Liggen aanleren... hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Minishake

Liggen aanleren... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 16:38

Hallo allemaal.
Ik ben al best lang bezig met vrijheidsdressuur bij mijn Shetlander.
Hij pakt het al erg goed op.
We zijn ook bezig om een beetje te wandelen buiten het weiland, ik ben van plan om in de zomer ook met hem
te gaan wandelen... In het bos of langs een fietspad.
Maar nu heb ik een vraag, ik wil heel erg graag mijn pony leren liggen...
Hoe doe ik dit?
We zijn bezig met het compliment, maar wanneer ik het andere been op de grond wil leggen (knielen dus),
gaat ze weer uit het compliment en staat ze weer gewoon (in de parkeerstand).
Uit het compliment heb ik het niet geprobeerd, maar las ook iets over stelling...

Hoe leer je het liggen aan vanuit het compliment, en wat is stelling?

Als jullie mij het antwoord kunnen geven: heel graag.
Wanneer het niet lukt kan ik altijd nog proberen om haar nat te maken, ik weet niet of ze hier van schrikt ofzo?
We maken haar namelijk nooit nat. En als ze nat is en toch gelegen heeft:

Moet ik haar dan ook weer afdrogen ofzo?

Of moet ik het gewoon zo laten... Nat maken doe ik natuurlijk alleen met mooi weer.
Hopelijk kan iemand mij helpen, heel graag! :Y)

Groetjes, Amber. :wave:

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:26

Stelling bij grondwerk/VD is hetzelfde als stelling onder het zadel: je vraagt een paard lengtebuiging in het lichaam, links of rechts. In de meeste eenvoudige vorm door het paard met het hoofd naar links of rechts te vragen.

Je kunt het liggen wel aanleren door vanuit het compliment of vanuit het knielen stelling te vragen, maar dit is geen goede methode voor beginners, aangezien je dan werkt met wijken voor druk, wat soms kan leiden tot verzet bij het paard als je onkundig of onhandig bent. De makkelijkste methode is stelling vragen naar de kant van het steunbeen, het paard kantelt dan van je af. Dit is echter niet de meest veilige manier, omdat je dan zelf aan de kant van de benen staat.
Preferabel is de stelling aan de kant van het strekbeen vragen, maar dit is voor het paard een stuk lastiger en is ook voor de spieren erg belastend.

Kortom, gezien je vraagstelling en de toon van je bericht, zou ik je aanraden om het lekker bij de hobby methode te houden en het te leren vanuit het rollen. Als je pony schrikt van het feit dat je haar nat wil maken, gaat ze ook schrikken van het feit dat je haar tegen de grond wil werken.

Liggen is niet de meest makkelijke oefening, als ze al niet netjes in het compliment kan blijven zitten, is de kans dat je har zo ver krijgt om te gaan liggen niet zo groot.

Minishake

Re: Liggen aanleren... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 19:08

Okee, dan vraag ik het niet vanuit het compliment/knielen.
Maar ze gaat nooit rollen wanneer ik erbij ben...
En als ze wel ligt in de wei, wanneer ik er niet bij ben, en dan kom ik naar haar toe, dan staat ze gelijk weer op!
Hoe moet ik het aanleren?

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:31

Wat je ook proberen kan, om in de zomer ze lekker te nat te maken, en in de bak bijv. los te laten, zodra je ziet dat ze gaat liggen geef je het commando, probeer beetje bij beetje dichterbij te komen (je hoeft niet direct erbij te kunnenb) en beloon wanneer je bij haar kan, Ook wanneer ze toch voor je opstaat. Daarna regelmatig herhalen. Kanjer ging altijd liggen wanneer ik hem buiten zette nadat hij op stal heeft gestaan. Misschien weet je zelf ook nog wel een manier wanneer je paard gaat liggen, verder is geduld erg belangrijk!

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:18

Bedankt...
Als 't mooi weer wordt zal ik het gelijk proberen.
Ik heb alleen geen bak, kan het ook in een weiland, met een zwart stuk zand?
En dan wil ik haar in het weiland nat maken, want ze staat nooit buiten de wei. ;)

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:18

Ja hoor heb hetzelf ook int weiland gedaan:)

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:33

Dankjewel. Heb het al geprobeerd en het werkt! :D
Alleen dan gaat ze rollen, ik wil naar haar toe om snoepje te geven, maar dan 'schrikt' ze, en staat ze meteen weer op... :( Eigenlijk gaat ze niet liggen, maar rollen...
Hoe leer ik haar dat ze langer moet blijven liggen? En dat ze eigenlijk niet moet rollen...?

Annalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:15

Ik probeer het ook te leren vanuit rollen, gewoon als je paard gaat rollen naar hem toe lopen wanneer hij net aan de andere kant licht en dan erbij zitten, en snoep geven, zo is het mij uiteindelijk gelukt erbij te komen vanuit het rollen, en nu nog een commando eraan..

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:04

Vanuit rollen heb ik het ook gedaan, het maakt niets uit wanneer je pony opstaat, het is zelfs logisch het is en blijft een 'vluchtdier' en moet je eerst in vertrouwen nemen! Beloon de eerste keren gewoon nog staand (nadat ze heeft gerold) en doe écht belonen van 'SUPERGOED' enzow, dit herhaal je ontzettend vaak, probeer zo laag mogelijk stapje voor stapje dichterbij te komen, niet blijven staan, maar laag (kruipend) er naar toe! Ik heb het zelf ook zo 3-4 maanden gedaan, daarna kon ik steeds dichterbij! Later kwam ik er achter al ging ik met de longeerzweep Naast hem (dus niet op hem) op de grond slaan, en zei het commando dat ie ook ging rollen, toen kon ik erbij en heb ik uitgebreid beloont. Nu doet ie het op zweepcommando (zachtjes) en stemcommando:) Geduld is vooral hele belangrijk bij deze kunstje!

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:37

Bedankt allemaal voor de reacties! :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:22

Vandaag heb ik mijn paardje na het rijden gewast en daarna is hij dus gaan rollen in e weide :D
De eerste keer toen ik zag dat hij begon te schrapen en het begin van liggen heb ik 'down' enkele keren na
elkaar gezegd en toen heeft hij even gerold, heb ik weer down gezegd en hem een snoepje gegeven toen ik er bij zat. Hij heeft zo'n 3 keer gerold achter elkaar en zo heb ik het elke keer gedaan :)
Ik hoop dat hij het snel door zal hebben!

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:02

Ik ben als volgt begonnen:
Ik spoot hem (deels) af, en liet hem toen los in de bak. Als hij dan door zijn knieen ging om te gaan rollen zei ik ''DOOWWNN Cindy!'' en daarna liep ik snel naar haar toe om haar een snoepje en een knuffel te geven. Dit deed ik (bijna) elke keer dat ik er was, en soms 2x. Na een tijdje ging ze expres rollen voor een snoepje. Op dat moment ben ik pas echt begonnen. Ik ging aan de linkerkant naast haar zitten (ze is maar 80 cm!) enpakte met mijn rechterhand haar rechterbeen vast. Omdat ze buigen al heel goed beheerst ging ze als vanzelf in een prachtige buiging. Toen ik toen ''DOOOWWNN Cindy!'' zei, en haar een heel klein zetje gaf, ging ze rustig liggen. Ik heb haar meteen een maatbeker haver gegeven, en heel erg beloond. Ze mocht gelijk terug naar de wei. Dit vaker herhalen. Als ik haar nu op haar buik kietel en doowwh zeg, gaat ze liggen, en soms kan ik zelfs met aan beide kanten een been gaan staan en haar op haar rug laten liggen, dat vind ze superleuk!
Ik hoop dat je heir wat aan hebt, ik vind het leuk als ik een ebrichtje terug krijg!

Tess

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 14:24

xTesslove schreef:
Ik ben als volgt begonnen:
Ik spoot hem (deels) af, en liet hem toen los in de bak. Als hij dan door zijn knieen ging om te gaan rollen zei ik ''DOOWWNN Cindy!'' en daarna liep ik snel naar haar toe om haar een snoepje en een knuffel te geven. Dit deed ik (bijna) elke keer dat ik er was, en soms 2x. Na een tijdje ging ze expres rollen voor een snoepje. Op dat moment ben ik pas echt begonnen. Ik ging aan de linkerkant naast haar zitten (ze is maar 80 cm!) enpakte met mijn rechterhand haar rechterbeen vast. Omdat ze buigen al heel goed beheerst ging ze als vanzelf in een prachtige buiging. Toen ik toen ''DOOOWWNN Cindy!'' zei, en haar een heel klein zetje gaf, ging ze rustig liggen. Ik heb haar meteen een maatbeker haver gegeven, en heel erg beloond. Ze mocht gelijk terug naar de wei. Dit vaker herhalen. Als ik haar nu op haar buik kietel en doowwh zeg, gaat ze liggen, en soms kan ik zelfs met aan beide kanten een been gaan staan en haar op haar rug laten liggen, dat vind ze superleuk!
Ik hoop dat je heir wat aan hebt, ik vind het leuk als ik een ebrichtje terug krijg!

