Spaanse pas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:23

Af en toe wil ik wat VD doen met mijn paardje. We zijn begonnen met de standaard dingen. Ze loopt/draaft achter me aan, als ik met mijn vinger wijst gaat ze achteruit, en ook als ik naast haar sta en ik terugloop gaat ze achteruit.
Ook kan ze het wachten en pas komen als ik roep.

Maar de moeilijkere dingen lijkt ze niet te snappen :') Of ik snap het niet, dat kan natuurlijk ook :+
Ik wil haar graag wat andere kunstjes leren. Zoals spaanse pas, buiging etc.

Hoe deden jullie dit en vooral hóelang duurde dat? Hoe beloonde jullie etc?
Ik wil namelijk niet teveel met voer.

EliseXJoelle

Re: Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:54

Ik doe het doormiddel van Clickertraining, hierbij krijgen ze wel voer, maar wordt ook geleerd het voer te weigeren en je dus geen bedel gedrag gaat creeëren. Als beloning (voer) gebruik ik muslie en klein gesneden stukjes wortel en appel, dus een gezonde snack :)

Ben zelf ook nog niet zo heel lang bezig, maar Sunny pikt het heel snel op. Ik ben begonnen met Targetten (doel is apporteren, maar daar moet ik nog aan sleutelen:p) Toen dat er redelijk tot goed in zat ben ik verder gegaan naar de jambette, wat hij té snel doorhad en nu wel érg leuk vind, Ben nu pas sinds kort bezig met de Spaanse pas.
De Jambette heb ik aangeleerd door op zijn been (tussen knie en schouder) hem aan te tikken, zodra hij zijn been optilde clickte ik met de clicker en kreeg hij de beloning. Dat steeds verder uitgebreid. Nu zijn we zo ver dat hij zolang ik hem aan blijf tikken met de zweep op zijn been met zijn been zwaait in de lucht :)

Als jij zelf denkt dat je het niet snapt, is het heel verstandig een lesje VD te nemen! voordat je verkeerde dingen gaat aanleren.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:05

Voor de spaanse pas is het handig als je eerst de jambette aanleert wat hierboven genoemd is. Pas als het paard de jambette aan beide kanten beheerst, kun je overgaan naar de spaanse pas. Voor de buiging is eerst de spagaat noodzakelijk en daarvoor is de jambette weer nodig. Het is zeg maar een soort van stappenplan, tenminste daar werk ik zelf mee en is beter voor het opbouwen van de spieren voor je paard. Ik zou voor nu bij de kleine dingen nog blijven, dan kun je later naar de grotere kunsten werken. Leuke oefeningen zijn er genoeg, bijvoorbeeld hals buigen naar de flanken vh paard is ook een goede oefening.
Zelf werk ik ook met de clicker daardoor is mijn paard minder schooierig, maar ik beloon wel met stukjes wortel meestal. Hoe lang hangt af van je paardje hoe snel hij leert, maar het is niet iets wat je 123 even aanleert. Vooral veel geduld en belonen bij positieve inzet van je paard, het kan maanden duren voor je paard een bepaald kunstje beheerst, dus nogmaals geduld is het allerbelangrijkste.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:07

De jambette is niet nodig voor de spagaat, het is zelfs verwarrend om de spagaat vanuit de jambette aan te leren :j

Het beste is beginnen met voerweigeren, stukje respect en basis werk. Daarna kun je naar het targetten, om je paard duidelijk te maken dat als jij gedrag uitlokt (in dit geval target paar centimeter voor de neus houden) en hij reageert zelf dat hij een click en dus beloning krijgt. Het is HEEL belangrijk dat je goed blijft timen. Zodra je paard de target aanraakt CLICK en belonen.

De jambette is erg eenvoudig aan te leren. Op het onderbeen een reactie uitlokken met kleine tikjes van de zweep. Niet hard, maar gewoon kleine tikjes. Zodra de voet maar 1 cm omhoog gaat gelijk clicken en belonen. Daarna kun je gaan shapen, steeds meer gaan vragen. Zorg ervoor dat je niet gelijk teveel wil, dan gaat je paard het niet meer snappen en zal hij helemaal niks meer doen.

Voor de spagaat kun je het beste een balkje op de grond leggen en je paard er half overheen zetten. Hierbij is de bedoeling dat hij zijn achterbenen laat staan en zijn voorbenen naar voren schuift. Zodra er een achterbeen over het balkje komt gelijk achteruit terug zetten. In het begin bij 1 schuifeltje naar voren belonen en ook dat gaan opbouwen. Je moet bij deze methode voor je paard staan en je paard met zijn hoofd laag naar voren vragen. Hierdoor komt het gewicht naar de voorhand waardoor hij al eerder gemotiveerd word enkel met de voorbenen te verstappen.

