Op zaterdagochtend reden we naar het trainingscentrum van Annemarie van der Toorn in Oudenhoorn. Toen we daar aankwamen, natuurlijk veel te vroeg, werden we ontvangen met thee en koffie. Om half tien was iedereen binnen en konden we beginnen.
De cursus begon met een filmpje over wat ze daar allemaal doen en daarna kregen we uitleg over de psychologie van het paard en de wijze waarop zij, volgens Monty Roberts, naar het paard keken. Daarna gingen we naar de binnenbak om op elkaar te oefenen hoe we het paard goed moesten leiden en hoe we de join-up moesten beginnen. Na deze uitleg deden we een join-up met één van hun paarden of, in het geval van een van de cursisten, met een eigen paard. Dit was echt heel leerzaam, omdat je je hiervan bewuster wordt van je eigen lichaamshouding tegenover het paard en ook kregen we goede feedback van Annemarie die ons hierbij begeleidde.
's Middags hadden we daar een lunch met z'n allen en daarna oefenden Annemarie en haar collega Karel nog met een paard dat problemen had met trailerladen. Daarna gingen we met lange lijnen werken, weer moesten we eerst op elkaar oefenen wat echt heel grappig was, want iedereen moest geblindoekt de hulpen van de ander opvolgen. Daarna oefenden we op Leo, het paard waarmee ze op het Horse Event werkten en waar ze bekend van zijn geworden.
De tweede dag begon weer met wat theorie en daarna leerden we wat grondwerkoefeningen van Karel. We hebben die dag ook nog een join-up gedaan en nog wat oefeningen met de lange lijnen, we moesten Leo door een parcours van pionen en balken sturen. Aan het einde van de dag kregen we ook nog de opdracht om, als team, een paard los door een parcours te sturen.
Na die twee drukke dagen verzamelden we met de groep in de kantine om de cursus af te sluiten en kregen we allemaal een certificaat. Ik vond de cursus echt super en heel leerzaam. Ik ben dan ook echt heel dankbaar dat ik deze prijs heb gewonnen!
Ik vond de filosofie waarmee zij paarden benaderden echt heel mooi en inspirerend. Zoals Annemarie zei, is er niet één waarheid in de de omgang met paarden, het paard zal zelf laten weten welke manier de goede is.