Wat kan je een 26-jarige Shetlander leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neok_Grijsje

Wat kan je een 26-jarige Shetlander leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 08:11

Hoihoi,
ik heb sinds kort met Eline ( ELNSRL @ bokt ) & een andere vriendin een paar verzorgpony's.
Een daarvan is Wendy, een grote witte shetlandermerrie.
Alleen zij is al 26 jaar, zouden jullie misschien weten wat wij Wendy allemaal kunnen leren?
We lieten haar los in de bak en ze ging de hele tijd liggen + rollen en nu kan ze laag een beetje ( liggen ) en ook een beetje zitten.
Zijn er ook kunsten die sowieso niet kunnen?

Ik weet: het hoofdstel zit bij haar oog en we hebben deze gelijk hierna afgedaan, dit komt door het rollen!
Afbeelding

Angela

Re: Wat kan je een 26-jarige Shetlander leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:54

Eigenlijk met alles kun je nog een beginnetje mee maken. Het is natuurlijk de vraag of ze het lichamelijk vol kan houden (zoals langer knielen), maar dat merk je snel genoeg.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:09

ik zou toch al op passen met het liggen en zitten, dat is eigenlijk al aan de zware kant....

Maar alle hoofdkunstjes, jambette, voetjes optillen, een hoop grondwerk oefeningetjes kun je zéker nog wel doen :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:23

Gewoon kijken wat ze aangeeft. Voor een shetlander hoeft 26 nog helemaal zou oud niet te zijn. Iig niks forceren, maar dat moet je bij VD toch al niet doen.

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 16:41

VisibreTeam schreef:
ik zou toch al op passen met het liggen en zitten, dat is eigenlijk al aan de zware kant....

Maar alle hoofdkunstjes, jambette, voetjes optillen, een hoop grondwerk oefeningetjes kun je zéker nog wel doen :)

Dit deed ze sowieso als eerste zelf en we laten haar niet minutenlang zitten....
Fijn dat dat gweoon nog kan :j
Laatst bijgewerkt door Neok_Grijsje op 27-03-12 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 16:42

Oké, dus gewoon de 'kleinere' kunsten +:)+

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:07

Ik denk dat je alles wel kan doen, alleen niet het lange steigeren, vaak laten liggen en opstaan/zitten, en vaak laten knielen inderdaad.
Vrijheidsdressuur houd (als je het goed opbouwd) de spieren lekker losjes, denk aan de spagaat en buiging! Bij zo'n oudje moet je denk ik wel wat rustiger aan doen dan bij een jongere pony, niet te vaak doorvragen op de oefeningen. De kleine -niet heel erg inspannende- oefeningen kan je natuurlijk makkelijk wat vaker vragen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:12

GEEN spagaat en buiging!
Heel minimaal, bij oude paarden is de rek uit de spieren. Net als bij oude mensen. Als een paard die bewegingen zn hele leven heeft gedaan is er niks aan de hand, maar als je opeens gaat beginnen met allerlei rek en strek dingen gaan er spieren scheuren.

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:19

ik ga altijd met een vriendin en haar shetlander mee,
meestal gaan we dan lange lijnen lopen, vind hij heel leuk .(hij is ook niet de jongste).

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:02

Oké, handige tips allemaal. Als ik het zo goed begrijp: niet te ver uitrekken :j

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:03

Roontje_ schreef:
ik ga altijd met een vriendin en haar shetlander mee,
meestal gaan we dan lange lijnen lopen, vind hij heel leuk .(hij is ook niet de jongste).

Dat doen wij sowieso wel, maar dat vind ik meer grondwerk dan vd *D

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:20

Ik heb een schetlander van 27/28 jaar en daar doe ik alleen simpele kunstjes mee: hoofd schudden, flemen, rondje draaien, achteruit lopen als ik erachter sta, jambette, voetje optillen, beentjes kruizen.

