Leren stilstaan voor opstappen vanop omheining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Leren stilstaan voor opstappen vanop omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 22:39

Sinds kort kruip ik regelmatig eens met voltigesingel op mijn pony om mijn evenwicht te verbeteren, alleen ik kan er dus echt niet opspringen zoals sommigen dat wel kunnen en dat gaat me ook nooit lukken dus die hoop heb ik al lang opgegeven -O-

Nu probeer ik haar dus langs de omheining te "lokken" en er dan vlug op te wippen voor ze zich weer draait. Maar hoe leer ik haar om netjes, dicht en stil naast de omheining te blijven staan?

Ik plaats dit trouwens hier omdat ik ook clicker met pony tijdens beginselen van VD en die clicker ook gerust hiervoor wil gebruiken, graag zelfs, kan alleen zo niet direct een stappenplan bedenken...

Amable

Re: Leren stilstaan voor opstappen vanop omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:00

Ik leer ze altijd eerst gewoon komen en stil staan terwijl ik tegen ze aan duw, spring, klop enz. Daarna leer zijwaarts naar me toe komen, hoe hangt voor mij een beetje af van het paard, maar parelli doet dat ook dus daar moet genoeg over te vinden zijn :)
Als ze die dingen allemaal afzonderlijk kennen dan vraag ik komen vanaf een afstandje en uiteindelijk vanaf een krukje. Dat krukje kun je namelijk nog makkelijk verplaatsen. Als dat lukt kun je vanaf een hek laten komen en met een hoog hek kun je er heel makkelijk op :))

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:02

Niet gelijk erop willen,laat het paard eerst wennen om langs de omheining te blijven staan.
Dan de volgende stap,dat jij op de rand oid gaat staan en dan belonen.
Niet gelijk teveel willen en vooral veel belonen en rustig blijven.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:06

Waarom stapje niet gewoon op met een trapje
bij ons is het altijd verplicht om met een trapje op te stappen met of zonder zadel
Zonder zadel is het heel makelijk je kunt het makkelijker verzetten als het paard er nog niet gewoon aan is

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:02

Ik wil gewoon vanop de omheining kunnen opstappen. Trapje doet hier dus niet ter zaken. Maar met de brugjes (om over te springen) heb ik het zelfde probleem. Ze gaat er netjes naast staan maar ze draait steeds met haar hoofd met mij mee, ze keert dus haar poep weg van het hek, het trapje.
't is ook niet zo dat ze me niet durft laten opstappen hoor.
Nu doe ik het (schaam, schaam) door wat gras op de grond te gooien en er op te huppen vanop het hek. Ik had mijn vraag misschien anders moeten stellen: hoe leer ik haar parallel aan het hek te staan?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:06

Ik ben bezig met mijn paard dit aan te leren. Hij is momenteel zadelmak en ik ga binnenkort beginnen met rijden en doe dit vanwege zijn rug en mijn gewicht met een krukje.. Ik doe aan clickertraining (ook icm vd) en gebruik mijn stem. Het stilstaan (al dan niet voor opstijgen / poetsen etc ) is bij mij commando: staan. Dus ik begeleid hem naar de omheining, laat hem halthouden tussen omheining en trapje en dan clicker + wat lekkers. Heb dit inmiddels uitgebreid tot halthouden + ik op het trapje + voet in de beugel/hangen en dan klikken + snoep (is wel lastig aangeven aan mn paard als je erover hangt, maar het lukt.) of te wel klein beginnen en uitbouwen. mijn paard had het in twee dagen door..

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 13:13

Dank je RGBrink voor je duidelijke uitleg. Ik denk dat ik het zo ga aanpakken. Alleen lijkt dat stilstaan voor mijn pony zowat dé moeilijkste oefening die er bestaat... Is nochtans rustig beestje hoor!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:38

Ik heb mijn pony eerst geleerd om stil te staan, op zo'n manier dat ik weg kan lopen, iets kan pakken whatever en dat ze blijft stilstaan.
Als ze dat eenmaal weten kun je ze overal stil laten staan. Mocht ze bang zijn voor krukjes etc moet ze daar iets overheen komen en dan kan je ze vanzelf bij de omheining stil laten staan.
Mijn pony heeft daar nooit zo moeilijk over gedaan en ik stap dus ook op via de omheining :P

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 13:55

Probleem bij mij is dat ze me volgt dus ik zet ze naast de omheining, kruip op de omheining en mevrouw staat met haar hoofd naar mij, ja zo kan ik dus moeilijk opstappen |o

Stilstaan op andere plaatsen lukt redelijk maar dus niet goed genoeg en schrik van de omheining heeft ze ook niet dus jah... Oefenen op dat stilstaan zal het worden en dat vindt ze nou net zo moelijk!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:16

Mijn paard stapte of draaide ook weg zodra ik richting zijn schouder liep voor opstijgen maar dat heb je er met clickeren zo uit.. Ik riep gewoon: staan! om vervolgens hem over zijn hals te aaien en als ik dan op de juiste plek sta voor opstijgen, klik + snoepje.. nou dat snappen ze snel hoor ;)
Vervolgens krukje erbij.. dus paard op goede plek, dan weer commando.. lopen naar krukje en erop klimmen klik + snoep.. en dat uitbouwen naar opstijgen..
Zodra hij wegdraaid, naar voren stapt etc begon ik helemaal van voor af aan.. dus echt bij helemaal stil staan kreeg hij wat lekkers..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:20

