hoe een paard van je af krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

hoe een paard van je af krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:34

mijn haflinger word morgen 3 jaar *\o/* *\o/*
en wil met hem gaan proberen om hem te leren longeren.
maar ik wil dit op een leuke manier aan leren
om van mij af te gaan en zo
wie heeft er tips om dit goed aan te pakken

LecyTinker

Re: hoe een paard van je af krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:44

ik denk dat er veel wegen zijn die naar Rome leiden op dit gebied.
Ik begin altijd heel klein. Strek je arm uit en laat het rustig rond je lopen. Op deze manier kan je hem rustig begeleiden en leert hij netjes rond je te lopen. Draai je lichaam wel van hem af, zodat je op de juiste manier staat. Zodra hij dit door heeft kan je hem los laten en langzaam, maar zeker de ronde steeds groter maken.
Dit is hoe ik het aanpak, omdat ik het ook allemaal extreem rustig wil doen.

Je kan hem natuurlijk ook gewoon neerzetten en hem voowaard jagen met een zweep. Even een paar keer goed de longe bij je houden, zoda hij niet uit kan breken en zo dus doorgaan, totdat hij uiteindelijk door heeft wat de bedoeling is.

Ik persoonlijk ben dus voor de eerste oplossing. lekker relaxt en gewoon beetje bij beetje, stapje voor stapje...Als je een meeloper kan vinden dan is het helemaal makkelijk... iemand die rustig met hem meeloopt op de volte, terwijl jij duidelijk signalen geeft vanuit het midden, todat hij door heeft wat de bedoeling is.
Ik heb echter geen meeloper en bij mij gaat het ook prima met veel geduld en gelach.

TinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 02:47

Laat eerst iemand mee lopen... die kan vervolgens steeds meer afstand nemen en zo rustig aan het paard laten wennen..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 02:54

Ik lees mee, mijn paardje is van ongeveer dezelfde leeftijd, kan op beide kanten stappen, een kant draven (geleerd bij de vorige eigenaar op vrij jonge leeftijd, ik pak het nu terug op), op die andere kant draven resulteert hoe ik het ook probeer in steigeren (tot achterover laten vallen aan toe). Wie weet komt hier nog iets voorbij wat ik kan proberen...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:54

Wandel eerst eens samen met hem over de volte heen waar hij uiteindelijk zelf op moet lopen. Kent hij de longeerlijn/zweep al? Wat vindt hij daarvan? Ga dan eens samen met iemand aan de slag, eentje staat in het midden van de volte met de longeerlijn aan je paard vast, de andere loopt met hem mee op de hoefslag om hem te begeleiden. Begin daar eens lekker mee, zie het als een spelletje. Of longeer hem gewoon helemaal los, zodat hij lekker gek kan doen en spelen. Als hij dat allemaal braaf doet kan je verder gaan met het 'echte' longeren, maar naar mijn idee gaat er best veel tijd overheen voordat je daarmee verder kan. Maar dat ligt natuurlijk ook helemaal aan jouw paardje!
Verder kan je natuurlijk nog meer leuke spelletjes doen, wat dacht je van samen slalommen om pionnetjes heen? Of 4 balkjes in een L vorm leggen en hem daar doorheen laten lopen. Op die manier gaat hij goed naar jou luisteren :j Ohja, gefeliciteerd he!!

@HijadelaLuna: Heb je wel eens iemand mee laten lopen? Doet hij het dan ook? Op wat voor manier longeer je? Als je de zweep er achter houdt, doet hij het dan ook nog?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 02:57

Mee laten lopen is er niks aan de hand, draaft ze braaf haar rondje. Ik longeer haar inderdaad met zweep, geef haar altijd wel een kans zonder, gezien dat op de andere kant prima gaat. Ik heb er ook aan gedacht dat er misschien iets niet goed kan zitten in haar lijf, maar waarom kan ze het dan opeens wel zodra er iemand (of ikzelf) meeloopt? Ik heb helaas geen beschikking over een longeerring, anders had ik het wel eens zonder touw willen proberen, in het grondwerk kan ik namelijk wel gewoon draf op die kant van haar vragen. Ik heb wel eens de bak voor de helft afgezet met balken, dat maakt geen verschil. Een ronde afzetten met een lijntje durf ik niet, als ze daarin verstrikt raakt tijdens het steigeren weet ik niet wat de gevolgen zijn.

Wel wil ik er ook bij zeggen dat haar manier van grenzen opzoeken steigeren is, met meelopen toen ik haar net had, met vast staan, met voetjes geven, met mee uit wandelen gaan. Als ze iets niet kan of eng vind bevriest ze of neemt ze de benen, dan heb ik steigeren nog nooit gezien bij haar. Tegenover andere paarden is ze redelijk dominant. Oudere paarden zetten haar meestal wel op haar nummer, maar paarden die onderdanig zijn of van dezelfde leeftijd is ze negen van de tien keer wel de baas. Het zou dus ook best een dominantieprobleem kunnen zijn, maar dan nog snap ik niet waarom het maar op een kant (weliswaar haar moeilijke kant) niet goed gaat. Ik heb de tip om extra op te letten mijn energie uitsluitend op de achterhand te richten (ook als ze weg draait) al ten harte genomen, om het moment van wegdraaien (neigen naar steigeren) is ze dan wel wat makkelijker/sneller weer voorwaarts te krijgen, maar doordraven lukt nog steeds niet.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:42

Als die kant volgens jou haar moeilijke kant zou zijn, wat natuurlijk heel goed mogelijk is, is dat stijgeren denk ik een soort frustratie omdat ze het moeilijk vindt. Zie je het aankomen dat ze gaat stijgeren, of doet ze het ineens vanuit het niets? Hoe reageert ze dan als je haar flink naar voren drijft, komt ze dan alsnog omhoog of gaat ze vooruit?
Misschien is het verstandig om eens haar rug na te laten kijken, wellicht heeft ze een blokkade waardoor die kant op buigen pijnlijk is. Als dit allemaal uitgesloten is, denk ik dat je gewoon een heel brutaal paardje hebt die de baas over jou wil zijn. Doet ze het ook wanneer iemand anders haar longeert, of alleen bij jou?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:46

Hihi, ik kan het even niet laten, maar ik las de titel en dacht dat je paard op je was gaan zitten 8)7

"Hoe krijg ik 'm van me af?" :=