Dit is het begin van de spaanse pas: het voetje optillen
Afbeelding

Voetje optillen kun je gaan shapen naar uitslaan, dat is een kwestie van doorvragen tot het been ook maar een cm naar voren gaat bewegen.
Afbeelding

De spagaat met het balkje aanleren:
Afbeelding

En daarna natuurlijk zonder balkje:
Afbeelding

Maar ik kan je aanraden een lesje te nemen,
dan word je gelijk gewezen op de puntjes waar je op moet letten en dan weet je iets zekerder of het wel goed is voor je paard. Ook weet je of je het wel goed aanpakt en kan een instructeur voordoen en je gelijk helpen om het zelf ook te doen :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:01

VisibreTeam schreef:
De jambette is niet nodig voor de spagaat, het is zelfs verwarrend om de spagaat vanuit de jambette aan te leren :j

Denk dat dat per paard wel verschillend is, bij mijn paard werkte dat juist erg goed en werkte het balkje juist heel verwarrend ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:12

in 80% van de gevallen die ik heb getraind/les gehad hadden paarden die de spagaat vanuit de jambette aanleerden HEEL veel moeite met de spaanse pas vanwege het achterhand vergeten doordat ze de spagaat wilden uitvoeren :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:24

Hoe leer je voer weigeren dan? Want dat is wel een slimme. En daarna dus de jambette? Dat is hetzelfde idee als spaanse pas toch?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:37

Heb je al een clicker? (te koop in een dierenwinkel, zo'n honden clicker) en kent je paard het clickeren? Je neemt wat voer in een gesloten hand voor je. 10 tegen 1 dat je paard weet dat er eten in zit en dit graag wil hebben, dus gaat hij proberen het voer te krijgen. Dit laat je niet toe. Iedere keer als hij probeert het eten te krijgen corrigeer je hem door met je knokkels tegen zijn lip aan te tikken. Niet je hand terug trekken, dat is juist dat ze je hand moeten volgen. Sunny was redelijk hard leers, en heeft dan ook heel wat tikken gehad.. Ze hoeven natuurlijk neit kei hard maar gewoon even van 'hé dit is van mij, afblijven!' Zodra hij ook maar 1 seconde wacht (hij mag er wel boven hangen, maar niks doen!) click je met de clicker en geef je hem het voer. Dit aantal keer achter elkaar oefenen. Als hij dan eenmaal met gesloten hand kan wachten, kan je met open hand gaan doen. Zodra hij dan probeert jou eten te stelen, vergeet dan niet je hand dicht te doen als je hem een tikje wil geven anders ben je je voer kwijt 8)7 (eigenaar van Sun vergat dat namelijk) Probeer niet in 1x je paard te lang te laten wachten, bouw het op zodra het goed gaat. eerst 1 dan 2 tellen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 18:06

Een clicker heb ik niet. Zal die eens aanschaffen dan!

Duidelijke omschrijving om voedsel te weigeren :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:22

EliseXJoelle schreef:
Heb je al een clicker? (te koop in een dierenwinkel, zo'n honden clicker) en kent je paard het clickeren? Je neemt wat voer in een gesloten hand voor je. 10 tegen 1 dat je paard weet dat er eten in zit en dit graag wil hebben, dus gaat hij proberen het voer te krijgen. Dit laat je niet toe. Iedere keer als hij probeert het eten te krijgen corrigeer je hem door met je knokkels tegen zijn lip aan te tikken. Niet je hand terug trekken, dat is juist dat ze je hand moeten volgen. Sunny was redelijk hard leers, en heeft dan ook heel wat tikken gehad.. Ze hoeven natuurlijk neit kei hard maar gewoon even van 'hé dit is van mij, afblijven!' Zodra hij ook maar 1 seconde wacht (hij mag er wel boven hangen, maar niks doen!) click je met de clicker en geef je hem het voer. Dit aantal keer achter elkaar oefenen. Als hij dan eenmaal met gesloten hand kan wachten, kan je met open hand gaan doen. Zodra hij dan probeert jou eten te stelen, vergeet dan niet je hand dicht te doen als je hem een tikje wil geven anders ben je je voer kwijt 8)7 (eigenaar van Sun vergat dat namelijk) Probeer niet in 1x je paard te lang te laten wachten, bouw het op zodra het goed gaat. eerst 1 dan 2 tellen.

Ik heb het jou dus duidelijk goed uitgelegd in de les :=

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:36

Nell_ schreef:
Hoe leer je voer weigeren dan? Want dat is wel een slimme. En daarna dus de jambette? Dat is hetzelfde idee als spaanse pas toch?

bij die van mij heb ik een stukje brood in gesloten hand gehouden. commando ''bescheiden'' geven, en dan net zo lang wachten tot ze even ietsje de andere kant op kijkt. dan direct hand openen. dit uitbouwen totdat ze het hoofd eerst helemaal weg draaien.
die van mij doet dit erg goed! Ik kan haar ook gewoon uit de hand voeren zonder behapt te worden. buiten VDen voer ik een beloning enkel in de voerbak.
Ik ben nu zo ver dat ze jambette met allebei de voetjes kan (rechts nog steeds hoger dan links helaas) en ga nu verder doorwerken naar spaanse pas.
Ik ben ook bezig met de eerste beginselen van de buiging. heb hiervoor niet eerst spagaat aan hoeven leren. wel kent ze al veel andere kleine kunstjes bijv: volgen, blijven, kusje, bescheiden, achteruit lopen als je staart aanraakt, voetje en nee schudden
ben super trots op haar!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:30

VisibreTeam schreef:
EliseXJoelle schreef:

Ik heb het jou dus duidelijk goed uitgelegd in de les :=

Haha ja zeker! :D
Ben nog steeds héél erg blij dat je toen geweest ben *\o/*

morgen of vrijdag ga ik begin proberen te maken met de Spaanse pas onder het zadel :) en verder met Spaanse pas naast hem oefenen (Jambettes kan zo ongeveer vanaf elke kant)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:31

Misschien kun je beter de spaanse pas eerst aan de hand bevestigen voor je hem onder het zadel gaat proberen ;) Anders krijg je veel last van takt fouten en impuls verlies tijdens de spaanse pas OHZ :)