quintolover schreef:Hoi, vandaag heb ik haar weer even opgepakt om te kijken of ze het ook met trensbitje doet en met halster. Het is zo wanneer zij te voorwaarts is, en ik zelf een te grote ophouding/stuurbeweging maak dan reageerd ze. Dus zodra ik haar te voorwaarts hou en ineens per direkt halt wil houden dan is dat haar ( commando) om te springen. Met trensbitje was het minder dan met het menbit, maar ja een menbit is daar scherper in natuurlijk. En wou niet te veel doorzetten omdat het natuurlijk ongewenst gedrag is.
Toen met halster en naja ik kwam al druk de bak in kop der op en maar opletten wanneer ik der tegen hield.
Zodra ik dus haar tegen hield/ goede ophouding gaf sprong ze de lucht in. Maar daarna, ook al was je wat strenger op je teugels niks aan het handje. Zodra ik weer afwende reageerde ze al en zat echt zo van ja nu komt het. Ze is dus zelfs nog alerter met halster dan met het bit.
Daarna wandelen en overdreven in 1 x stil staan en de eerste 2 x ging ze nog een klein beetje steigeren, daarna goed beloond en snoepje gegeven, na 2 x had ze dit al door.
Het is nu even onderzoeken of het medisch is of aangeleerd.
Voor de kar is ze super braaf niks aan de hand, rechtsom moeilijker stuurbaar als links maar dit heeft ze normaal ook, en heeft elk normaal paard. Dat de ene kant beter gaat dan de andere.
Maar ja ik moet niet hebben als ik een noodstop moet maken dat ze gaat springen/steigeren.
Ik ben al best wel heel angstig op de kar en dat zal dit niet helpen.
Met de kar heeft ze alleen met stil staan een probleem, en probeerd dan wat te springen maar door rustig te reageren stopt ze na een paar x, dit is omdat ze het leuk vind en eigenlijk niet wil stilstaan.
Dat klinkt een beetje als mijn pony. Als zij hard wil, en je houd haar tegen van voor komt ze ook omhoog.
Kunst is niet inhouden maar overdadig energie omzetten in kalme energie. Veel voltes en niet te veel rechte lijnen. Dat nodigt uit tot hard rennen