Belg leren longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_LiliM_

Belg leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 11:01

Hoihoi,

Ik heb een belgisch trekpaard van 2 jaar over ongeveer half jaar tot jaar wil ik gaan beginnen met longeren.
Moet ik beginnen met longeren met halster of met iets anders bijv kaptoom?
hoe kan ik het beste beginnen?
Ik wil nu gewoon puur alleen informatie. :P

Groetjes

Duhelo

Re: Belg leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:49

ik heb eigenlijk gewoon begonnen aan een halster.
Maar: zorg wel dat je belg aan de hand perféct naast je loopt, DIRECT stopt als je het vraagt, en weggaat in stap of draf naast je, zonder je mee te trekken, of omver te lopen.
als hij zich aan de hand soms lostrekt, zonder dat hij schrikt bv, zou ik het longeren zelfs overslaan.
(ik heb hier zoeen staan bij mijn jong paard, beest is nooit opgevoed, nu een ruime 4 jaar, trekt zich aan de hand los, kun je niet longeren, als ze er genoeg van heeft trekt ze zich simpelweg los)
deze heb ik gewoon gewend gemaakt aan het zadel door ze los te longeren (zodat ze zich niet los kan trekken, en toen ze daarop niet meer rende of bokte er gewoon opgekropen)

als je er wel deftig mee kan wandelen
beginnen met "longeren" in stap op een hele kleine cirkel rond je, en die langzaam aan groter maken. niet longeren op bit, die heb je later van tijd nog nodig, en je wil niet dat zon paard hard wordt op het bit.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 14:42

wanneer kan ik beginnen met het hoofdstel wennen etc?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:09

daar kun je gerust al mee beginnen hoor, de mijne had als jaarling al eens een bitje in (gewoon gewenning, zonder druk)
jong geleerd is oud gedaan, gewoon opletten dat je niet te lang werkt, en dat je lichamelijk niet te erg belast.
ik heb veel langs de weg gewandeld, schept een mooie band (paard leert jouw te vertrouwen) en ze krijgen km's in de benen.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:41

Okee:)
Bedankt voor je tips! is er nog een bepaald soort hoofdstel dat jij een aanradeer vind of?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:50

Belg heeft een groot hoofd en is mega sterk,zorg dus voor een robuust hoofdstel en doe daar (zeker in het begin) een trekpaard halster overheen.Die kan net even wat meer hebben ;)

Leren om een bitje in te hebben kun je het beste een wat dikker zacht bit nemen,eventueel een stang omwinden met zeemleer en goed vastnaaien (denk erom dat er geen scherpe naden in zijn mond kunnen snijen).Eerst even in het water en daarna insmeren met bv beetje appelstroop.Bitje indoen en dan even op stal zetten...kan hij zelf even aanmodderen met bitje.Houd hem wel in de gaten en doe het na een minuut of 5 weer uit.

Meestal is het bit innemen dan geen probleem meer en kun je het de volgende keer indoen en ermee lopen.Gebruik nog geen teugel maar halster eroverheen en touwtje aan het halster.

Het is ook verstandig om er hulp bij te halen,zo te horen heb je nog niet zoveel ervaring in het beleren.Fouten zijn zo gemaakt en moeilijk er weer uit te krijgen. ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:53

Ik heb haar aan het halster met ketting eraan leren longeren, dan heb ik net dat extra als ze er tussenuit probeert te komen, na 2x had ze door dat weg doen niet leuk was (deed pijn) en nu longeer ik aan halster zonder ketting.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:38

aan halster met een hengstenketting? lijkt me dat je daar geen duidelijke signalen kunt mee geven ...
simpelste is OF een kaptoom, of een halster met losse ring onderaan, of aan de zijring van het halster. (niet onder de kin of achter de oren, want als je dan naar binnen trekt krijgt paard druk op de buitenkant, héél logisch, niet dus)
ik heb gewoon simpele hoofdstellen in grote maten.
www.nickyskeet.nl heeft leuke trekpaardhoofdstellen. ik gebruik wel altijd of een dubbelgebroken bitje, of een billy allen D trens
voorbeeld van hoofdstel:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... DCOMB-0047
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... dewar-0005
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... op004-0003
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... /hfdst0069

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:45

Over een half jaar ben je te laat. Je moet nu al de beginselen aanleren.
Een gemiddelde belg is minder gevoelig dan een warmbloed. Je moet ze op 2 jarige leeftijd meer aanleren dan dat je normaal gesproken zou doen. Niet erop gaan of voor de kar, maar wel wennen aan longeren, singel, hoofdstel, wandelen enz.

