Waarom die houding, dat commando, daar staan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Waarom die houding, dat commando, daar staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:44

:wave:

Waar sta jij bij welke oefening, waarom, en wat wil je er mee?

Ik heb zelf bijvoorbeeld dat ik ALTIJD schuin voor een paard sta bij het aanleren van de jambette.
Waarom?
Veel makkelijker uit te bouwen naar een spaanse pas vanuit die positie, dan kun je een paard gemakkelijker voorwaarts houden.

Bij het steigeren sta ik vaak naast een paard en heb ik het paard tussen een bakrand en mij in.
Waarom?
Dan heb ik controle over de achterhand, kan een paard minder makkelijk wegdraaien en kan ik ook van de voorkant begrenzen tegen voorwaarts springen.

Bij het liggen sta ik vaak schuin achter de achterhand.
Waarom?
Bij het aanleren sta ik vaak net buiten 'zicht' als een paard gaat rollen, wel dichtbij genoeg maar rustig de achterhand volgend, vanuit die positie kan ik ook makkelijk naar de voorkant voor het belonen. Het commando word dus altijd bij mij vanuit de 'schuine achterkant'.

Borisje

Re: Waarom die houding, dat commando, daar staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:53

Om het maar even simpel te houden, dezelfde oefeningen als jij. :P

Bij de jambette sta ik er altijd naast, pony's kunnen nogal enthousiast zijn en dan voorkom ik liever rondslingerende benen. Spaanse pas uitbreiden heb ik wel vanaf schuinvoor gedaan, zijkant is dus commando voor jambette, en schuinvoor Spaanse pas. Hoewel ik Spaanse pas nu wel vanaf de zijkant aan het uitwerken ben, omdat ik dat ook veiliger vind, bij uitbreiding naar de Spaanse draf.

Bij het steigeren sta ik er nu nog voor, ik vind het belangrijk om als eerste te leren dat je paard niet mag uitslaan zonder dat jij het zegt, en bij het aanleren sta ik er zo ver voor dat het paard mij nooit kan raken. Ik vind de discussie ervoor/ernaast eigenlijk helemaal afhangen van het paard, sommige paarden hebben de neiging om naar je toe te draaien met hun hoofd, dan sta ik er liever voor. In de andere gevallen zou je er ook naast kunnen staan, dat is maar net wat je zelf handig vind. Steigeren is zowiezo niet veilig, dus ervoor of ernaast, tsjah, als paard je wil raken lukt het toch wel. :P

Bij het liggen sta ik er naast, ik heb Boris leren liggen door middel van eerst knielen en dat uitbreiden naar liggen, vandaar dat ik ernaast sta. Als je liggen wilt aanleren door middel van rollen, dan zou schuinachter inderdaad een handigere positie zijn. :j

duinmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:25

Ik volg dit even :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:55

Ligt aan het paard. Ik sta bij voorkeur voor eigenlijk iedere oefening naast de schouder, het liefst links. Vanaf de schouder kan ik zowel de achterhand activeren als voor begrenzen, vaak positioneer ik het paard dan naast de bakrand voor extra steun. Enige uitzondering zijn jambette en buiging (klassiek of modern), die leer ik vanaf rechts aan (links dan voor compliment en Spaanse Pas) omdat het voor het paard duidelijker is dat er verschil is tussen beiden oefeningen. Ik pak Pas en Compliment links omdat dat voor mij de makkelijkere kant is, en ik buiging en jambette meestal niet aanleer, buiging vind ik niet prettig vanwege de grotere kans op blessures en jambette vind ik een nutteloos kunstje. :+ Maar ik leer Pas ook niet vanuit jambette, kan me voorstellen dat als je dat wel doet, het relevanter is.

Bij een sloom paard sta ik vaak relatief gezien meer naar achteren, eentje die vlot is en meer begrenzing nodig heeft, ga ik ook weleens recht of schuin voor staan. Bij steigeren vind ik het in de aanleerfase fijner om ervoor te staan, geeft net wat meer controle.

