Bijzet touwtjes, do or don't?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne2409

Bijzet touwtjes, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 19:57

Hallo Fjorden bokkers,
Ik alweer hier, met weer een vraag. ;p
Wist niet waar deze vraag thuis hoorde dus dan maar bij de Fjorden mensen...
Ik heb vandaag voor de 2e keer mijn fjord met touwtjes bijgezet, heb helaas geen foto's maar ga als volgt te werk:

Ik gebruik een longeersingel, ik doe de touwtjes onder aan de singel vast, tussen zijn benen door, door de bitringen en dan aan de laagste ring van mijn longeersingel. :) Had ergens gelezen dat dat het makkelijkste of minst intensieve is voor je paard.
* Begin met longeren en heb de touwtjes zo los dat hij ze niet voelt, zodat hij eerst lekker even kan opwarmen.
* Dan zet ik ze vast, als hij recht naar voren kijkt, met een normale hals lengte, en dan zet ik ze gewoon vast dat er geen lussen in hangen, maar ook weer niet strak. Ik wil dan graag pas een boog in de touwtjes zijn als hij nageeeft.
* En toen ik zag dat het geen enkel verschil maakte zette ik ze ietsjes strakker....

Maar nu... Menno geeft er NIKS om!!! Hij gaat er gewoon tegen in.... Als ik even een knikje zag beloonde ik het, maar daarna ging zn neus de lucht wel weer in... Hij bleef gewoon lopen zo als altijd, het doet hem niks. Op het laatst was hij het wel zat, die constante lichte druk in zijn mond en besloot hij te gaaat happen naar die touwtjes en te bokken :)

Is dit nou mijn fout? Is hij zo'n stijf kop? :p Of moet ik meer geduld hebben? Wat is jullie manier?

Liefs

Vayo

Re: Bijzet touwtjes, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:04

Hoi,

krijg je les? Misschien kan je instructrice je dan hiermee helpen.

Het klinkt alsof hij gewoon stug in je bijzettouwtjes gaat hangen en dat is niet de bedoeling. Is je paard wel goed voorwaarts tijdens het longeren?

Zelf longeer ik met dubbele longeerlijn en dat vind ik erg fijn. Alleen is dit wel iets waar je de eerste keren goede instructie bij nodig hebt.

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 20:07

Delphi schreef:
Hoi,

krijg je les? Misschien kan je instructrice je dan hiermee helpen.

Het klinkt alsof hij gewoon stug in je bijzettouwtjes gaat hangen en dat is niet de bedoeling. Is je paard wel goed voorwaarts tijdens het longeren?

Zelf longeer ik met dubbele longeerlijn en dat vind ik erg fijn. Alleen is dit wel iets waar je de eerste keren goede instructie bij nodig hebt.

Ja met dubbele lijnen longeren ken ik inderdaad! Super fijn. Met mijn eigen paard nog niet gedaan, aangezien hij er volgens mij niks van snapt... Ik weet niet wat het is... En ja hij is echt super voorwaarts... Dat doet hij heel erg netjes... :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:40

Voorwaarts of gewoon snel? Hou je zn achterhand wel goed actief? -:)

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 20:41

Nies_ schreef:
Voorwaarts of gewoon snel? Hou je zn achterhand wel goed actief? -:)

Goed voorwaarts alles doet mooi mee, zeer compleet plaatje... zal het de volgende keer eens filmen. :)

Akecheta

Re: Bijzet touwtjes, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:46

Aangezien dit geen specifieke Fjorden vraag is, verplaats ik dit topic van FJ naar GVL.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:45

Ik zou inderdaad toch met de dubbele longe gaan longeren ipv bijzettouwtjes. Doordat er een directe verbinding is tussen je handen en de lijnen, kun je specifieker te werk gaan als met touwtjes.
Ook al snapt je paardje het misschien nog niet, dat is iets waar je aan kunt werken. ;)
Oefening baart kunst! Succes!