Tess

Ik zal het eens gaan proberen! Bedankt voor je tips! :D
Laatst bijgewerkt door Minishake op 28-05-12 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 14:25

Iedereen bedankt voor jullie reacties! :D

mickey123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:20

Mijn pony kan ook liggen met kleine dingetjes opbouwen! ;) het is makkelijker als je niet straft enzo

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 14:32

mickey123 schreef:
Mijn pony kan ook liggen met kleine dingetjes opbouwen! ;) het is makkelijker als je niet straft enzo

Bedankt, ik ben steeds als het mooi weer is aan het natspuiten. Werkt goed, alleen vindt ze het wel eng. Als ik ga spuiten rent ze weg... Als ze dan weer terugkomt begin ik weer met natspuiten, als ze naar het stuk met zwarte zand loopt (om te rollen) stop ik. Als ze door haar benen zakt, clicker ik. Ik ga er heen, geef het snoepje, en begin weer opnieuw. Ik doe dit ongeveer 4 of 5 keer. Dan stop ik.

Later werd het een keer weer mooi weer, en ik spoot haar maar een beetje, klein beetje nat, of ze liep al naar het zwarte zand (ik spuit nat in het weiland, en er is in de hoek een beetje zwart zand, daar gaat ze altijd rollen)! Toen ze door haar benen zakte, clicker ik meteen en geef meteen het snoepje. Het enige probleem is wel: ze rolt, en wanneer ik eraan kom staat ze gelijk op... Hoe leer ik haar eigenlijk het "liggen", en dat ze niet "rolt"?
Maar wat nou juist wel weer goed is: ze blijft steeds langer zitten (als ze heeft gerold, staat ze niet METEEN op, maar blijft ze nog even zitten)! Handig, want het zitten is het volgende dat ik wil aanleren, zodra ze kan liggen. :)

Oepsie, beetje lang bericht geworden... :+

:evaw:

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:31

Hmm, zodra het mooie weer er hier weer aan komt zal ik dat ook eens gaan proberen !!

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:17

ik zou het ook met het nat maken proberen!

Ik liep vaak met mijn shetlandertje naar een stukje waar ontzettend lekker zand was waar hij elke x i ging liggen! :D
Commando geven en belonen en blijven herhalen!
Ik zou het zou als andere reacties via nat maken doen! ^^

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:58

Dank jullie voor de tips! :)
Ik ben er hard mee bezig, maar waarschijnlijk krijgt mijn pony een veulentje, dus stop ik even met het liggen, hoewel het ook niet zulk mooi weer is... :P
Er kwam een man bij ons, en die zei dat we de pony even moesten wassen... Maar dan moet ze ook nat worden, en dan denkt ze dat ze moet rollen (denk ik)? Hoe moeten we dit dan doen? Mijn pony houdt totáál niet van natmaken... :n
We hebben wel een wei, waar ze niet in gaat rollen (best raar eigenlijk), misschien kunnen we het wel in deze wei proberen? Iemand nog ervaring/tips?
Alvast bedankt! :D

Goh, ik heb heletijd van die lange verhalen... hihihi :+

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:59

ik ben bezig met liggen,
die van mij rolt na het rijden dus als ik daar een commando aan koppel snapt hij het snel genoeg :j

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:18

Ik wil de mijne ook liggen aanleren.
Maar mijn vraag is dus als ik haar nat heb gemaakt en ze gaat dan
rollen dan rolt ze maar één keer. En de volgende keer dat ze rolt is dan
weer een paar dagen later maar snapt ze het dat nog wel want met de kleine
kunstjes die kun je ook op de zelfde dag een paar keer achter elkaar oefenen
maar dit dan niet dus ik weet niet of het dat lukt.

ik hoop dat jullie me snappen