Vanuit gewoonte sta ik bij de drukkere kunstjes (Pas, steigeren, piaffe etc.) vaak met mijn gezicht richting de achterhand, bij compliment/liggen/etc sta ik vaak in de richting van het hoofd.

Maar zoals gezegd, het ligt ook erg aan het paard. Timide paarden zijn vaak te snel geïntimideerd als je ervoor staat en ze visueel blokkeert, drukkere gevalletjes willen nog wel eens geen respect voor bit/halster hebben als je ze níet visueel blokkeert. Bij delinquenten die hun pootjes niet thuis kunnen houden, sta ik uiteraard buiten bereik van rondflapperende ledematen :Y) (al flapperen die ledematen meestal maar één keer }:) ).

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:39

vind het interessant om te lezen. hoe julie het doen.
ik doe veel dingen zelf ook vanaf schouder met die aanmerking dat ik sneller naar achter ga ivm sloom paardje.

met uitzondering van spaanse pas en knielen dan sta ik ervoor met gezicht naar zn billen.
tevens zet ik mijn paard zelf ook langs de bakrand voor de extra steun.

het uitslaan bij de spaanse pas acepteer ik de eerste paar keer ivm rustig paardje wat voorheen zoiets echt niet in zn hoofd durfde te halen. nu gaan we dat uitslaan gebruiken voor het naar voren gaan en stopt hij uit zich zelf er weer mee. bij mn andere paard acepteer ik dit niet wat die slaat mn voeten onder mijn lijf vandaan.

hebben jullie eerst de spaanse pas geleerd of eerst de jambette. ik zelf heb eerst de spaanse pas gedaan en van daar uit de jambette.
en eerst knielen en vandaar uit liggen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 09:42

Ik heb eerst de jambette geleerd en vandaar de spaanse pas :)
Is vooral voor lesklanten erg eenvoudig :)
Eerst beentjes naar voren gooien en dan gewoon de jambette vanuit stap gaan trainen :j

Liggen doe ik meestal zodra het paard het aanbied vanuit het rollen :)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:45

zover zijn wij nog lang niet dat hij gaat rollen. komt waarschijnlijk ook daar ik niet alleen met dat soort dingen bezig ben tijdens een les dan doe je over bepaalde dingen toch iest langer om het 100% goed te krijgen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:30

Als ik zowel jambette als Pas leer, begin ik met Pas, want dat voorwaartse moet er echt inzitten. Ik leer jambette dan niet vanuit pas, maar als een apart iets, is mijn ervaring dat dat voor het paard duidelijker is. Pas vanuit jambette werkt inderdaad wel makkelijk, maar dat komt in de meeste gevallen (uitzonderingen/goede trainers daargelaten) de kwaliteit niet ten goede. Een pas vanuit jambette heeft vaak niet genoeg actie, tempo en stuwing van achteren.

Liggen leer ik vanuit compliment of knielen en vanaf begin af aan het paard leren op de grond te blijven tot er een ander commando volgt. Vanuit het rollen werkt bij sommige paarden er goed, maar duurt vaak wat langer.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:25

@ rider wat jij schrijft zij mijn lesgeefster ook eerst pas leren en dat hij die goed kan en dan als een los iets de jambette leren. was ik toch beetje eigenwijs geweest. laat ik de jambette gewoon evne voor wat het is.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:16

hoe leren jullie een pony jambette die niet reageert op kriebelstjes in zijn 'oksel' of op de singelplek of op zij schouder?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 01:07

evaac schreef:
hoe leren jullie een pony jambette die niet reageert op kriebelstjes in zijn 'oksel' of op de singelplek of op zij schouder?

Nou, die commando's ga ik al nooit gebruiken :))
Veel te veel handcontact, dan heb je 1 aanraking met je hand en dan blijft je paard jambettes geven is mijn ervaring. Gewoon lekker met zweep werken :j

Kleine tikjes tussen knie en koot, tot je reactie krijgt al is het maar gewicht verplaatsen en gelijk belonen :)

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:37

Doe je ze aan de voorkant van zijn been of de achterkant?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 10:01

Ik sta er schuin voor en toucheer dus op de zijkant van het been :)

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:17

Oke dankje