Problemen bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Browniee

Problemen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:51

Hoi,

ik wilde vorige keer mijn verzorghaf gaan longeren. Dus ik netjes een longeerlijn en longeerzweep gepakt en met hem de bak in gelopen.
Toen liet ik hem dus rond me lopen maar hij begon na 3 passen gelijk te draven, ik had de zweep laag en niet erg op hem gericht, ik wilde hem dus
naar stap krijgen door heel rustig 'ho' en 'stap' te zeggen (tijdens het rijden luistert hij namelijk perfect naar stem) maar hij bleef maar draven,
en niet zachtjes maar echt hard. Ik dacht dus dat hij de zweep wel eng zou vinden en ie heb ik dus buiten de bak uit het zicht buiten de bak gelegd.
Maar hij bleef maar doordraven, uiteindelijk ben ik de lijn steeds korter gaan maken zodat hij dichter bij mij kwam en toen kalmeerde hij en is hij gewoon naast mij komen uitstappen, want tja, wat moest ik anders. Ik vond het zo raar, als ik hem los in de bak zet en ik ga erbij lopen loopt hij netjes naast me.
Weet iemand waarom hij dit doet en hoe ik kan zorgen dat hij dit niet meer doet?

Groetjes Browniee

midgie

Re: Problemen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:55

Kan zijn dat jou positie niet goed wa ten opzichten van het paard miss te veel naar de achterhand gelopen,
Dat hij kalmeert als je dichterbij komt is normaal want dan heeft hij weer steun van jou, je zou dus kunnen starten op een kleine volte om jou heen ,loop dan wel samen op de volte en vandaar uit kun je de lijn verlengen, let goed op dat je niet te ver van achter loopt maar ook niet te ver van voren want dat werkt weer remmend, miss wat meer over de lichaams taal van paarden leren.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:08

Misschien raakt hij in de war als je hem niet corrigeert?
Dat hebben sommige paarden, dan moeten ze persé iemand hebben
die hen verteld wat er moet gebeuren en die bij hen blijft.
Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, want als hij op stal/wei staat, blijf je er ook niet de hele tijd bij.

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:08

Heb je het al andersom geprobeerd? Dat je de longe eerst heel kort hebt, en dan steeds een stukje langer maakt, misschien helpt dat?
Groetjes :)

AppleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:51

-> GVL

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:55

Misschien wilde hij gewoon even lekker zijn energie kwijt :) ? Staat hij op stal, of de hele dag buiten? Dat maakt een wereld van verschil.
Eén van mijn "longeerpaarden" vindt het heerlijk om eerst ff lekker op laagvliegtempo de beentjes te strekken voor ik met hem aan het werk ga. Ik longeer met pessoa, maar die maak ik aan de voorkant dus pas vast wanneer meneer uitgeraast is :D .

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:05

ik longeer hem gewoon aan z'n halster met een longeerlijn, ik hou hem ook eerst kort maar zodra de lijn misschien maar een meter is begint hij te draven, hij staat op het moment niet lang op de wei dus dat kan het ook zijn.

wilschut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:45

Hermoso300

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:31

ik ben voor het longeren begonnen om aan de hand wat te oefenen, dan neem ik een zweepje mee en ga ik rustig stappen het zweepje houd ik recht vooruit de kant op waar ik ook op loop. als je wilt dta hij stilstaat breng je het zweepje recht voor hem horizontaal dan dat je een sort hek maakt en doe je er een commando bij ho is het makkelijkst, dan kun je gaan longeren, en als het paard netjes loopt wijs je altijd met de zweeo naar het schouder! als je wilt dat het paard zachter gaat breng je de zweep onder de lijn door voor zijn neus net als met het kleine zweepje. sommige paarden drammen dan gewoon door dan is het verstandig om aan het uiteinde van de longeerzweep een klein stukje plastic vast te maken dit vinden ze wat raar en zullen ze niet zo snel erdoorheen lopen! desnoods geef je hem even ene heel klein tikje op zijn neus van hé opletten!
ik hoop dat het je zo lukt!
laat je nog even horen of het heeft gewerkt??

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 13:37

Hoi bedankt voor je tip, ik ga het zeker weer proberen als ik er maandag naartoe ga :j

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:39

Ik wil toch nog even ingaan op wat Hermoso300 zegt. De zweep moet je niet áltijd naar zijn schouder richten, dan geef je hem namelijk de heletijd de hulp om van je af te gaan. Zorg dat je het paard opsluit tussen de zweep en de longeerlijn, dan creeer je samen een driehoek. Wil je een remmende hulp geven moet je inderdaad je zweep onder de longeerlijn net voor je paard z'n hoofd bewegen en tegelijkertijd op een hele rustgevende manier hooo zeggen.