Vrijheidsdressuur met een doof paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Vrijheidsdressuur met een doof paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 12:36

Dat de 'normale dagelijkse dingen' zoals poetsen, wandelen, rijden met een doof paard kan wist ik al. Maar ik vroeg mij dus af of je ook met een doof paard vrijheidsdressuur kan doen? (ik heb overigens geen doof paard hoor, helemaal geen paard zelfs, maar ik vraag het me gewoon af en het is wel interessant :+ ). Als je met de clicker werkt dan hoort hij de 'click' namelijk niet, en de stembeloning ook niet. Met brokjes/stukjes appel/etc. of een aai zou eventueel kunnen maar dan ben je toch al snel te laat met belonen lijkt me? Hoe denken jullie hierover of heb je zelf ervaring hiermee?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:18

Hmmm, lijkt me wel een interessant topic! :) Inderdaad, een doof paard kan geen beloningssignaal horen. Ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien als je elke keer dat jouw paard iets goed doet eerst een aai over de hals geeft, en tegelijk een snoepje? En dit als "beloningssignaal" gebruiken. Ik heb geen idee hoe je dit anders aan zou kunnen pakken, ik volg dit topic even! :)

Amable

Re: Vrijheidsdressuur met een doof paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:03

Hij kan het niet horen, maar wel zien. Je zult creatiever moeten worden, maar ik ben er van overtuigd dat het kan. Ik kan me bijv voorstellen dat je een blauwe stip op je handpalm plakt en telkens als hij iets goed doet je handpalm laat zien, gevolgd door een beloning natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:07

Jou zou misschien ook met een lichtflits (zaklamp) oid kunnen werken in plaats van een clicker? Dat kan je ook goed timen, en is 'bijzonder' en dus opvallend als beloningssignaal.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:09

Idd ook een goed idee :j Opties zat dus! Alleen maar een creatieve eigenaar nodig :D

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 10:24

Lijkt me wel ingewikkeld haha. Ben benieuwd of er ook werkelijk mensen zijn die het geprobeerd hebben :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:03

Nu lijkt het me wel leuk om een keer te proberen bij een doof paard :j Inderdaad iets met een lampje zou handig zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:05

Ik werk niet met een clicker, ik krijg 't simpelweg niet voor elkaar. Mijn beloning zit hem echt in voedsel en aaien. Als mijn paard, die wel kan horen, dat op die manier kan, moet een doof paard dat ook kunnen, toch?

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:06

I.p.v een clicker bijvoorbeeld een tikje met je vinger op een speciaal plekje op zijn lichaam?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:15

Zijn er paarden die doof zijn? ik heb dat nog nooit meegemaakt.

Best interessant dit topic.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:09

Robynne schreef:
I.p.v een clicker bijvoorbeeld een tikje met je vinger op een speciaal plekje op zijn lichaam?

lijkt me niet zo handig, stel dat plekje zit op z'n borst. als je dan achteruit vraagt terwijl je erachter staat, moet je daarna heuwl hard naar voren rennen om je paard te belonen :') Nee, dat wordt hem niet.

Ik vind het wel een interessante vraag. ik denk wel dat het kan hoor, idd door een stip of een zaklamp.

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:43

Je zou een lampje van de hema kunnen gebruiken! Zo een voor op je fiets.
Lijkt me wel lastig(er), maar met veel geduld moet het lukken... :j

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:03

LeonieL schreef:
Robynne schreef:

lijkt me niet zo handig, stel dat plekje zit op z'n borst. als je dan achteruit vraagt terwijl je erachter staat, moet je daarna heuwl hard naar voren rennen om je paard te belonen :') Nee, dat wordt hem niet.

Ik vind het wel een interessante vraag. ik denk wel dat het kan hoor, idd door een stip of een zaklamp.

Klopt. Of misschien een klein kneepje als beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:10

Het gaat er in principe niet om op welke wijze je iets koppelt aan een beloning.

Er is ooit iemand begonnen om dat met een clicker te doen.
Omdat 't makkelijk is, hoorbaar en snel.

Maar in feite kun je allerlei soorten signalen koppelen met een beloning, waardoor het paard snapt dat ie goed bezig is.
Dat kan iets visueels zijn, iets auditiefs (geluid zoals de clicker), een aanraking, zelfs een geur (al is dat in de praktijk natuurlijk ingewikkeld).

Je kunt dus ook heel eenvoudig een gebaar aan de beloning koppelen.
Dat is nét zo makkelijk of moeilijk als het aanleren dat de "click" van je clicker de beloning is. Zit geen verschil in.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:32

aii dit lijkt me echt heel boeiend om het uit te proberen..
ben benieuwd of het je zal gaan lukken.. het is en blijft een uitdaging

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:23

Beloningen met een clikker en ik ook niet.
Een brokje of aai zijn mijn beloningen.
Als het met mijn verzorgpony kan met aaien/snoepjes waarom dan niet met een doof paard?
Met veel vertrouwen en moeilte zou het vast lukkn