Halster met ketting is niet nodig als je niet te lang wacht!

Geen dik bit! Ook een belg heeft maar beperkte ruimte in de mond. Gewoon een gebroken of liever een dubbelgebroken trens zonder troep er omheen gewikkeld.
Ook niet op stal zetten met bit!! Gewoon bit indoen tijdens het poetsen, dan kan je er toezich op houden en kan hij/zij niet gaan eten met het bit in.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 25-06-12 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:48

A_T: ik ben nu pas écht begonnen met mijn driejarige, en heb nog nooit zon gemakkelijk en braaf paard in handen gehad (in tegenstelling tot de boulonnaizen,shires en friezen die op 1.5-2.5 jaar in gang gestoken werden)
heb er wel veel tijd in gestoken voor de basis (dwz: wandelen, uit mijn ruimte blijven, niet lostrekken, stoppen wnnr ik het vraagt) de rest ben ik nu pas mee begonnen.
ze heeft 5 X aan de longe gehangen (10 minuutjes per keer), ben er dan opgegaan, en gisteren heb ik de 4 de maal erop gezeten en voor het eerst (en al direct alleen) een buitenritje gemaakt (nouja, toertje onder het zadel op het gigantisch U vormig erf en stukje over straat) met voor de eerste maal een drafje.
geen greintje pijn ...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:51

Duhelo schreef:
A_T: ik ben nu pas écht begonnen met mijn driejarige, en heb nog nooit zon gemakkelijk en braaf paard in handen gehad (in tegenstelling tot de boulonnaizen,shires en friezen die op 1.5-2.5 jaar in gang gestoken werden)
heb er wel veel tijd in gestoken voor de basis (dwz: wandelen, uit mijn ruimte blijven, niet lostrekken, stoppen wnnr ik het vraagt) de rest ben ik nu pas mee begonnen.
ze heeft 5 X aan de longe gehangen (10 minuutjes per keer), ben er dan opgegaan, en gisteren heb ik de 4 de maal erop gezeten en voor het eerst (en al direct alleen) een buitenritje gemaakt (nouja, toertje onder het zadel op het gigantisch U vormig erf en stukje over straat) met voor de eerste maal een drafje.
geen greintje pijn ...

Dan zit je er toch ook pas op 3 jarige leeftijd op. Op 2 jarige leeftijd kan je makkelijk wandelen, grondwerk wennen en licht longeerwerk. Het scheelt enorm in de africhting later.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:02

Akhal_Teke schreef:
Duhelo schreef:
geen greintje pijn ...

Dan zit je er toch ook pas op 3 jarige leeftijd op. Op 2 jarige leeftijd kan je makkelijk wandelen, grondwerk wennen en licht longeerwerk. Het scheelt enorm in de africhting later.

tuurlijk, maar longeren en dergelijke zou ik als tweejarige nog overslaan. als je ze op commando een cirkeltje rond je kan laten stappen is dat al meer dan voldoende.
natuurlijk, wandelen, fietsen, bitgewenning, zadelgewenning, dat is allemaal ideaal om al es te doen!

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 23:42

wouw wat een tips zeg! echt super blij mee het is voor mij de 1e keer dat ik namelijk een paard ga beleren ik doe het namelijk we samen met iemand anders ( de eigenaresse) maar die wou hulp bij het beleren van een paard.
ik heb daar niet zo veel verstand van wel de basis maar ik heb nog nooit met eet belg gewerkt en elk paard is anders.
hoe kan je ervoor zorgen dat hij die commando's leert? want hij doet echt alles voor eten echt alles en helaas weet hij nog niet dat hij super groot en sterk is dushij beukt alles opzij

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:57

Duhelo: Waar dacht je dan aan bij "licht longeerwerk" ???

Lilim: Als hij alles opzij beukt zou ik eerst eens beginnen met grondwerk. Zonder respect kan je er weinig mee beginnen.
Ik kan je enkele oefeningen mailen, maar dan moet je me je emailadres maar even PBen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:50

_LiliM_ schreef:
wouw wat een tips zeg! echt super blij mee het is voor mij de 1e keer dat ik namelijk een paard ga beleren ik doe het namelijk we samen met iemand anders ( de eigenaresse) maar die wou hulp bij het beleren van een paard.
ik heb daar niet zo veel verstand van wel de basis maar ik heb nog nooit met eet belg gewerkt en elk paard is anders.
hoe kan je ervoor zorgen dat hij die commando's leert? want hij doet echt alles voor eten echt alles en helaas weet hij nog niet dat hij super groot en sterk is dushij beukt alles opzij