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:56

Mijn (toen) 26 jarige D-pony leerde binnen een kwartier ja-knikken en nee-schudden.
M'n shet van nu bijna 8 kan na twee jaar alleen nog maar nee schudden, ja knikken komt er bij haar niet in :')

Dus hoe snel ze leren heeft weinig met leeftijd te maken, meer met de leergierigheid van de pony, denk ik. Maar inderdaad zijn de oudere pony's lichamelijk gewoon wat "aan het aftakelen". Als je daar rekening mee houdt, dan heb je er vast een hoop plezier aan! :))

Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:30

Simpele kunstjes kunnen sowieso nog wel denk ik. En bij de grotere kunsten inderdaad kijken wat ze kan. Succes!

DaisyJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:51

Hoofdkunstjes :)

susanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:54

wandelen, kleine kunstjes zoals iedereen zegt, jambette, tong uitsteken, flemen, nee schudden enzo, :D

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 15:42

susanx schreef:
wandelen, kleine kunstjes zoals iedereen zegt, jambette, tong uitsteken, flemen, nee schudden enzo, :D

die tong doet ze zeker al, hahaha !

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:44

Ik zou der helemaal niet kunstjes mee doen. Behalve Flemen misschien. ;)

Hoop oudjes hier op stal, paarden en pony's, 2 van 29 en die moet je gewoon dat soort gekkigheden niet meer aan willen leren is mijn bescheiden mening. :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:02

En waarom dan niet? Moet je zo'n oud paard dan maar weg zetten omdat 'ie oud is?

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 18:12

Ik noem het niet echt een 'gekkigheid'.
En waarom zou je het niet doen?
Anders staat je paard de hele dag niks te doen, alsof dat leuk is ?
Ik denk aan deze reacties te zien dat we gewoon op de kleine kunsten moeten houden,
BEDANKT ALLEMAAL!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:54

Amable schreef:
En waarom dan niet? Moet je zo'n oud paard dan maar weg zetten omdat 'ie oud is?

Nee laten we vooral voor EIGEN PLEZIER (pony's zijn tevreden met eten, vriendjes, ruimte en een poetsbeurt immers) die oudjes zwaar gaan belasten op de gewrichten en pezen. Ze hebben meestal al artrose en zijn gewoon zwakker. Dan kunnen ze nog wel enthousiast mee willen doen, dat maakt het nog niet goed voor ze.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:54

Wat een onzin trouwens weer, die pony interesseert het niet hoor, als die geen kunstjes hoeft te doen!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:59

Heb je ooit al eens VD gedaan met een paard? Geloof me, de meeste paarden vinden het heerlijk om nog eens wat aandacht te krijgen en ge-entertaint te worden. Zolang je goed op het paard let is er echt niet zoveel belasting van pezen en gewrichten, vooral als je je vooral met de kleinere oefeningen bezig houdt.
Enneh, mijn paarden zijn dan nog lang geen senior, maar die zijn echt niet tevreden met vriendjes, eten, ruimte en een poetsbeurt, ze willen aandacht want hele dagen in dezelfde ruimte rondlummelen is gewoon saai.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:24

Zoiezo wijken voor druk. ( dat houdt in dat als je met je vingers ergens drukt dat ze dat deel wegdraait dit kan je oefenen door eerst met je hand rustig te drukken doet hij/zij het niet iets harder drukken doet hij/zij het nog niet een beetje irritant knijpen doet hij/zij een stapje achteruit of de kant die jij wilt meteen loslaten dat is namelijk haar beloning dat de druk weg is. ) voor de rest door smalle ruimtes lopen bijv. Tussen hindernissen door of over een hindernis laten stappen ( wel laag )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:20

Ik noem het geen VD maar ik heb er een aantal die wat kunstjes kennen ja.

Niet belastende kunstjes kunnen zeker, dat zeg ik ook mijn eerste post.

En tuurlijk kunnen paarden graag voor je werken, maar het blijven nog steeds beesten die met basisverzorging van de mens verder prima zonder ons kunnen.