"Eet bijna mijn hand op"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlliM

"Eet bijna mijn hand op"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:44

Als ik mijn fjordje wil belonen hapt hij echt naar het eten.
Hij is wel nog maar 3,5 jaar waardoor hij waarschijnlijk zijn plaats nog wat moet kennen (heb hem van 10 december 2011)
Hebben jullie tips?

Zou niet graag mijn hand kwijt zijn :=

horsiegek

Re: "Eet bijna mijn hand op"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:49

Niet meer uit de hand voeren:) Ze ascociëren jou hand nu met eten, en dat is niet de bedoeling...

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:50

horsiegek schreef:
Niet meer uit de hand voeren:) Ze ascociëren jou hand nu met eten, en dat is niet de bedoeling...

Inderdaad.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:50

Met zn mond spelen en niet uit je hand voeren. Met zijn mond spelen is een hele vriendelijke oplossing om van het bijten af te komen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:53

horsiegek schreef:

Wordt lastig met vrijheidsdressuur. ;)

TS: ik neem aan dat je het nu over Vrijheidsdressuur hebt aangezien je het op dit subforum geplaatst hebt.
[***] je met een clicker? Zo niet dan zou ik daarmee beginnen, dat is veel duidelijker voor je paard. Als jij consequent genoeg daarmee bent heeft je paard heel snel door dat hij wat pas krijgt ná de click.

Daarnaast zou ik het voedsel weigeren aan gaan leren. Dat doe je op de volgende manier
Captain schreef:
Simpel, leer je paard voedselweigeren!
Daar hoef je niet per se VD voor te gaan doen, dat is gewoon een handig middeltje:

Neem een snoepje in je hand. Leg je hand open voor je uit. Zorg dat je hand op dezelfde plek blijft en je hem niet steeds een stukje terugtrekt. Als je paard naar het snoepje gaat zeg je duidelijk 'NEE' en sluit je je hand. Als je paard dan je hand aanraakt (of nog net het liefst iets daarvoor) wip je met je vuist even tegen de lippen aan. Dit hoeft geen keiharde knal te zijn maar zorg wel dat je duidelijk bent!

Dan houdt je je vuist dicht en herhaal je dit. Tot je paard een keer zijn aandacht ergens op vestigt of zijn hoofd wegdraait en dan roep je: 'Jaaa, goedzoo!!!' en dan krijgt hij de beloning.

Zo leert je paard dat hij pas wat krijgt als hij zijn hoofd wegdraait en even niet aan het voedsel denkt.
Dit moet je even een aantal dagen consequent dooroefenen en je zult merken dat je paard steeds minder gericht wordt op voer.

Overigens is een keer een knal uitdelen helemaal geen slecht idee hoor, als mijn paard zou happen krijgt hij ook een linkse, en als het kan een rechtse er nog bij. Is hij nou helemaal! :n

Succes! :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:03

Ik zou het voedsel weigeren dan wel beginnen met dichte hand en pas als dat soepel gaat met open hand :j en niet belonen met jaaaa goedzo maar met een click van de clicker. Hiermee gaat het paard gelijk associëren dat alleen een click nog voer oplevert. Als het er met dichte hand inzit kun je hem rustig met open hand gaan proberen. Daarnaast hoeft hij niet zo zeer weg te kijken als hij maar van je hand af blijft. Hij mag er rustig met zn hoofd een halve cm boven blijven hangen, zolang hij er maar AF blijft.

Voor het heftig aannemen van voer kun je gewoon je hand sluiten en NEE zeggen terwijl je daarna gelijk je hand weer opent en het pas geeft als hij rustiger de beloning aan gaat nemen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:10

Klopt, was een quote uit een topic van iemand die zonder clicker werkt. Had ik niet op gelet. :)

AlliM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 21:46

Jaa ik werk met een clicker.
Heb dit allemaal geleerd bij een vrouw maar 1 keer met je eigen paardje is dat toch anders.
Bij die vrouw had ik geleerd door te zeggen braaf tot hij zijn hoofd opzij doet en dan belonen maar dan doet hij het weer (het happen) dus zal eens voedsel weigeren proberen :)
Danku voor de tip!