Net als bij elk ander paard,met geduld...herhaling,consequent zijn.Wees duidelijk met de hulpen en wil niet alles tegelijk en te snel.
Zo te horen moet hij eerst nog respect voor je persoonlijke ruimte leren.Het is levensgevaarlijk als hij je zomaar wegduwd omdathij erlangs wil,helemaal als hij straks volwassen is.
Heeft de eigenaresse wel ervaring in het beleren?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:38

Wees heel consequent! Ik heb al eens zon tank gehad en heb nu weer een iets kleinere tank lopen en toen ze kwam heeft ze menig bloedneuzen veroorzaakt, en dat is nog maar wat kleins haha! Jou ruimte is jou ruimte en dat moet ze respecteren, als ze dat doen zijn het zulke lieverds!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:33

Akhal_Teke schreef:
Duhelo: Waar dacht je dan aan bij "licht longeerwerk" ???

Lilim: Als hij alles opzij beukt zou ik eerst eens beginnen met grondwerk. Zonder respect kan je er weinig mee beginnen.
Ik kan je enkele oefeningen mailen, maar dan moet je me je emailadres maar even PBen

het longeerwerk dat ik nu doe met de driejarige (en dat ik al ruim zwaar genoeg vind!) houd in dat ze 2 X per week max 10 min rondgeslingerd wordt, een paar rondjes stap en draf, en een rondje galop :D
in mijn omgeving zie ik dat iedereen gerust 20 min tot zelfs 3 kwartier doorgaan met longeren (ja, met een driejarige) en dan in fiks tempo draf en galop. vandaar dat ik licht longeerwerk relatief vind ;)

ben het trouwens wel eens met het grondwerk. helaas pakt dat niet bij alle koudbloeden, sommige krijg je die lompigheid er nooit uit, maar lopen ze wel perfect ohz of in de koets.

@ ts: commando's aanleren is gewoon herhalen,herhalen herhalen, en belonen.
dus aan de hand, je stapt weg, je vraagt een HO (met commando dat je wil) zolang hij doorloopt houd je druk, zodra die stilstaat laat je druk weg en beloon je met je stem.
en dat ga je dan in de verloop van tijd herhalen tot die op de HO stilstaat en je geen druk nodig hebt.

aan de hand ook leren paard een pasje van je weg te gaan (lichaamstaal) en terug te komen, dan heb je al de basis voor je longeren als paard in een kleine cirkel rond je kan, dan vergroot je langzamerhand de cirkel.
commando voor stap en draf heb ik aan de hand aangeleerd, door ze te stappen en draven zoals je doet voor een keuring.
eenmaal ze het cirkeltje aan de longe doorhad, was het gewoon een kwestie van ze op een wat grotere cirkel te sturen, commando voor draf, en ze was weg :)

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:24

Leuk dat je een Belg gaat beleren! Geweldige paarden! :D
Ik begin dit jaar ook met het beleren van mijn eigen tank(ook een Belg). Ze is net 3 geworden.
Ik heb haar een jaar geleden gekocht, vers van de wei ;), toen ben ik begonnen met idd het respect hebben voor mijn ruimte. Veel met haar aan de hand. Als ik dan stil stond en zij liep nog een paar passen door, moest ze van mij achteruit. Dan ging ik weer lopen, net zo lang tot ze netjes stilstond als ik stil stond. Ook stappen en draven. Galop deed ik dan los door het weiland. Ze volgde me overal. Daarnaast deed ik ook al soort van schriktraining, paraplu's, zeiltjes, plastic zakken enz, enz. Mika gaf er geen fluit om. :D
Ik kon toen nog niet veel langs de weg, daar ben ik nu mee bezig.

Ik zou als ik jou was ook eerst zorgen dat hij niet meer over je heen walst en gewoon aan de hand mee kan lopen.

Ik ga nu ook beginnen met longeren. Ben benieuwd hoe ze dat gaat oppakken. Vooral de galop zal nog wel lastig worden, maar misschien dat ik dat knopje er 'opbouw' als ze de rest goed kan.
Vanavond voor het eerst een dekje met longeersinger er op geknoopt. Ging hartstikke goed, het deed haar helemaal niks.

