Tong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 01:08

Hee!

Ik heb al een paar keer opgehad dat mijn paard tijdens het longeren zijn tong uit z'n mond steekt. Ook heb ik 1x geweten dat hij zijn tong over z'n bit heen deed. Ik weet dat dit duidt op pijn, maar hij doet het enkel tijdens het longeren en niet tijdens het rijden. De tandarts is zopas geweest, en hij had serieuze haken en de tandarts zei ook dat zijn ruintanden beginnen door te komen en dat hij hier last van zou kunnen hebben. Zou dit een verklaring zijn, of is het iets anders? Ik heb een dubbelgebroken bustrens erin liggen.
Mss handig om te weten, ik longeer m'n paard gewoon zonder bijzets oid, gewoon zadel en hoofdstel. Ik laat hem gewoon enkele toeren lopen zodat hij een beetje rustiger is als ik erop kruip aangezien hij nu elke dag binnen staat wegens bemesting van de weien.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 20-03-12 01:35, in het totaal 1 keer bewerkt

natjuhhh3

Re: Tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:20

Bij ons op de manege deed een paard dat ook altijd, ons werd verteld dat het niet op pijn duidt maar dat het een teken van verzet is.
Weet niet of dit bij elk paard zo geld (zal vast niet) maar dat werd dus toen gezegd...
Best vervelend want hij liep Z2 en als hij dat deed kreeg de ruiter altijd minpunten op die buitenboordtong

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:21

Omdat het tijdens longeren opspeelt: RT-P -> GVL

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:03

natjuhhh3 schreef:
Bij ons op de manege deed een paard dat ook altijd, ons werd verteld dat het niet op pijn duidt maar dat het een teken van verzet is.
Weet niet of dit bij elk paard zo geld (zal vast niet) maar dat werd dus toen gezegd...
Best vervelend want hij liep Z2 en als hij dat deed kreeg de ruiter altijd minpunten op die buitenboordtong

Verzet duidt vaak op pijn..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:24

Als hij zijn ruinentanden nog moet krijgen neem ik aan dat het om een jong paard gaat?
Vaak hebben ze met beleren een periode dat ze de tong over het bit gooien of naar buiten.
Probeer eens een enkel gebroken bustrens.
Voor sommige paarden is een dik bit, wat in onze ogen juist zacht zou moeten zijn, te groot voor de mond en helpt het als je er een wat dunner bit in doet.
Controleer ook of het bit niet te laag hangt, want met longeren heb je geen aanleuning en hangt het bit dus
"losser" in de mond.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:36

Probeer het eens zonder bit.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 13:27

aerdenhout1 schreef:
Als hij zijn ruinentanden nog moet krijgen neem ik aan dat het om een jong paard gaat?
Vaak hebben ze met beleren een periode dat ze de tong over het bit gooien of naar buiten.
Probeer eens een enkel gebroken bustrens.
Voor sommige paarden is een dik bit, wat in onze ogen juist zacht zou moeten zijn, te groot voor de mond en helpt het als je er een wat dunner bit in doet.
Controleer ook of het bit niet te laag hangt, want met longeren heb je geen aanleuning en hangt het bit dus
"losser" in de mond.

Hoe kan je controleren of zijn bit niet te laag hangt? Mijn lesgeefster heeft het bit zo gehangen en ik heb het nog nooit zelf gedaan :o

Hij is idd nog jong, wordt dit jaar 5 en is redelijk laat zadelmak gemaakt (is sinds augustus zadelmak).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:40

In de mond kijken om te zien of het bit tegen de tanden aan komt.
Ik zou ook kijken of het ook zonder bit gebeurd.
Is het dan ook, dan kan het een teken zijn dat hij nog scheef is (niet raar bij een jongpaard en ze kunnen dit zo uiten).
Doet hij het niet, dan kan het aan de tanden/mond/bit liggen..

uitgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:38

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:21

Dat filmpje hierboven laat het inderdaad goed zien..
Misschien hele grote stap, maar bitloos lost het wel op.(:

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:33

Ik ga niet bitloos rijden. Filmpje heb ik vaak gezien en ik vind het echt flauwekul ;)
Bitloos is trouwens ook niet geweldig, aangezien je daar ook veel fout mee kunt doen. Zo heeft namelijk het paardje van m'n weidegenoot een hele schuurplek van waar het touwhalster heeft gezeten. Ook ga ik wedstrijden doen en in Belgie mag je niet bitloos.

Ik ga zaterdag eens vragen aan m'n instructrice of het bit wel goed ligt enzo. De tandarts waarschuwde me wel dat hij wat lastiger kon doen nu z'n ruintanden doorkomen. Dus ik houd dat ook nog altijd als een optie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:36

Als hij het alleen tijdens het longeren doet en niet tijdens het rijden lijkt het mij geen uiting van pijn. Even voor het gemak aannemende dat TS met teugelcontact rijdt.

Lijkt me eerder een uiting van onbegrip/verwarring of stress.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:37

Dat je vriendin haar paard schuurplekken heeft van het touwhalster, ligt aan je vriendin, niet aan het touwhalster.

Als die tanden aan het doorkomen zijn, is het dan misschien niet beter het bit er even uit te laten tot die tanden doorgekomen zijn?

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:39

aerdenhout1 schreef:

daar ben ik het mee eens, probeer anders wat te experimenteren en hang er eens een ander bit in, al is het alleen maar even om te kijken hoe je paard reageert.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:53

Zipsy schreef:
Dat je vriendin haar paard schuurplekken heeft van het touwhalster, ligt aan je vriendin, niet aan het touwhalster.

Als die tanden aan het doorkomen zijn, is het dan misschien niet beter het bit er even uit te laten tot die tanden doorgekomen zijn?

Het bit ligt niet op de plek waar de ruintanden doorkomen? Dus of ik nou met of zonder bit rijdt, het zal 'pijn' doen (als het al pijn doet...)

Ik ga idd eens kijken naar een ander bitje (;

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:03

Ik weet dat het bit niet op de plaats ligt van die tanden, maar het lijkt me niet prettig iets in de mond te hebben als er tanden doorkomen...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 00:09

Maar als hij er last van heeft met bit, dan heeft hij er ook last van zonder bit aangezien het doorkomen dan wss pijn doet en niet het bit?

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:36

Of het bit al dan niet pijn doet, daar heb ik een uitgesproken mening over en die wil ik niet aan je opdringen. :) Want dat was je vraag ook niet. Maar ik denk de combinatie van beide dat dat echt geen deugd doet. Ik laat hier jaarlijks de tandarts komen en ik heb nog nooit moeten laten vijlen, nog nooit haken gehad en ook nooit wondjes aan hun mond. Ofwel hebben mijn paarden een uitzonderlijke kwaliteit van tanden ofwel moet ik de tandarts geloven en ligt dit aan het feit dat ze geen bit in de mond hebben en geen aangesnoerde sper- en neusriem die de huid langs binnen tegen de tanden wrijft en wondjes creëert :) sorry vrij off topic. :x :)