"probleem" bij leren liggen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nobbie91

"probleem" bij leren liggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:42

Hej bokkers,

Ik ben met vrijheidsdressuur steeds een beetje verder aan het komen met mijn verzorgpony. Hij beheerst het flehmen en de jambette en spagaat al heel goed, en verder kan hij verschillende oefeningetjes al "half" (kan nog veel aan verbeteren).
Wat ik de laatste tijd vaak doe is eerst lekker met hem rijden, en daarna (meestal is hij dan licht bezweet) het zadel/hoofdstel eraf en een beetje vd als afsluiting. Omdat hij dan heeft gewerkt en gezweet gaat hij uit zichzelf vrij vaak rollen in het zand. Ik blijf dan in de buurt en zodra ik doorheb dat hij zakt in zijn benen zeg ik "laag laag laag" en clicker ik. Zodra hij ligt geef ik hem wat snoepjes en hurk ik dicht naast hem.. maar zodra de snoepjes op zijn gaat meneer meteen rollen. Maakt hem ook niks uit als ik nog naast hem zit, dus dan zorg ik dat ik snel weg ben.

Mijn vraag is, hoe kan ik hem leren om langer te blijven liggen? En verder: doordat ik het hem leer wanneer hij uit zichzelf gaat liggen (om vervolgens te gaan rollen), gaat hij nadat hij even is blijven liggen alsnog rollen.. Nou ben ik bang dat hij dat misschien aan het commando gaat linken?? Als ik zeg laag: liggen en even blijven liggen, om vervolgens te gaan rollen?

Nouja, ik wil het graag duidelijk voor hem houden, en zou graag willen weten hoe ik het langer kan laten duren.

Het commando zit er trouwens nog niet 100% in.. hij doet het wanneer hij er zin in heeft en anders blijft hij me aankijken van "ga zelf maar liggen ;)".

Graag tips! :)

Amable

Re: "probleem" bij leren liggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:52

Het voornaamste is dat je hem weer omhoog vraagt nog voor hij gaat rollen, dus halstertouw eraan. Op die manier begrijpt hij ook vlugger dat het jou om het liggen gaat en niet om het rollen.

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:04

dat is een goede tip, dankjewel :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:33

Om langer te leren liggen:
De beloning steeds ietsjes uitstellen.

Om het rollen tegen te gaan:
Inderdaad gelijk op laten staan :)

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:01

thanks! Ik ga beide dingen proberen :) hopelijk werkt het.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:21

Misschien een rare mening maar als mijn pony al gewerkt heeft dan mag zij daarna rollen, want dit is een grote beloning na het werk en zal ik haar niet afnemen. Ik wilde bij mijn pony ook beginnen met het leren liggen, maar in de zomer ging het niet gemakkelijk, want rollen deed ze genoeg in de wei en "gewoon" zomaar door de knieen heen leek me moeilijk. Begin winter ontdekte ik dat ze op stal niet rolt en het heerlijk ontstressend vindt om dan in de bak te rollen na een training VD. Hmmmmmmm daar kon ik iets mee. Tijdens de training ging ik het rollen uitdagen en als ze aangestalte maakt om te gaan liggen gaf ik al het belonings signaal(good girl), oke ze onderbrak daardoor haar neerwaartse beweging, maar kreeg door mijn baasje wil iets(en dan gaat ze nadenken). Steeds verder uit gebreid en nu gaat ze liggen, afwerking is nog niet helemaal klaar, ze mag nog langer blijven liggen, maar breid het langzaam uit, maar haal haar zelf omhoog. Gaat ze toch rollen, dan negeer ik haar en loop ik weg(mevrouw wil maar al te graag in de "kudde"blijven springt dan op en komt achter me aan) en beginnen we opnieuw. Op het einde van een VD sessie geef ik haar als nog de kans om git zwart te worden, want rollen is heel ontstressend en heeft zij zeker in de stal periode vaak nodig. Ik persoonlijk zou dus het liggen(rollen) proberen uit te nodigen tijdens een VD sessie en niet na het rijden. Ik hoop zo dat zij onderscheit gaat maken tussen ontspanning en training

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:45

En ik zie lekker even liggen EN een dikke beloning krijgen ook als ontspanning :Y)
dus uit het rollen na het rijden kan rustig, maar laat haar aan het einde ook gewoon even ECHT lekker rollen en zand over zich heengooien :Y)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:03

Ik probeer het liggen ook uit een eigen rol-initiatief te leren, en dat gaat goed. Wat ik doe is uitbundig belonen als ze blijft liggen, dat is wat ik wil. Als ik vind dat het 'klaar' is, loop ik weg, en mag ze uitgebreid rollen. Ze krijgt geen beloning als ze gelijk door gaat met rollen.

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:59

ik heb tot nu toe dus ook steeds laten rollen als hij even is blijven liggen.. en dan loop ik ook wat verder weg. Maargoed, kan me voorstellen dat hij dus gaat denken "hmm, als ik even blijf liggen krijg ik brokjes, en dan kan ik daarna alsnog rollen" dus dan gaat hij dat misschien bij het commando plakken. Voortaan zal ik hem dus toch omhoog proberen te halen na het liggen. Maar uiteraard mag hij tussendoor ook zonder commando lekker rollen, tis niet dat hij de hele tijd moet werken ;).. en zeker voordat we terug gaan naar stal laat ik hem nog lekker zijn ding doen.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:45

Ik ben nu ook bezig met mijn shetlander te leren om langer te liggen. Liep ook tegen het probleem aan dat ze ging rollen ipv. stil blijven liggen. Nu geef ik stukjes appels terwijl ze blijft liggen en laat ze rechtstaan voordat ze kans heeft om te rollen :) begint echt goed te gaan.

Is het dan eigenlijk nog mogelijk om later het rollen te leren? Net zoals het platliggen, een uitbreiding op het liggen...

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:58

mijn pony wilde nooit rollen na het rijden... ''zucht'' maar met dit weer kan ik hem een beetje afspoelen en hij heeft nu 2 keer gerolt dat ik hem wat lekkers kon geven ! jippiee !! (sorry, heeft niks met jou probleem te maken maar ik moest het even kwijt ! )