eerste keer longeren met shetlandpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nancyse

eerste keer longeren met shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:34

/3 Ik heb een shetland pony bij een paard van mn vriendin staan voor gezelschap zij is 4 a 5 jaar oud.
Nou is ze al 4 maand elke dag op de wei en met tussen door lekkere dingen eet haar buikje helemaal rond, ik heb gehoord dat als ze zo dik is hoef bevangen kan worden en daar zit ik niet op te wachten..
Ik wil met haar longeren maar ik weet niet of ik dit moet opbouwen of dat ik direct een half uurtje per dag kan gaan doen om haar weer wat slanker te krijgen..
Ik heb nog nooit gelongeerd..
Ik rij wel een paar jaar en zie het ook wel op de manege als het paard te pittig is, op een shetje kan ik niet meer op.. ( Helaas)

Ik denk dat ik beter eerst een kwartier kan doen en dan met 2 weken een half uur..
Wie kan me wat zeggen.. *D

Jolijnn

Re: eerste keer longeren met shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:17

Ik heb het ook steets opgebauwd elke.dag 5 minuten meer.
Dit zou ik dan ook zeker doen ;)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:23

Idd, met 5 minuutjes per dag opbouwen :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:29

Als jij nog nooit gelongeerd hebt zou ik eerst begeleiding zoeken. Het is namelijk veel ingewikkelder dan dat het lijkt..

jojo1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:05

ik heb een verzorgshetlander , het longeren probeer ik ook steeds op te bouwen , mn pony snapt het wel aleen is hij zo koppig dat hij steeds weg rent naar 1 hoek , ik kan hem moeilijk terug trekken want hij neemt alle kracht over .
als iemand mee rent is het wel goed , kan iemand mij helpen ? mvg johanna
mijn pony snapt het best wel :)
ik bedoel mijn verzorgpony :P

nancyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 20:41

Dank jullie wel voor de reactie..
Ik heb op youtube gekeken hoe je moet beginnen.. Maar daar wordt je idd niet veel wijzer van.. Ik zal eens kijken of ik iemand van de manege kan benaderen die me het voor kan doen... Het lijkt idd wel simpel , ik dacht een longeerlijn en een zweep en het valt wel mee.. Zij luistert wel heel goed ze is ook 4 a 5 jaar dat is nog best jong.. Ik kan haar nog van alles gaan leren..
Maar ik weet in ieder geval dat ik met 5 minuten moet beginnen.. Ik wil haar ook niet verprutsen ik ben veel te gek met haar.. :)

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:00

Heeft je pony al wel ervaring met longeren? Zo niet, dan zou ik sowieso hulp zoeken. Op internet kun je de theorie en de tips wel vinden, maar de praktijk is toch heel anders. Ik heb in het begin ook hulp gehad van een ervaren persoon en dat heeft me heel veel geholpen. :)

En om te beginnen werkt het fijn om even een klein stuk van de bak of de wei af te zetten voor het longeren, dan heb je in ieder geval een mooie kleine ruimte en heeft je shet steun van de 'bakrand'.

nancyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 22:14

Dank je voor je reaktie tasserd..
Ik weet niet of zij ervaring heeft met het longeren want ze zou van een manege weg komen ze laat al wel kinderen op haar rug toe.. en als je met woorden wat zegt luisterd ze ook .. valt me niet tegen.. Ik ben al een beetje aan het rondkijken wie ik kan vragen om tijd voor me vrij te maken, Ik heb wel een klein beetje geprobeerd in de wei maar het is idd wel een tip om de wei af te zetten voor een bakrand.. Ik kan het zo kleiner maken heb nog wel een stuk witte lint over... En ze deed haar best wel om me te begrijpen ook dat ik zei galop ging ze en bij ho maar ook ging ze netjes terug.. Ik wil wel een beetje wat proberen zolang ik geen hulp heb dat ze wel wat meer beweegt.. Ik doe ook niet langer dan 5 minuten..

nancyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 16:32

Zo ik heb iemand gevonden die haar wil rijden dan hoef er niet per se gelongeerd te worden .. kan ik nog even leren van iemand anders en mijn schatje krijgt wel haar beweging.. Ik wil ook geen dingen verkeerd doen.. Er op rijden kan al wel maar ze is wel een pittig ding.. haha :)) Bedankt voor alle reacties en tips :j Ik zal het sowieso meenemen voor de eerst volgende keer dat ik ga longeren..

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:17

Misschien kan je aan iemand vragen die wat verstand heeft van longeren of je mag oefenen met een paard dat al veel longeerervaring heeft.

Ik heb vroeger ook een shet verzorgt en aanleren kan echt een behoorlijke klus zijn. Als je dan eerst zorgt dat je het longeren zelf wat onder de knie hebt dan kun je daarna met je shet aan de slag.

Die van mij ging of heel hard wegrennen in een rechte lijn of hij kwam constant naar je toe haha.. Zo van : gaan we niet wandelen??

nancyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 18:35

Hai Silvia

Dat heb ik nu ook een paar keer gehad dat ze iid naar me toe komt of als ik de zweep achter haar zet gaat ze direct in draf rennen.. haha.. Ik ga het ook zo doen wat je zegt eerst zelf even leren longeren en ik daarna de kleine meid.. Ik heb al iemand gevonden die mij het wil leren en ook een buurmeisje die er op wil rijden, krijgt ze +:)+ in ieder geval een beetje beweging..