Hoe en wanneer grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

steefvicky

Hoe en wanneer grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 19:50

Excuses als ie verkeerd staat!

De titel zegt het een beetje verkeerd maar.. mijn fjordenpony is tijdens het rijden nogal fel en wil alleen maar hard en is dus bijna niet te houden. Als ik wat overgangen rij is het wel over maar het gaat er niet uit.
Nu was ik dus aan het denken om grondwerk met haar te doen en haar dus opnieuw te trainen. Is dit de juiste oplossing? Zo ja, wat voor oefeningen moet ik dan doen?

Angeliquee18

Re: Hoe en wanneer grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:59

Het is in ieder geval niet zo, dat als je VD gaat doen,
Je problemen onder het zadel over is, ( ging dat maar zo makkenlijk )
Je kunt eens op google opzoeken, nalanta vrijheidsdressuur,
Eerst kan je beginnen met simpel commando, stap, draf, halt, achter uit, voorweigeren ect..
Of een lesje nemen, is ook heel leerzaam!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:01

Vrijheidsdressuur is niet hetzelfde als grondwerk he.
Zou toch eerst beginnen met wat longeer werk, en lange lijnen. Vraag iemand uit je buurt om je te helpen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:04

Grondwerk is in mijn ogen sowieso een heel belangrijk punt in de opvoeding en de omgang met je paard. Gewoon omdat het belangrijk is dat je te allen tijde 51% van de stemmen te hebben.
Daarnaast kan het je onder het zadel ook een heleboel brengen, maar uiteraard zul je ook naar je rijstijl moeten kijken en kijken of je paard fysiek kan wat je van hem vraagt.
Het rennen onder het zadel komt voor uit slecht passende zadels/pijn/vekeerd rijden/onbalans. De onbalans komt weer voort uit de natuurlijke scheefheid van het paard en het is onze taak om dat te trainen.

Dus na het grondwerk door gaan met het werken aan de hand om je paard sterker te maken in zijn achterbenen en daardoor meer in balans te komen, kan je heel erg helpen om het versnellen minder te maken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:53

Waar woon je eigenlijk? Wil je anders best een keertje helpen :)

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 21:31

ijssnuiver schreef:
Waar woon je eigenlijk? Wil je anders best een keertje helpen :)

Zeeland (:

Ik zie dat jij helemaal aan de andere kant van Nederland woont..
Laatst bijgewerkt door steefvicky op 16-03-12 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 21:33

jenn0dv schreef:
Vrijheidsdressuur is niet hetzelfde als grondwerk he.
Zou toch eerst beginnen met wat longeer werk, en lange lijnen. Vraag iemand uit je buurt om je te helpen?

Ja precies, VD wil ik ook niet gaan doen. Oke bedankt voor de tip!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 21:37

ijssnuiver schreef:
Grondwerk is in mijn ogen sowieso een heel belangrijk punt in de opvoeding en de omgang met je paard. Gewoon omdat het belangrijk is dat je te allen tijde 51% van de stemmen te hebben.
Daarnaast kan het je onder het zadel ook een heleboel brengen, maar uiteraard zul je ook naar je rijstijl moeten kijken en kijken of je paard fysiek kan wat je van hem vraagt.
Het rennen onder het zadel komt voor uit slecht passende zadels/pijn/vekeerd rijden/onbalans. De onbalans komt weer voort uit de natuurlijke scheefheid van het paard en het is onze taak om dat te trainen.

Dus na het grondwerk door gaan met het werken aan de hand om je paard sterker te maken in zijn achterbenen en daardoor meer in balans te komen, kan je heel erg helpen om het versnellen minder te maken.

Bedankt!
Ik vraag eigenlijk in mijn ogen niet zoveel. Het is alleen maar op buitenrit, zegmaar snel naar huis willen. Dus echt een rijstijl heb ik niet.. Snapje wat ik bedoel? Want in de bak als je flink met dr aan het werk gaat is ze juist heel rustig, dus aan het zadel kan het ook niet liggen.

Oke en mijn vraag was ook, wat voor soort oefeningen kan ik doen om dr sterker te maken in haar achterbeen?

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 12:06

Angeliquee18 schreef:
Het is in ieder geval niet zo, dat als je VD gaat doen,
Je problemen onder het zadel over is, ( ging dat maar zo makkenlijk )
Je kunt eens op google opzoeken, nalanta vrijheidsdressuur,
Eerst kan je beginnen met simpel commando, stap, draf, halt, achter uit, voorweigeren ect..
Of een lesje nemen, is ook heel leerzaam!

Vd wil ik ook niet doen, maar gewoon indd de basis met stap, draf etc. Daar dacht ik ook aan.
Ja dat is ook iets, alleen ik ken eigenlijk niemand die dat doet. Wat is eigenlijk voorweigeren?

Edit: bedankt voor je reactie!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:13

Dat is inderdaad wat ver weg voor mij.
Voor het werken aan de hand zou je kunnen kijken op de website van Marijke de Jong, www.paardenbegrijpen.nl. Zij werkt volgens de academische rijkunst en dat is een onwijs goede trainingsmethode om je paard recht te richten en te zorgen dat die onbalans verdwijnt.
Ik zelf werk volgens de academische rijkunst en het freestylesysteem van Emiel Voest, wellicht kun je, je in beide eens verdiepen.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:40

ijssnuiver schreef:
Dat is inderdaad wat ver weg voor mij.
Voor het werken aan de hand zou je kunnen kijken op de website van Marijke de Jong, http://www.paardenbegrijpen.nl. Zij werkt volgens de academische rijkunst en dat is een onwijs goede trainingsmethode om je paard recht te richten en te zorgen dat die onbalans verdwijnt.
Ik zelf werk volgens de academische rijkunst en het freestylesysteem van Emiel Voest, wellicht kun je, je in beide eens verdiepen.

Heel erg bedankt!!
Ik ga er zeker eens naar kijken!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:43

Google maar eens op de "seven games, parelli" erg leuk en leerzaam om te doen en bij mij heeft het geholpen.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:51

Zoek schreef:
Google maar eens op de "seven games, parelli" erg leuk en leerzaam om te doen en bij mij heeft het geholpen.

Ja zal ik ook eens op zoeken, bedankt!