VD commando´s

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sophiatinker

VD commando´s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 09:40

aangezien dat ik al 5 jaar met VD bezig ben, en elke keer tegen het probleem aan loop
dat ik niet weet wat voor commando ik aan een kunstje moet geven.

welke commando´s geven jullie bij welke oefening

groet sophia

Borisje

Re: VD commando´s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:57

Haha, ben jij zo creatief met commando's dan?
Voor jambette gebruik ik bijv. stemcommando 'voet' en met de zweep het been aantikken, met spagaat 'strek' en koten aantikken om aan te geven hoever ze in de spagaat moeten.
Voor steigeren 'hoog' en met de zweep en handen omhoog.

Lijken mij gewoon logische commando's? Iets wat je gebruikt met aanleren, en desnoods verzin je er zelf een woord bij? Of heb jij inmiddels zóveel kunstjes dat je het echt niet meer weet?

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:04

voor steigeren zou ik juist niet "hoog" gebruiken.... lijkt te veel op "hooo"
wil je dat je paard stopt, en staat ie ineens op zn achterbenen.... :n liever niet
ook handen in de lucht gooien is een reactie die veel mensen automatisch hebben wanneer er een paard op hen af gedenderd komt...

Ik zou juist iets verzinnen met de handen omlaag... en een commando als "op" of iets anders wat nergens op lijkt...

(heb verder geen verstand van VD maar ben me er wel over aan het inlezen)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:38

Maar het gaat niet alleen om het stemcommando he, al zou ik 'aardappel' zeggen en alleen mijn handen in de lucht gooien, zou hij niet gaan steigeren, en dat is ook de bedoeling.
Ik wil namelijk dat hij pas bij 3 commando's tegelijk gaat steigeren, zodat het veilig blijft.
Hij kent ook gewoon het commando 'hooo', en ik heb hem daar nog noooit op zien steigeren, en dat mag hij ook helemaal niet.
Bij mij steigert hij dus op commando 'hoog', handen in de lucht, en zwiepen met zweep. Doe ik 1 van de 3 dingen, hoort hij niet te steigeren.
Maar das een kwestie van goed aanleren. :j

Gevaarlijke oefeningen, nooit op 1 commando zetten, naar mijn mening.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:36

Silke die steigert als ik mn vinger omhoog steek en mijn lichaam iets draai :))
maar bij haar heb ik bewust alles op kleine commando's gezet ivm met show werk.
Maar ze weet dat ze het alleen bij mij hoeft te doen, iemand anders zal heel wat meer commando's moeten gebruiken willen ze Silke iets laten doen :))

Bij de jambette vraag ik om 'pas'
bij de spaanse pas vraag ik eerst voorwaarts en daarna 'pas' en clicken in het ritme met mn tong.

Het liggen is down en een tikje met de zweep op de buik

Het knielen is vanaf de rechterkant zweep op de knieeen en 'kniel'

Het compliment is voor mij vanaf de linkerkant de zweep op de knie en 'kom'

Spagaat is voor mij arm uit steken naar voren vanaf de zijkant en 'strek'

Klassieke buiging staat bij mij op 'plie' en een hulp op de singelplek

Het zitten is vanuit het liggen lichte druk van voren zetten (zonder aanraking) en 'zit'

De plaats waar je staat en hoe je houding is zou al ruim voldoende moeten zijn voor je paard.

Ik ben er zelf heel erg op dat er GEEN maar dan ook GEEN oefeningen zonder zweep worden uitgevoerd. De zweep is voor mij de trigger naar vrijheidsdressuur, zonder zweep geen oefeningen. (met Silke ben ik wel zoveel mogelijk zweep aan het wegtrainen ivm met showwerk, maar dat is nog een vak apart). Daarnaast moet je ALTIJD afstand houden en zo min mogelijk commando's met je hand op het lichaam van het paard. Een paard kan altijd onbewust uithalen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:28

Ik heb nog niet zo veel commandos voor mijn paard, want zoveel kan ze nog niet, maar nu al stuit ik op een probleem. Of nou ja, niet echt een probleem. Maar ik vraag om BEEN bij een achterbeen optillen en FLEEM met flemen. Dat lijkt enorm op elkaar := Maar ze haalt ze gelukkig niet door elkaar, want been is met zweep aanraking en Fleem met een vinger omhoog. Maar besefte mij wel dat het niet handig is := Nog een hele kunst om ze niet op elkaar te laten lijken. Maar goed, KOM & OM gebruik ik ook al tijden, en die haalt ze ook door elkaar vanwege andere posities & aanrakingen bij het vragen.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:51

Ik vraag me ook af welke stemcommando's jullie gebruiken.
Vooral voor het compliment zoek ik nog een goede, want kom is al een ander commando om te komen

DaisyJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:57

Gewoon voet = jambette enzo