Heel veel oefenen en nog veel meer geduld echt waar
Rij zelf op een shire van 190 hoog
Nou daar kom ik gewoon niet op zonder stoel/trapje/leuning ect
Dit heb ik echt zoveel geoefend, steeds dat weg draaien, toch net dat ene stapje zodat je er niet op kan.
Gewoon neer zetten waar jij hem wilt hebben, snoepje of iets waar jij altijd mee beloont. En dit steeds meer en meer oefenen. En echt waar er komt echt een dag, dat jij zo hoepla op je paard klimt

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:24

Ik gebruik nu "halt" maar ik denk dat ik naar "staan" ga overstappen, kan je precies beter, luider en duidelijker zeggen. Ze is gewoon zo ongelofelijk snel...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:25

Ympi schreef:
Ik gebruik nu "halt" maar ik denk dat ik naar "staan" ga overstappen, kan je precies beter, luider en duidelijker zeggen. Ze is gewoon zo ongelofelijk snel...

Ken het hahaha
En als je nu haar gaat poetsen op een krukje, dan ben je "boven" haar bezig. Dat scheelt soms ook met het opstappen.
Het is gewoon echt een kwestie van veel gedult. En weetje ineens heb je het bereikt, echt waar

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:28

Ik gebruik 'Ho Halt' en dat werkt in principe prima. Ik zou, zeker als ze meedraait, toch met de clicker aan de gang. Stilstaan als jij het zegt en click. Net ietsje langer en ook op zo'n manier dat ze stil blijft staan naast de omheining en jij achter haar staat. Ze moet gewoon stilstaan waar jij ook staat. Of je nou onder haar door kruipt of aan haar staart loopt te trekken, bij wijze van. ;)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:33

Maar ik werk al met een clicker -O- Ze doet ook heel netjes de jambette, voetjes geven, flehmen, beentjes kruisen maar dat stilstaan, pffff!
Dat poetsen met krukje zal ik zeker proberen, kan alleen zo al voorspellen wat er gebeurt vrees is: ze gaat netjes blijven stilstaan want ze staan vastgebonden en dat weet ze heel goed, kan haar allen moeilijk vastbinden om op te stappen eh :o
Dat stilstaan is ook zo saai om te oefenen, niet alleen voor mij maar duidelijk ook voor haar, ze is dan gelijk helemaal haar kluts kwijt maar dat zal wel mijn fout zijn... Is het een idee om stilstaan na het rijden te oefenen of zou ze zich dan niet meer kunnen concentreren? Dan is ze natuurlijk wel moe en zal ze misschien makkelijker blijven staan...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:36

Geduld en doorzettingsvermogen :D
Vrijheidsdressuur doe je ook los toch? Dan heb je haar ook niet vastgebonden neem ik aan ;)
Stilstaan is gewoon iets wat je erbij pakt. Heeft ze een jambette goed laten zien? Ga je weer even stilstaan oefenen, gewoon kort, stoppen voor ze haar aandacht kwijtraakt. Dan ga je weer iets doen wat ze leuk vind en pak je het er weer even kort bij.
Stilstaan moet ze op een gegeven moment gewoon altijd kunnen laten zien, niet alleen als kunstje, maar gewoon als onderdeel van de opvoeding.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:06

Jah I know... stilstaan is gewoon zo verd*md moeilijk! Tijdens VD staat ze inderdaad gewoon los, zonder halster of dergelijke!
En geduld is niet mijn sterkste kant natuurlijk :o Der zal waarschijnlijk een dag komen dat ze het plots kan...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:15

Geen idee hoe. Ik zet mijn fjord naast een paaltje, zet hem stil en klauter erop. Niks geen andere commando's of iets aanleren, gewoon basisdingen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:30

Daar heb ik echt enorm veel aan IndianLady, niet dus...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:36

Ja, volgens mij denk je gewoon veels te moeilijk. Ik neem aan dat je paard stilstaan kent (om er gewoon op te stijgen) Nou ja zet haar bij het hek en klim er op.

Ik snap niet waarom je er een VD 'kunstje' van moet maken.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:40

Ik moet er helemaal geen kunstje van maken. Als ik haar gewoon naast het hek zet draait je zich weg, had je hierboven goed gelezen dan wist je dat. Daarom vraag ik hulp en tips.
Zoals ik daarnet al zei: als ik op het hek sta en zij staat met haar hoofd naar mij gedraaid (omdat ze niet wil blijven stilstaan) dan kan ik er moeilijk op klimmen eh?! Tenzij je wil dat ik langs haar nek in haar rug glij ofzo 8-)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:45

Ympi ik zou er ook geen kunstje van maken en ik zou het los oefenen van VD, dus geen VD er tussen door.. mijn paard had het met 1 x 20 min oefenen al door en heb het de dag erna bevestigd. Dus ik zou gewoon oefenen met clicker en wat lekkers..

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:47

What's in a name?! Clicker en lekkers en VD, tjah de lijn is dun he?! Maakt mij echt niet uit hoor hoe jullie het willen noemen :)
Dus RGBrink zegt geen jambettes tussendoor, Britt zegt wel jambettes er tussendoor! Nu nog uitvissen wat lukt voor ons!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:51

Ik zou het niet doen omdat je paard zich dan op 1 nieuw iets kan concentreren. Als hij de aanleer-fase eenmaal door is kan je het combineren, maar dat is mijn mening..

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:52

RGBrink, ik sta echt wel open voor je mening hoor, moest ik dat niet doen zou ik geen topic openen eh :+ Nu ben ik gewoon zelf aan het twijfelen. Ik denk persoonlijk zo op eerste gedacht dat je gelijk hebt, anders gaat ze het door elkaar gooien.