Hij is wel nog maar 3,5 jaar waardoor hij waarschijnlijk zijn plaats nog wat moet kennen (heb hem van 10 december 2011)
Hebben jullie tips?
Zou niet graag mijn hand kwijt zijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
horsiegek schreef:Niet meer uit de hand voeren:) Ze ascociëren jou hand nu met eten, en dat is niet de bedoeling...
Captain schreef:Simpel, leer je paard voedselweigeren!
Daar hoef je niet per se VD voor te gaan doen, dat is gewoon een handig middeltje:
Neem een snoepje in je hand. Leg je hand open voor je uit. Zorg dat je hand op dezelfde plek blijft en je hem niet steeds een stukje terugtrekt. Als je paard naar het snoepje gaat zeg je duidelijk 'NEE' en sluit je je hand. Als je paard dan je hand aanraakt (of nog net het liefst iets daarvoor) wip je met je vuist even tegen de lippen aan. Dit hoeft geen keiharde knal te zijn maar zorg wel dat je duidelijk bent!
Dan houdt je je vuist dicht en herhaal je dit. Tot je paard een keer zijn aandacht ergens op vestigt of zijn hoofd wegdraait en dan roep je: 'Jaaa, goedzoo!!!' en dan krijgt hij de beloning.
Zo leert je paard dat hij pas wat krijgt als hij zijn hoofd wegdraait en even niet aan het voedsel denkt.
Dit moet je even een aantal dagen consequent dooroefenen en je zult merken dat je paard steeds minder gericht wordt op voer.
Overigens is een keer een knal uitdelen helemaal geen slecht idee hoor, als mijn paard zou happen krijgt hij ook een linkse, en als het kan een rechtse er nog bij. Is hij nou helemaal!
Succes!
Captain schreef:horsiegek schreef:Niet meer uit de hand voeren:) Ze ascociëren jou hand nu met eten, en dat is niet de bedoeling...
Wordt lastig met vrijheidsdressuur.
TS: ik neem aan dat je het nu over Vrijheidsdressuur hebt aangezien je het op dit subforum geplaatst hebt.
Werk je met een clicker? Zo niet dan zou ik daarmee beginnen, dat is veel duidelijker voor je paard. Als jij consequent genoeg daarmee bent heeft je paard heel snel door dat hij wat pas krijgt ná de click.
Daarnaast zou ik het voedsel weigeren aan gaan leren. Dat doe je op de volgende manierCaptain schreef:Simpel, leer je paard voedselweigeren!
Daar hoef je niet per se VD voor te gaan doen, dat is gewoon een handig middeltje:
Neem een snoepje in je hand. Leg je hand open voor je uit. Zorg dat je hand op dezelfde plek blijft en je hem niet steeds een stukje terugtrekt. Als je paard naar het snoepje gaat zeg je duidelijk 'NEE' en sluit je je hand. Als je paard dan je hand aanraakt (of nog net het liefst iets daarvoor) wip je met je vuist even tegen de lippen aan. Dit hoeft geen keiharde knal te zijn maar zorg wel dat je duidelijk bent!
Dan houdt je je vuist dicht en herhaal je dit. Tot je paard een keer zijn aandacht ergens op vestigt of zijn hoofd wegdraait en dan roep je: 'Jaaa, goedzoo!!!' en dan krijgt hij de beloning.
Zo leert je paard dat hij pas wat krijgt als hij zijn hoofd wegdraait en even niet aan het voedsel denkt.
Dit moet je even een aantal dagen consequent dooroefenen en je zult merken dat je paard steeds minder gericht wordt op voer.
Overigens is een keer een knal uitdelen helemaal geen slecht idee hoor, als mijn paard zou happen krijgt hij ook een linkse, en als het kan een rechtse er nog bij. Is hij nou helemaal!
Succes!
Mary_Louise schreef:happen naar een hand is inderdaad aangeleerd vaak door snoepjes en dergelijke te geven, ik heb er zelfs 1 die ritsen van jassen openmaakt voor snoepgoed. ook aangeleerd! door niets te geven en streng te praten kan het vaak al opgelost worden. succes!