Trekpaarden zijn wel later volgroeid, zegt men. Vooral de rug enz. Dus veel belasten voor hun 4e/5e jaar is niet goed (met geen één jonkie natuurlijk.)
Hoe doen de ervaren 'trekpaardbeleerders' dat hier eigenlijk? Hoevaak per week zit je er op en hoe lang dan ongeveer?
En wat vinden jullie makkelijker, eerst onder het zadel of eerst inspannen?

P.S. Akhal-Teke: Ik stuur je ook even een pb, ben wel benieuwd naar die oefeningen. Zoek nog inspiratie voor leuke, nuttige oefeningen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 08:35

de ervaren trekpaardbeleerders zetten ze al gauw tegen dat ze 2 zijn op het kordeel, dan voor de koets, en ongeveer aan hun drie erop.
mijn hoefsmid (die ook trekpaarden beleert) vond dat ik erg laat begonnen was ermee, en raadde me aan om er zo vlug mogelijk mee te beginnen, en ze dan een dag of 5 (of net zolang tot ze braaf waren) goed door te pakken, dan een dagje rust, en opnieuw 5 dagen goed doorpakken. en daarna gewoon regelmatig rijden (mits ze dan al braaf zijn-)
en denk dat de meeste ervaren trainers dit op deze manier doen, ze doorpakken voor ze té sterk worden (zeker als ze veel met paarden die net uit het land komen geconfronteerd worden)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:13

mijn hoefsmid raad inderdaad ook aan vroeg beginnnen omdat ze nogal lomp sterk zijn en dus al vroeg het respect voor de mens moeten leren kennen. Verder is de mijne pas 2 en leer ik nu de beginselen van longeren al, 10 minuten 1x per week hooguit. Heb haar gister voor het eerst een schoftje (van het tuig) opgeknoopt en dat vind ze prima. Ook een hoofdstel kan ze al in. Verder wil ik deze zomer veel met haar gaan wandelen maar dat vind ik nog beetje eng want van fietsen is ze al bang haha.

jvuitb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:38

vanaf het begin ;)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:41

Ik meld me ook even met mijn 3 jarig trekpaard. Longeren heb ik nooit gedaan wel veel loswerken en grondwerken. Omdat ze met 1 jaar opeens met dikke spronggewrichten liep heb ik er bewust voor gekozen om haar vrij te laten lopen ipv aan een longe. Geeft toch een bepaalde belasting en naar mijn weten heeft longeren alleen zin met de juiste bijzet.

Veel belangrijker vind ik het respect wat ze voor je moeten hebben en dat jij duidelijk de leider bent. Het laatste half jaar ben ik daar veel mee bezig geweest en heb ik ook elke week instructie. Een bit heeft ze nu al een paar keer in gehad en gister op de keuring een ochtend mee in gelopen. Ging prima, had onder mijn hoofdstel een touwhalster zitten om haar aan te geleiden. Vond het niet eerlijk om plots te geleiden aan het bit terwijl ze het nog niet 100% gewend is. Ik wil voorkomen dat ze zwaar in de mond word en bij mij is stang met hefboom uit den boze bij een jong paard.

Mijn doel is om een fijn paard te krijgen en samen te werken zonder teveel discussie. En dat er veel mensen vroeg beginnen omdat ze dan nog hun eigen krachten kennen vind ik onzin. Wennen op vroege leeftijd prima hoor, maar het komt toch aan op degene die duidelijk de leider is en de benen van het paard kan bewegen. Dus niet werken aan je paard, maar aan jezelf! ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:31

Met izzy eens, hoewel ik haar wel een stang in heb. Ik doe hier verder niets mee, heb een halster over het hoofdstel heen om haar aan te leiden en te longeren. Als ik later met teugels ga werken komen deze ook aan de bitringen zelf en niet aan de 'pin' van de liverpool. respect is bij elk paard belangrijk, maar bij het gewicht van deze beestjes is het wel 2x zo belangrijk!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:16

Dobel schreef:
Met izzy eens, hoewel ik haar wel een stang in heb. Ik doe hier verder niets mee, heb een halster over het hoofdstel heen om haar aan te leiden en te longeren. Als ik later met teugels ga werken komen deze ook aan de bitringen zelf en niet aan de 'pin' van de liverpool. respect is bij elk paard belangrijk, maar bij het gewicht van deze beestjes is het wel 2x zo belangrijk!

Waarom begin je meteen met een liverpoolstang?
Je kan altijd nog zwaarder als dat nodig blijkt te zijn toch?
Alle trekpaarden (ook de hengsten) bij ons begin ik met een dubbelgebroken bit. Als ze daarmee te sterk zijn wordt het bit daarop aangepast.