Ik weet niet of het hier goed staat, maar zou niet weten waar ik het anders neer moet zetten! Sinds 3 maandjes rijd ik een schimmel van 6 jaar voor iemand anders. Hij is ongeveer 1.65? Zal iets lager zijn. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt. Hij heeft namelijk zijn eerste 6 jaar bij zijn moeder in het land gelopen en kende dus nog niets. Het zadelmak maken is allemaal vlekkeloos verlopen, het dier heeft een erg goed karakter!
Gisteren heb ik hem voor het eerst gelongeerd met touwtjes. Hij reageerde hier echt super op!
Alleen een probleem: hij is niet heel erg voorwaarts. Zowel met rijden als met longeren. In draf gaat het tegenwoordig al STUKKEN beter, in het begin was dit echt lastig om hem een tijdje in draf te houden, vooral met rijden. Dit gaat nu goed.
Galop gaat nog wel moeilijk.
Zelf denk ik dat dit gewoon nog een beetje ligt aan het feit dat hij nog niet veel gewend is, zo is het verschil met draf een paar week geleden en nu al enorm. Ook moet hij natuurlijk nog conditie opbouwen.
Wat ik me nou afvroeg, hoe vaak per week en hoe lang per keer is verstandig hem te trainen? Om bijv. wat meer conditie op te bouwen, eventueel nog wat tips voor oefeningen?
Oh sorry, dan heb ik niet goed gelezen, zie nu inderdaad dat je dat niet zo noemt. Naar wat ben je precies op zoek? Advies over gehele opbouw?
Ik denk dat zo een zaken ook per paard heel erg verschillen. Ze kunnen fysiek moe zijn, maar ook 'hun hoofd vol hebben'. Denk dat het daarom lastig zo te zeggen is per individu. Kijk naar je paard, en bouw rustig op. En dat zou ik dus doen door rustige training waarbij je langzaam de afstand opbouwt, en later pas meer tempo inbouw. En ondertussen veel laten zien, buiten wandelen, evt. fietsen of als handpaard, rijden enz.
ja ja, goeie tip van Turdus. Aangezien je paard niet zo lang bezig is met bereden worden moet ie ook heel wat verwerken in zn hoofd. Je kunt beter lange(re) stukken rijden in plaats van figuren en veel sturen denk ik, daar hoeft ie mentaal niet zoveel voor te doen en kan je meer aan het fysieke deel werken.
bailey4
Geplaatst: 19-02-12 18:48
Ik heb precies hetzelfde probleem, mijn paard is ook net onder het zadel en reageert nog niet goed op aandrijven. Degene die mij les geeft zegt dat ik als ik aandrijf tegelijk mijn zweepje moet gebruiken, zo snapt het paard dat aandrijven 'sneller' betekend. Ik ben hier nu 1 week mee bezig en mijn paard loopt al een stuk sneller. Het helpt ook goed als je veel overgangen maakt, hierdoor is je paard oplettender.