Anyway, toch blijft het wel lastig voor haar merk ik. Ik doe wel eens rek en strek oefeningen met een snoepje als links en rechts inbuigen, maar ook buigingen. Ze is zo op het snoep dat, als we deze oefening een keer doen, dat ze daarna nog tig keer zelf de buiging in zet, want je weet maar nooit of er nog meer snoepjes onder je buik groeien of dat je nog meer snoepjes van de baas krijgt omdat je het zo braaf doet. Ze kan er echt in doorgaan. Stiekem schattig om te zien (in het begin ging ze de hele bak achteruig buigend door, ze snapte er niets van - lokte haar met een snoepje tussen de benen en gaf die tussen de benen, nu geef ik het gewoon na de oefening).
Nu ben ik met 'pas' bezig (voorbeen optillen bij lichte aanraking) wat ze eigenlijk super snel door had. Had ik niet verwacht, maar ze deed het binnen 10 minuten en is het nog niet vergeten. In tegenstelling juist; wederom overenthousiasme. Nu krijg ik ook een pas als ze 'terug' moet, 'om' moet of gewoon als ze eten wilt

Nu mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken. Moet ik haar over enthousiasme en het overtollig uitvoeren van de oefeningen nu compleet negeren (dat doe ik nu) of moet ik het afstraffen met een nee? Ik zit erover te denken een clicker aan te schaffen om dat als beloning in te zetten ipv voer. Ik probeer nu ook niet elke keer brokjes in haar mik te duwen, maar ook uitgebreid te belonen met stem & krauwen in de manen.
Maar ja, ik ben een beginner wat dit betreft, dus wie weet zijn hier goede tips waar ik zelf niet was opgekmen