Aandachtprobleem.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Aandachtprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:40

Goedemorgen,

Ik heb een "probleem" met mijn paard. Ze heeft echt een heel weinig aandachtsvermogen.
Zolang ik met haar alleen bezig ben gaat alles goed, ze let op mij, kan haar los laten lopen op het erf en ze volgt vanzelf.
Maar zodra ze maar iemand of iets hoort dan is de hele aandacht kwijt, ook als ze iemand voorbij ziet lopen is ze gelijk afgeleid en duurt het wel even voordat de aandacht terug is.
Dit is al best een tijdje een probleem maar duurde even voordat ik de "oorzaak" gevonden had. Gezien er meestal wel iemand in de buurt was als ik met haar bezig was, was het mij niet geheel duidelijk wat het probleem nu was. Nu ik eigenlijk alles met haar alleen doe gaat het heel goed, maar zodra er ook maar iemand is die ze hoort of ziet nouja krijg ik gewoon de simpelste dingen niet meer voor elkaar. Dit is eigenlijk overal mee. Zelfs als ik haar gewoon poets blijft ze keurig staan maar als er iemand in de buurt rond loopt of aan het rommelen is dan is ze er gewoon niet bij en moet ik haar constant corrigeren. Als we alleen zijn is het 1x voldoende en ze blijft gewoon staan. Zelfde met het gewoon simpele grondwerk aan de hand stappen, draven, stilstaan, achterwaarts. Doet ze perfect als we alleen zijn. Maar hoort ze maar iemand praten stapt ze niet goed meer mee, ziet me feitelijk gewoon niet meer staan. Ik kan haar aandacht gewoon weg dan niet bij me houden, en is erg vervelend als het net goed gaat er komt iemand voorbij en het duurt weer een paar minuten voordat ik weer haar aandacht bij me heb.
En ik heb simpel weg geen ideeën meer om het te verbeteren. Ik zou zeggen ze moet er maar aanwennen, maar dat doet ze dus blijkbaar niet omdat dit eigenlijk altijd al wel een ding is geweest van haar. Altijd gezegd ze is jong, moeilijk om aandacht er lang bij te houden maar ze wordt er al weer 5 van de zomer dus ik zou denken dat het nu wel zou moeten kennen.
En op een gegeven moment moet ik gewoon stoppen, want ik geraak me geduld kwijt als ze niet oplet, en dan wordt het gewoon helemaal niets meer.

EllaBellaah

Re: Aandachtprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:09

5 is inderdaad niet meer een leeftijd waarbij ze een hele korte concentratie hebben.... Wat voor dingen doe je met dr? Is het wel uitdagend genoeg? Wat doe je om haar aandacht bij je te houden bijvoorbeeld met grondwerk? Praat je tegen haar, of geef je een koekje als ze braaf is oid? Misschien verveelt ze zich gewoon en is het niet uitdagend genoeg .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:27

Het gaat vooral om basis werk, dus los naast me stappen, draven, stilstaan als ik het doe, mij volgen, achterwaarts wanneer ik het zeg, dus puur op het stemcommando. Verdere fantasie heb ik niet dus daar loop ik elke keer weer een beetje vast in nieuwe dingen proberen.
Longeren doe ik dus niet omdat het daar helemaal een ramp mee is. En ik heb geen engelen geduld en dat botst vrij snel. En dat gaat dus ook op en neer. De ene keer doet ze het super met longeren terwijl ik de keer erna haar nek wel om kan draaien af en toe. Dubbele lange lijnen gaat wel erg goed alleen weer een tijd geleden omdat de bak veel te zwaar is en ik het wat lastig vindt om dat op het erf en dus verhard te doen.

Ik praat tegen haar altijd eigenlijk, verder beloon ik op verschillende manier, soms wat lekkers vooral bij de nieuwe dingen, verder op stem een aai/kriebel of klopje.
Aandacht erbij houden doe ik met me stem, opletten, of mocht ze afgeleid zijn klap ik in me handen of knip met me vingers en ze is er weer bij behalve als ze dus iemand anders hoort of ziet.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:52

Als je alleen met haar werkt zonder mensen om je heen is ze dan volledig op jou gericht of gaat het dan eigenlijk al fout?
Doe je nog meer dingen met haar behalve het grondwerken wat je beschrijft? Ik denk dat het niet verkeerd zal zijn om voor meer afwisseling te zorgen, een keer vrijspringen bijvoorbeeld zodat ze lekker haar energie kwijt kan. Heb je ook les met haar?
Je moet vooral consequent zijn, als ze een keer afgeleid is net zo lang vragen totdat ze weer helemaal op jou gericht is, als ze loopt te draaien met poetsen, elke keer weer terug zetten. Die dan mij deed dat draaien ook, erg vervelend ik weet het := maar toch gewoon elke keer wéér terug op dr plek zetten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:55

Als ik alleen ben met haar is ze volledig op mij gericht.
Vrijspringen end dat gaat allemaal niet omdat de bak echt veel te zwaar is en ik haar daar mee niet te veel wil belasten verder ook geen les om dezelfde reden. De weien zijn te groot om het daar te doen en denk ook niet dat de staleigenaar dat op prijs zal stellen. Zeker nu niet.
Met poetsen doet ze het dus ook alleen maar als ze iemand hoort of ziet. Als we met z'n tweeën zijn en bij voorkeur helemaal niemand anders op het erf is het echt het perfecte paard. Maar zodra andere er zijn is ze volledig afgeleid. Probeer dat altijd wel op te lossen door meer te gaan doen en vragen maar helpt allemaal niet echt.

uitgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:59

ik zou persoonlijk een halster omdoen en een halstertouw meenemen ,als ze dan afgeleid is kan je haar even corrigeren ;)