paard gaat de baas spelen bij longeren wat doen ..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KadySurkana

paard gaat de baas spelen bij longeren wat doen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:24

mijn tante heeft een fries en hij gaat heel groot voor dr staan als ze hem wil gaan rijden of longeren bij dr thuis in het weiland..
hij is TE zeker in zichzelf als hij thuis is dus ze durft hem gewoon niet thuis op te zadelen of te longeren..
we kunnen niet steeds naar een andere bak gaan om dan te oefenen want daar is niet veel tijd voor!
dus heeft iemand dat ook een keer meegemaakt of weet je wat te doen wil je dan wat achterlaten..
als ze in het weiland gaan mennen is er niks aan de hand..

Captain

Re: paard gaat de baas spelen bij longeren wat doen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:25

Op je strepen gaan staan en duidelijk maken wat je wilt.
Niet onzeker overkomen, jezelf groot maken, breed gaan staan, borst naar voren, duidelijk praten en eventueel een tik met de zweep.
Je tante klinkt onzeker en het paard heeft dat heel goed door.
Ze moet doorzetten, zíj is de baas en zíj beslist wat hij doet.

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:29

Captain schreef:
Op je strepen gaan staan en duidelijk maken wat je wilt.
Niet onzeker overkomen, jezelf groot maken, breed gaan staan, borst naar voren, duidelijk praten en eventueel een tik met de zweep.
Je tante klinkt onzeker en het paard heeft dat heel goed door.
Ze moet doorzetten, zíj is de baas en zíj beslist wat hij doet.

ja oke dankje!
maar als ze aan het mennen is zij duidelijk de baas dan is eerder hij onzeker dan me tante..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:44

Weet je tante hoe ze moet longeren?

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:03

jaa dat weet ze wel ja:)

Mary_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 02:00

inderdaad jezelf groot maken, maar vooral zelf rustig blijven. wat ook wel wil helpen en is ook meteen een afleiding is rondjes draaien met het uiteinde van een touw.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 02:32

Wat eerder al is gezegt en zelf heb ik meer controle over mijn pony sinds ik met dubbele longe longeer. Eerst galoppeerde hij er regelmatig vandoor, met mij achteraan sleurend over de grond (ik was toen ook wel echt een jaar of 10 en ik longeerde met een halster, werkte niet) Tegenwordig longeer ik dus uiteraard met hoofdstel en dubbele longe, hij probeert het nog wel, maar hij komt niet meer weg. En als ik 'm aan 't halster zou doen, dan zou hij me nog steeds mee gesleept krijgen want hij rukt de longe gewoon uit m'n hand en dat gaat dan ontzettend branden.

Misschien helpt dat ook al. Iig veel succes voor je tante

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:41

Maartje1990 schreef:
Wat eerder al is gezegt en zelf heb ik meer controle over mijn pony sinds ik met dubbele longe longeer. Eerst galoppeerde hij er regelmatig vandoor, met mij achteraan sleurend over de grond (ik was toen ook wel echt een jaar of 10 en ik longeerde met een halster, werkte niet) Tegenwordig longeer ik dus uiteraard met hoofdstel en dubbele longe, hij probeert het nog wel, maar hij komt niet meer weg. En als ik 'm aan 't halster zou doen, dan zou hij me nog steeds mee gesleept krijgen want hij rukt de longe gewoon uit m'n hand en dat gaat dan ontzettend branden.

Misschien helpt dat ook al. Iig veel succes voor je tante

Maar ik zou zeker niet zelf met de dubbele longe gaan werken als het paard en je tante daar geen ervaring mee hebben. Dan zou ik eerder beginnen met loswerken om zo de rang te bepalen, dat heeft bij mijn dominante Fries heel erg veel geholpen. Nooit accepteren dat het paard zo voor je gaat staan, hij moet uit je energieveld blijven. Maar dit gedrag, hoe vervelend ook, komt toch bij je tante vandaan. Zij zal haar houding moeten veranderen, zij moet die dominante rol over gaan nemen. Lichaamstaal is heel belangrijk, dus als zij al twijfelt zal hij daar op reageren door de leiding over te nemen. Denk wel dat ze daar hulp bij nodig heeft. Ik zag hem ook als mijn allesie en vond het zielig om hem te straffen en was heel erg onder de indruk van zijn gedrag en dan gaat het van kwaad tot erger.