Kauwen en likken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_RX

Kauwen en likken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:29

Hee bokkers :wave:

Ik heb aan jullie even een vraagje over het kauwen en likken tijdens het vrijheidsdressuur. Ik weet dat dit een teken is van leren, en leergierigheid. Maar ik merk bij mijn eigen haflinger dat ze dit ALTIJD doet tijdens het zitten. Ik heb zelf nog bijna nooit meegemaakt dat ze dit niet tijdens het zitten doet. Daarna tussen de trainingen door af en toe ook wat gekauw en gelik, maar dat is niet zo opvallend als tijdens het zitten. Af en toe doet ze dit zo geconcentreerd, dat ik niet eens het flemen of een gaap kan vragen tijdens het zitten omdat mevrouw het te drukken heeft met het gelik. :+ Het lukt nu wel al steeds makkelijker, maar na de kunst gaat ze weer...

Ik stoor me hier niet aan, ik wil ook absoluut niet dat dit afgeleerd wordt of iets dergelijks! (mochten mensen hier naar vragen :+ ) Ik open dit topic puur uit nieuwschierigheid wat andere bokkers hier van denken. :) Waarom zal mijn paard dit bijna altijd zo erg doen tijdens het zitten? Hebben jullie een idee?

Ik hoor het wel! :)

Groetjes, Robin

NikkivanOlst

Re: Kauwen en likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:59

Kauwen en likken is meestal een teken van onderdanigheid, kijk maar eens naar veulens bij grotere paarden.

Liggen is zoiezo al onderdanig, en zitten is dus inprincipe ook nog een onderdanige houding maar dan net wat anders. Dus misschien ligt het daar aan?

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:09

Geef je Sita heel veel voer als ze zit? Misschien is dat het dan. :')

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:54

De dag voordat ik je topic zag, kwam ik ergens een tekst tegen waarin gezegd werd dat het juist geen onderdanigheid zou zijn, maar meer de kant op van nadenken en verwerken. Ik natuurlijk zoeken waar ik het had gelezen, maar helaas kan ik het niet meer vinden. -O-

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 16:45

Nikki: Ah, ja, dat kan natuurlijk ook nog :)
Joey: Nee joh! :') Ze neemt zelfs lastiger het voer aan, omdat ze te druk is met likken en kauwen :))
swaatjuh: Ah, jammer! Als je het artikel vind zou ik m graag willen lezen! :)

Nu ben ik wel benieuwd eigenlijk, of het zowel onderdanigheid als teken van verwerking en leren is, of 1 van de 2. :)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:47

Dan weet ik het niet. Google anders even. :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:59

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 17:13

Ah, ja, dankjewel! :) De man zegt inderdaad dat het geen onderdanigheid is, maar het verwerken van de gedachten, of ook wel leren :)

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:25

Ik denk dat het idd leren zou kunnen zijn, maar als ik Sita zie zitten bij jou, stopt het ook niet, het gaaaaat maar door :)) zou het dan steeds opnieuw verwerken en leren zijn? Ik volg dit even! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:00

Monty Roberts heeft het kauwen en likken altijd als onderdanigheid uitgelegd. Echter zijn er meerdere onderzoeken naar geweest, gedragsstudies etc. en hieruit blijkt dat paarden nadenken als ze likken of kauwen. Wat ze denken, of ze aan het verwerken zijn, dingen aan het herinneren zijn of een plannetje bedenken hoe ze jou is flink in je kont moeten gaan happen, weten we uiteraard niet :') Het kan dus best dat ze goed moet nadenken over het zitten en steeds weer even moet verwerken of herinneren! ;)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 22:21

Bedankt voor de reacties verder :)

Irene96: Ah, ja, er zit inderdaad wel logica in :) Maar als mijn haflinger nou een jaar lang tijdens elke training, elke keer weer dat ze ligt of vooral zit aan het kauwen en likken is, snap ik dan niet helemaal :+ Ik vraag me toch af wat ze er dan letterlijk mee bedoelt... andere bokkers die idee"en hebben waarom? :)

EmmaPuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:18

Kauwen, Likken, briezen en gapen betekend dat je paard iets verwerkt.
Het 'zitten' is een groot kunstje en een grote gebeurtenis voor zo'n groot paardenlijf.
Zodra ze eenmaal zit begint ze te ontspannen en gaat kauwen en likken.

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:25

Ik dacht dat ze met het kauwen willen zeggen van 'Kijk! Ik ben aan het grazen, ik ben niet gevaarlijk!'
Dus een teken van onderdanigheid? :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 14:34

EmmaPuck: Daar zit idd wel iets in :j Zodra Sita wat gespannen is kauwt en likt ze niet, en kijkt ze met grote ogen om zich heen (bijv. andere omgeving). :)

PatronTilly: Dat is denk ik eerder onderdanigheid :j Veulens zie je dit ook veel doen.