band ontwikkelen met nieuwe pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpanda

band ontwikkelen met nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:55

Hey mensen

Het paardje dat ik eerst reed is verkocht. Nu is er een nieuw paarden en toen ik haar zag had ik meteen een klik met haar, echt ongelofelijk dat heb ik nog nooit eerder gehad met een paardje. Wat iedereen ook op viel is dat ze zich bij mij veel anders gedroeg dan bij de anderen. Ik heb al eerder met jonge paarden gewerkt, maar die klik zorgt er ook meer dan ooit voor dat ik echt een super band met haar wil krijgen. Ik had al bij ons in de buurt geïnformeerd voor een soort lesgever die ik zoek maar die heb ik niet kunnen vinden. Ik wil namelijk eerst op de grond door middel van een soort van monty robberts en/of Parelli Natural Horsemanship manier een band met haar opbouwen voor dat ik in het zadel klim, als ik denk dat we er beiden aan toe zijn wil ik ook pas met haar gaan rijden met les van mijn instructrice. Ze is al wel borstel baar, maar kan nog niet echt aan de hand mee lopen (tips hier voor zijn ook mooi meegenomen) en de vorige eigenaren durfden niet echt op haar te rijden omdat ze druk is onder het rijden. Ik heb zelf al wel vaker met jonge paarden gewerkt maar heb ook geleerd dat vragen nooit kwaad kan en omdat ik een echte goede start wil maken zijn alle tips/oefeningetjes/meningen welkom. Hoe meer hoe beter dan kan ik in ieder geval niks vergeten. ;)
Daarom de vraag hebben jullie tips en oefeningtjes? Voor een goede band met haar opbouwen enzo

Groetjes mij

TurdusMerula

Re: band ontwikkelen met nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:54

Welkom op Bokt!
Gefelicteerd met dit nieuwe paard. :) En wat goed, dat je je in hierin verdiepen wilt. Er valt altijd nog te leren. :)

In welke regio zoek je iemand? Misschien heeft iemand nog tips.

superpanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:09

TurdusMerula schreef:
Welkom op Bokt!
Gefelicteerd met dit nieuwe paard. :) En wat goed, dat je je in hierin verdiepen wilt. Er valt altijd nog te leren. :)

In welke regio zoek je iemand? Misschien heeft iemand nog tips.

in Enschede, maar heb niemand gevonden hier in de buurt die er echt wat van weet

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:17

Veel poetsen, wandelen en knuffelen zijn een begin van een goede band! Het paard zal je dan steeds meer vertrouwen en als hij vertrouwen in je heeft zal het meelopen waarschijnlijk ook snel beter gaan!

Chaya_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:43

Monty Robberts is vooral bekent om de join-up. Doe dit alsjeblieft niet! Monty heeft in het wild een kudde gevolgt, en dit 'afgekeken' van het gedrag van paarden onderling. Nou zou je zeggen: wat is er dan mis mee? Het is dan toch natuurlijk? Ja, het is natuurlijk. Maar waarom mogen wij het dan niet doen?
Je kan niet zomaar met een zweepje lollig achter je paard gaan aanrennen, dat werkt gewoon niet. In een kudde gaat het namelijk zo (in het wild levende paarden!): een hoger in rang staande merrie kan een jonge hengst als deze zich niet gedraagt, zo uit de kudde zetten. Dit doet ze door hem weg te jagen, en hem niet meer terug te laten komen. De jonge hengst wil natuurlijk weer terug in de kudde, anders wordt het voor hem gevaarlijk. Hij zal zich dus extra gaan uitsloven tot het weer in de kudde mag. Dat is de Join Up. Misschien denk je nog steeds, wat er nou fout aan kan zijn.
Nou, laten we een JU eens onder de loep nemen wanneer wij als mensen het doen:
Vaak word er voor een JU gekozen als je niets anders meer weet. Er is dus al geen goed leiderschap. Mensen willen dat dan verkrijgen met een JU. Maar in een kudde heeft de merrie al veel eerder het ook al voor het zeggen bij de hengst. Dus zullen wij ook eerst het voor het zeggen moeten hebben voor de JU, en dan zul je merken dat deze niet eens nodig is.

Nu over Parelli! Ik vind het gewoon geweldig wat Pat Parelli allemaal doet! De methode om zn band te krijgen bestaat uit levels. Het pakket daarvan kan je bestellen, maar is onwijs duur omdat er een naam aanhangt. De levels zijn ook gewoon te vinden op internet. & aan de informatie op internet heb je waarschijnlijk ook genoeg. Google & bokt zijn je grootste vrienden!

Omdat ik nog uren erover kan door typen geef ik je wel gewoon deze link: http://parelli.nl/parelli.php
Als het goed is staat daar onwijs veel informatie.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:45

Hier even een filmpje:

Heb zinskort les met dit paardje, ook in grondwerk en we hebben nu al zzzooo'n grote band opgebouwd.
Misschien zijn dit leuke oefeningen. Ik kan er wel wat bij uitleggen maar dan zeg je maar wat je wilt weten ;)
Dit is wel alweer een tijdje geleden.. ben nu alweer verder.

Ps. Rij daar alleen met halstertouw... Zit een beetje gek maar heb daar een lesje in gehad en zit nu al beter.

Pss. Kijk wat grondwerk en les van mijn nieuw lerares heeft gedaan:

Nu rij ik zo na het filmpje: ( dit is even de enige foto die ik heb .. er is nog een betere waarbij ze meer in de krul loopt die volgt nog wel. Deze is ook weer bitloos )
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/165966_321252417943879_100001773690070_705510_1037343180_n.jpg
JAJAJA mijn hoofd ziet er raar uit maar kom net neer met het lichtrijden :P