Bijzetten tijden longeren en rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Bijzetten tijden longeren en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:46

Heei,

Mijn shetlander (idefix, bijna 6 jaar) loopt super goed aan de longe en onder het zadel.
Het over de rug laten lopen vind ik alleen erg moeilijk om (vooral) bij het longeren voor elkaar te krijgen.
Wat ik ook probeer meneer blijft vrolijk met zijn neusje de lucht in komen haha.
Ik heb geen passoa en heb hier verder ook geen ervaring mee dus dit gebruik ik liever niet.
Ik heb wel een longeer singel met oogjes eraan en ik heb hem wel eens met elastiek-elastiek proberen
bij te zetten maar zonder resultaat haha. Hoe zetten jullie meestal bij?
Van bit naar middelste ring op de singel? Van onder door bit naar bovenste ring?

Tijdens het rijden lijkt het mij erg prettig om hem ook af en toe bij te kunnen zetten zodat hij wat meer
over zijn ruggetje gaat lopen. Hoe zet ik hem in dit geval het beste bij?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:50

Ik longeer mijn Fries altijd bijgezet met touwtjes. Touwtjes vast tussen de voorbenen, en dan naar de laagste ring van de longeersingel. Wel heb ik het binneste touwtje altijd strakker dan de buitenste, zodat hij wat stelling kan nemen.
De longeerlijn doe ik altijd door de bitring naar dezelfde laagste ring van de longeersingel.
Dit werkt heel goed. Paard kan omhoog met het hoofd, maar door het lage bijzetten nodigt het hem uit om zijn hoofd te laten zakken.
Longeren zonder bijzet heeft geen enkele zin.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:50

Persoonlijk ben ik niet weg van het gebruiken van elastiek, in mijn ervaring gaan paarden daar juist sneller op hangen omdat het meeveert. Ik gebruik meestal gewoon een simpel touwtje. Bijzetten doe ik dan altijd van longeersingel, door het bit, weer naar de singel. Omdat je het touwtje door het bit heen haalt en er niet rechtstreeks aan vastmaakt heeft je paard voldoende ruimte om zijn hoofd wat hoger of lager te houden zonder dat hij meteen weer sterrenkijkt. Je kan wat spelen met welke ringen je gebruikt. De ringen tussen de voorbenen gebruik ik pas als een paard goed aan de bijzet gewend is, je kan hem dan namelijk niet meer te los afstellen omdat je paard er dan in stapt. De bovenste ringen gebruik ik ook niet, die vragen het hoofd te ver omhoog.

Bijzetten tijdens het rijden doe ik nooit en ik zal ook never nooit op een paard stappen dat bijgezet is. Vind het levensgevaarlijk.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 18:39

Dankjullie wel! Oke, dat elastiek geef ik dus maar op. Dit leek me zelf toen prettig aangezien hij dat geen schokken zou krijgen van het lopen maar nu ik jullie zo hoor praten lijken me touwtjes ook beter. Ik zal eens een beetje gaan experimenteren! :D

Esther87: Waarom vind je dit onder het rijden zo gevaarlijk?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:48

loveidefix schreef:
Dankjullie wel! Oke, dat elastiek geef ik dus maar op. Dit leek me zelf toen prettig aangezien hij dat geen schokken zou krijgen van het lopen maar nu ik jullie zo hoor praten lijken me touwtjes ook beter. Ik zal eens een beetje gaan experimenteren! :D

Esther87: Waarom vind je dit onder het rijden zo gevaarlijk?

Omdat je niet los kan laten...Bij het longeren zit de bijzet ook vast, maar dan sta je er wel naast. Stel je paard schrikt, dan ben jij er op de grond om hem gerust te stellen of indien nodig de bijzet los te maken. Zit je erop, dan kan je niets en is het op goed geluk afwachten of je paard zelf weer kalmeert...Daarnaast krijgt je paard veel meer prikkels, er is namelijk ook nog je zit, je been en je teugel. Wordt dit hem teveel en raakt hij in de war of gaat hij in verzet is het niet mogelijk om hem voor los te laten en voorwaarts te rijden bijvoorbeeld.

x_Heidi

Re: Bijzetten tijden longeren en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:07

Ik heb ook gewoon een simpel touwtje :) Een halstertouw (een dunne) of gewoon een touw touw :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:13

Dubbele longe :Y)
werkt SUPER!

En anders idd een vast touwtje.
Ik zet meestal in driehoek vast, dus bovenste ringen van de singel, door het bit en onder aan de buik :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 14:41

VisibreTeam schreef:
Dubbele longe :Y)
werkt SUPER!

En anders idd een vast touwtje.
Ik zet meestal in driehoek vast, dus bovenste ringen van de singel, door het bit en onder aan de buik :)

Dat ga ik ook eens proberen! :D Ik werk al een tijdje met idefix aan de lange lijnen dus dit moet denk ik best goed gaan :) 2e lijn achter de kond langs of over de rug?

3hoekje is een goed idee :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:48

Ik kies zelf altijd voor achter de kont langs, stimuleert (bij aardig wat paarden) om ook de achterhand er meer onder te zetten :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:11

VisibreTeam schreef:
Ik kies zelf altijd voor achter de kont langs, stimuleert (bij aardig wat paarden) om ook de achterhand er meer onder te zetten :)

Oke, nu hoop ik dat dat bij idefix ook werkt. Hij is natuurlijk al gewent aan de broek door het mennen, maar ach, ik kan het altijd proberen haha :D

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:49

Nikki, heb je misschien een foto waar je in een met de lijnen driehoekje longeerd? :) Ik snap m niet helemaal, had het geprobeerd maar kwam niet helemaal uit (ofja eigenlijk helemaal niet :'))

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:41

x_Heidi schreef:
Nikki, heb je misschien een foto waar je in een met de lijnen driehoekje longeerd? :) Ik snap m niet helemaal, had het geprobeerd maar kwam niet helemaal uit (ofja eigenlijk helemaal niet :'))

Volgens mij (zoals ik het begreep) bedoelde ze dit. (let niet op mijn teken kunsten :+ )
Afbeelding

Persoonlijk zou ik alleen het touwtje niet aan de aller bovenste doen maar aan de middelste, worden ze meer neerwaards geprikkelt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:36

Ik longeer altijd zo:
Afbeelding