lopen op achterbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirestaatje

lopen op achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:24

mijn ponytje kan al heel goed stijgeren. nou zie ik altijd bij van die vrijheidsdressuur shows de paardjes op hun achterbenen lopen.
weten jullie hoe je je pony leert zolang zijn evenwicht te bewaren? ik heb al heel vaak geprobeerd pas te belonen als hij het langer volhoud maar op een gegeven moment houd hij er gewoon mee op als hij doorkrijgt dat ik hem niet ga belonen. hij snapt niet dat hij wel iets krijgt als hij het langer volhoud.
verder kan hij elk kunstje heel goed, hij kan zo'n 15 dingen. dit moet gwoon kunnen :D

Nista_RX

Re: lopen op achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:06

Het is sowieso belangrijk dat jouw paard of pony de kracht heeft en de balans om dit te kunnen. Al wel eens met een wortel boven het hoofd geprobeerd? :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:33

Wortel boven het hoofd is niet slim, bedenk eens wat je paard zijn houding dan doet :) ga eerst trainen op iets langer blijven staan, om spieren en balans te trainen, het lopen daarna komt meestal vanzelf ;)

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:12

ik ben er nu een jaar mee bezig, hij blijft nu zo'n drie sec. goed staan, maar ik heb nog niet een pasje gezien. het is moeilijker dan ik hoopte

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:15

Het is ook een hele zware oefening... Bedenk dat goed! Correct lopen/blijven staan is denk ik de zwaarste oefening uit heel het VD... :)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:25

Je zal commando's moeten gaan combineren.

Leer je paard HIER komen op commando, STAAN en een combi van beide zou een goed resultaat moeten geven. Hengsten kun je evt ook in een spel uitdagen maar dan moet je wel GOED weten waar je mee bezig bent.

Zorg voor een gedegen warming-up bijv aan de longe. Deze oefeningen uitvoeren met koude spieren is vragen om blessures. Daarnaast moet de croupe sterk genoeg zijn (lees goed getraind) en mag het paard/pony geen knieproblemen hebben zoals bij shetjes vaak het geval is.

Succes!

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:28

dank jullie! mijn pony'tje is vier jaar oud, gezond, fit en geen blessures (gelukkig :P ) ik denk dat HIERKOMEN en STAAN nog wel wat werk wordt... nou kan ik in elk geval met hem vooruit!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:32

4 is nog aardig jong :P
Neem lekker je tijd en beloon als er wel een pasje komt extra uitbundig :j

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:35

zeker! :) het fijne aan dit shettie is, dat hij houd van het leren. als hij doorkrijgt dat we gaan oefenen wordt hij helemaal enthousiast. de andere pony heeft hier helaas geen last van :D

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:36

Je moet natuurlijk wel eerst de basis goed geconditioneerd hebben anders gaat het fout. Persoonlijk vind ik 4 jaar veel te jong om deze oefeningen al te vragen. Gewrichten zijn nog niet gesloten en banden pezen nog niet uitgehard. Bouw eerst een goede conditie op en begin met gehoorzaamheids oefeningen anders gaat de pony de oefeningen tegen je gebruiken.

HIER komen is een van de allereerste commando's die je paard moet beheersen net zoals STILSTAAN op afstand. Eerder mag je niet eens beginnen aan dominante oefeningen als steigeren of op de achterbenen lopen.

Succes met de training

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:56

bedankt voor je tips! kijk kan veel basis als achteruit lopen en hierkomenkomen kan hij ook maar met het staan ben ik nog niet bezig geweest, ik zal daar eerst rustig aan werken voor ik met het steigeren verderga.