klassieke buiging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nobbie91

klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:15

Hallo!

Vandaag ging ik weer een beetje VD oefenen met m'n verzorgpoon.
Netjes begonnen met jambette en daarna spagaat, en toen wilde ik voor de eerste keer de klassieke buiging eens proberen.
Hij deed goed zijn best, maar hij had wel zijn voorste benen "geknakt".. in een boogje ipv recht zoals het hoort.
Omdat het nog helemaal nieuw voor hem is maakt het me niet zoveel uit (ik was al blij dat hij het probeerde), maar als ik het de komende keren ga proberen te perfectioneren wil ik hier echt aan werken.
Naar mijn idee was de spagaat ver genoeg, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Hoe zorg ik dat hij zijn gewicht meer naar achteren verplaatst (en daardoor de knik in zijn voorbenen wegwerkt)?

Alvast bedankt! :)

NikkivanOlst

Re: klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:24

Handje op de singelplek wil nog wel eens werken, en hoofd laag bij de grond houden :j

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:50

Hand op singelplek deed ik, en hij ging ook iets omlaag met zijn buik (nog niet heel laag, maar een stukje iig), maar volgens mij steunde hij vooral op zijn voorbenen waardoor die in een knik kwamen.. als hij zijn gewicht meer naar achteren had gebracht denk ik dat hij gewoon rechte voorbenen (alsin: schuin naar voren zonder knik) zou hebben aangezien hij in de spagaat stond.

Ik zal er volgende keer op letten dat ik het hoofd goed laag probeer te houden iig. Ik heb ergens anders nog gelezen dat je ze zelf een beetje naar achter moet duwen tegen de borst zodat ze het gewicht naar achteren verplaatsen. Dit heb ik nog niet geprobeerd maar klinkt logisch... als ie maar niet meteen achteruit gaat lopen.

Helpt dit inderdaad? of is het gewoon een kwestie van vaker herhalen wat ik vandaag heb gedaan en dat hij dan zelf zal ontdekken dat het handig is om zijn gewicht naar achter te verplaatsen?

*heeft nog een leuke oefenweg voor de boeg :) *

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:55

Tegen de borst duwen heeft bij mij nooit echt nut gehad ;)

Meestal is het gewoon voer laag vragen, flink drukgeven op de singelplek en gelijk eruit zodra het paard iets in zn schoft zakt ;) Heb je anders een foto van hoe het er nu uit ziet?

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:01

heb ik nog niet, maar heb het hem ook maar 1x gevraagd, misschien gaat het de volgende keer al beter. Anders zal ik proberen binnenkort met een foto te komen :)! Maar bedankt voor de tips iig!!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:06

Oohh 1 keer, dan komt dat vanzelf _O-
waarom wil je gelijk dat het zo perfect gaat? Zoiets kost tijd en training...
Zoiets KAN niet de eerste keer perfect gaan....

irisss95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:34

Ik heb wel eens gehoord, kheb t zelf niet geprobeerd.
Maar t schijnt dat als je het paard eerst een paar stappen achterwaarts laat doen, dat dan het gewicht zich deels plaatst op de achterhand. En dan de commando's geven van de buiging.
Ik hoop dat het werkt, succes met VD ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:36

Dat werkt niet voor de buiging ;) Dat is wel een hele goede voor het steigeren en de spaanse pas, maar voor de buiging kun je beter een paard in de spagaat zetten, want hij moet wel lengte in de rug blijven houden om in de schoft te kunnen gaan zakken :)

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 09:28

VisibreTeam schreef:
Oohh 1 keer, dan komt dat vanzelf _O-
waarom wil je gelijk dat het zo perfect gaat? Zoiets kost tijd en training...
Zoiets KAN niet de eerste keer perfect gaan....

haha nee snap ik... maar ik vond het gewoon raar wát er fout ging.. als hij nou niet omlaag kwam met zijn buik had ik zoiets van: dat leert ie nog wel (maar dat ging hij dus wel een beetje), maar omdat ik hem wel in de spagaat had gezet vond ik het raar dat er een knik in zijn benen kwam. Maar je hebt helemaal gelijk hoor, ik heb geen haast, was gewoon benieuwd! We gaan lekker verder oefenen :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:29

Waar in zijn benen? Knieen of koten?

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 09:31

volgens mij allebei.. kan het me niet meer heel goed herinneren maar weet wel dat ik dacht: dat heb ik vaker op foto's gezien waarbij een paard niet eerst in de spagaat was gezet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:40

want als het zo geknikt is:
Afbeelding

Dan mag het gewoon nog, de hoeven staan plat op de grond en er is geen omval gevaar :)

Dit is ook nog gewoon in orde, hoeven staan plat op de grond alleen is het gewicht niet voldoende naar achteren, maar dat is gewoon training en rustig opbouwen
Afbeelding

Je zou kunnen beginnen met de buiging gewoon zo te vragen:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1170_n.jpg

Het uitbreiden naar:
Afbeelding

Is een kwestie van hele kleine stapjes nemen :)
Een paard moet spieren oprekken, krijgt krijgen, leren zijn gewicht naar achteren te gaan verschuiven. Zit echt wel een poosje training in :j je hebt er paarden bijzitten die zet je 1 2 3 in de klassieke buiging, maar over het algemeen zit er wel wat training in. Beginnende met hoofd laag houden, hoofd tussen de voeten, hoofd ietsjes onder het lichaam en dan pas druk op de singelplek... Gewoon langzaamaan, dan kom je er vanzelf :)

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 09:47

oh oke, duidelijk! Het lijkt idd op de eerste 2 foto's hoe hij erbij stond. Vooral de eerste foto.

Maar het hoofd moet uiteindelijk zoals op de laatste foto? dus je leert het aan met het hoofd heel laag (tussen de benen) en aan het eind als hij snapt dat hij zijn buik en benen goed heeft leer je hem zijn hoofd juist weer wat hoger te houden?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:56

Ja :)
Op ten duur moet hij al gaan zakken met wat druk op de singelplek, en dan ga je trainen dat hij zijn hoofd weer wat hoger gaat houden ;)

Tussenstap is druk geven op de singelplek en het voer wat hoger houden:
Afbeelding

(ja ik illustreer graag met foto's, vind ik altijd wat duidelijker als tekst :) )

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:11

helemaal duidelijk! dankjewel voor je hulp *D