Captain schreef:
horsiegek schreef:

Wordt lastig met vrijheidsdressuur. ;)

TS: ik neem aan dat je het nu over Vrijheidsdressuur hebt aangezien je het op dit subforum geplaatst hebt.
Werk je met een clicker? Zo niet dan zou ik daarmee beginnen, dat is veel duidelijker voor je paard. Als jij consequent genoeg daarmee bent heeft je paard heel snel door dat hij wat pas krijgt ná de click.

Daarnaast zou ik het voedsel weigeren aan gaan leren. Dat doe je op de volgende manier
Captain schreef:
Simpel, leer je paard voedselweigeren!
Daar hoef je niet per se VD voor te gaan doen, dat is gewoon een handig middeltje:

Neem een snoepje in je hand. Leg je hand open voor je uit. Zorg dat je hand op dezelfde plek blijft en je hem niet steeds een stukje terugtrekt. Als je paard naar het snoepje gaat zeg je duidelijk 'NEE' en sluit je je hand. Als je paard dan je hand aanraakt (of nog net het liefst iets daarvoor) wip je met je vuist even tegen de lippen aan. Dit hoeft geen keiharde knal te zijn maar zorg wel dat je duidelijk bent!

Dan houdt je je vuist dicht en herhaal je dit. Tot je paard een keer zijn aandacht ergens op vestigt of zijn hoofd wegdraait en dan roep je: 'Jaaa, goedzoo!!!' en dan krijgt hij de beloning.

Zo leert je paard dat hij pas wat krijgt als hij zijn hoofd wegdraait en even niet aan het voedsel denkt.
Dit moet je even een aantal dagen consequent dooroefenen en je zult merken dat je paard steeds minder gericht wordt op voer.

Overigens is een keer een knal uitdelen helemaal geen slecht idee hoor, als mijn paard zou happen krijgt hij ook een linkse, en als het kan een rechtse er nog bij. Is hij nou helemaal! :n

Succes! :)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:09

Je kunt ook een klein tijltje gebruiken om hem na de klik een beloning te geven!

AlliM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:03

horsiegek schreef:
Je kunt ook een klein tijltje gebruiken om hem na de klik een beloning te geven!

Wat is een tijltje?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:32

Een bakje. Maar dat zou ik niet gaan gebruiken.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:49

Inderdaad, voedsel weigeren(of wachten) aanleren en met clicker werken. De associatie hand is voer, is niet goed. Dus je moet je hand ook met andere dingen gaan associëren. Met een clicker pak je het moment dat ze het goed doen nauwkeuriger, maar je kunt ook het moment van voedsel uitstellen. De click betekent: goed gedaan je wordt beloond, maar wanneer de beloning komt is nog spannend. Die onzekere factor kun je uitbouwen. Het is per paard verschillend hoe lang je kunt wachten.

Daarnaast kan ik je de tip geven die ik jaren geleden van Natalie Penquitt kreeg, geef de voer beloning laag. Doordat het paard zijn hoofd omlaag moet doen wordt hij al rustiger.

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:36

Ik heb wel eens gehoord dat je bijvoorbeeld een grote steen in je hand moet doen en als je dan je hand opendoet en hij hapt, en bijt in de steen, dat is niet fijn en daar zal hij ook wel van schrikken en zal de volgende keer wel voorzichtiger doen! kijk alleen wel uit dat hij de steen niet opeet :=

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:34

Dat klinkt als afstraffen van iets wat je hem zelf hebt aangeleerd....
In mijn ogen beschaam je zo het vertrouwen.

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:31

hoezo?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:06

Het happen naar de hand is aangeleerd, hij werd er namelijk voor beloond
Een paard bewust laten schrikken voor aangeleerd gedrag vind ik niet aangenaam klinken.
Ze kunnen niet zien wat je in je hand hebt...
Ik zou dan ook voor een andere oplossing gaan.

Mary_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 01:58

happen naar een hand is inderdaad aangeleerd vaak door snoepjes en dergelijke te geven, ik heb er zelfs 1 die ritsen van jassen openmaakt voor snoepgoed. ook aangeleerd! door niets te geven en streng te praten kan het vaak al opgelost worden. succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:20

Mary_Louise schreef:
happen naar een hand is inderdaad aangeleerd vaak door snoepjes en dergelijke te geven, ik heb er zelfs 1 die ritsen van jassen openmaakt voor snoepgoed. ook aangeleerd! door niets te geven en streng te praten kan het vaak al opgelost worden. succes!

:') Misschien even kijken op welk subforum je zit voordat je reageert.