pony onbekend met longeren, hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

pony onbekend met longeren, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 00:48

Ik ga binnenkort twee paarden verzorgen eentje ga ik gewoon op rijden, de ander is een mini die behalve aan 't halster lopen echt helemaal niks kan.

Ik heb opzich een ruime ervaring met longeren, zowel enkel als dubbel en met pessoa en verschillende paarden. Maar dit was altijd met pony's die al bekend waren met longeren (en de daarbij behorende commando's).

Hoe begin je nu met een pony waarvoor dit nog helemaal onbekend is?

Bij voorbaat dank voor de tips! :)

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: pony onbekend met longeren, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:56

Ik heb nu een 2 jarige merrie's die de comando's kent voor stap draf en galop. Eigenlijk is dat vanzelf gegaan. Door als ze los loopt in de bak met een zweepje er bij en dan bijv drrrrraf te zeggen en t zweepje te bewegen.

Dan kennen ze in ieder geval de comando's al. Daarnaast is t voor veel paarden moeilijk om op de volte te blijven omdat ze niet begrijpen dat ze in een cirkel moeten lopen. Het kan helpen om je bak af te zetten als je geen aparte longeer cirkel hebt. En dan gewoon een longeer lijn er aan en beginnen.

Niet te lang door gaan, nieuwe dingen moet je herhalen. Beter 10 x 5 minuten dan 1 x 60 minuten

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 02:23

Mijn paard heb ik het geleerd door iemand ernaast te laten lopen om te laten zien wat de bedoeling was, want ze bleef maar naar mij toekomen, de schat.

prugelpiet

Berichten: 12600
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:08

Bo_Cassey schreef:
Mijn paard heb ik het geleerd door iemand ernaast te laten lopen om te laten zien wat de bedoeling was, want ze bleef maar naar mij toekomen, de schat.


ja dat doet ie van ons ook maar we deden heel vaak eventjes met iemand ernaast en op een gegeven moment 1x geprobeerd zonder iemand, wel ernaast maar niet ast , 1 rondje draaien en weer naar degenn in et midden draven , heb je nog meer tips

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: pony onbekend met longeren, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:12

Mijn tip is: niet aan beginnen. Als de eigenaar niet voor een gedegen opleiding van het paard zorgt, dan loop jij ongewild risico's. Longeren is echt zo simpel niet, en verkeerd aangeleerd kan het voor serieuze problemen zorgen.

Beleren van paarden wordt maar vaak genoeg onderschat. Beleren van paarden moet goed gebeuren, dus zou ik er zonder begeleiding niet aan beginnen!

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: pony onbekend met longeren, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:21

Wij hebben het ook zo gedaan dat de eerste rondje ernaast liep aan de buitenkant. Begonnen met lekker veel stappen en als het goed ging liet diegene los en dan begrijpen ze het vanzelf.

elsjuh98
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-08-12

Re: pony onbekend met longeren, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:38

je kan veel dingen met je mini's doen!;

~los springen
~vrijheiddressuur
~wandelen
~enz.

maar om aan longeren te beginnen moet je niet alleen doen!,iemand erbij, om er naast te lopen, en vasthouden,na een aantal rondjes, los ernaat lopen. wees vanaf het begin duidelijk met je stem! dan snapt je pony het beter, begin gewoon met 1 teugel, je pony snapt anders niet veel van al die teugels..

suc6!

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:42

prugelpiet schreef:
Bo_Cassey schreef:
Mijn paard heb ik het geleerd door iemand ernaast te laten lopen om te laten zien wat de bedoeling was, want ze bleef maar naar mij toekomen, de schat.


ja dat doet ie van ons ook maar we deden heel vaak eventjes met iemand ernaast en op een gegeven moment 1x geprobeerd zonder iemand, wel ernaast maar niet ast , 1 rondje draaien en weer naar degenn in et midden draven , heb je nog meer tips


Dan is het dus nog niet duidelijk genoeg voor het paard. Sorry, ik kan er vanaf de pc weinig over zeggen.....

prugelpiet

Berichten: 12600
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:48

prugelpiet schreef:
Bo_Cassey schreef:
Mijn paard heb ik het geleerd door iemand ernaast te laten lopen om te laten zien wat de bedoeling was, want ze bleef maar naar mij toekomen, de schat.


ja dat doet ie van ons ook maar we deden heel vaak eventjes met iemand ernaast en op een gegeven moment 1x geprobeerd zonder iemand, wel ernaast maar niet ast , 1 rondje draaien en weer naar degenn in et midden draven , heb je nog meer tips


Dan is het dus nog niet duidelijk genoeg voor het paard. Sorry, ik kan er vanaf de pc weinig over zeggen.....


dan oefenen we nog even hard door! ze kent de stemcommando's al wel en die gebruiken wij dan ook met wandelen enzo

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: pony onbekend met longeren, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:56

Prima toch...
Het is een kwestie van herhalen herhalen herhalen.
Het ene paard doet er langer over dan het andere.

Gebruik je een longeerzweep?

romyolya

Berichten: 30
Geregistreerd: 06-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:09

wat ik heb gedaan is er eerst naast lopen in rondjes.
en dan steeds meer naar het midden lopen.
als ze dan nog naar je toe loopt moet je weer overnieuw.
duurt misschien wel even maar je hebt wel een goed resultaat :)