Overenthousiast & voedselgericht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Overenthousiast & voedselgericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:52

Mijn merrie houdt van eten, en het liefst NU! Dat is de reden dat ik haar nooit snoepjes of iets geef, ze wordt enorm opdringerig en happerig ervan, brutaal. Toch ben ik nog niet zo lang (week geleden ;)) begonnen met voedselweigeren. Dat vind ze ENORM moeilijk, maar het gaat al iets beter. Ik vind het overigens wel lastig daarin te belonen, wat ik doe ik als ze het braaf doet hand weg halen, brokjes over hevelen in de andere hand en dan met belonende stem het geven. Hopelijk werkt dat zo goed.

Anyway, toch blijft het wel lastig voor haar merk ik. Ik doe wel eens rek en strek oefeningen met een snoepje als links en rechts inbuigen, maar ook buigingen. Ze is zo op het snoep dat, als we deze oefening een keer doen, dat ze daarna nog tig keer zelf de buiging in zet, want je weet maar nooit of er nog meer snoepjes onder je buik groeien of dat je nog meer snoepjes van de baas krijgt omdat je het zo braaf doet. Ze kan er echt in doorgaan. Stiekem schattig om te zien (in het begin ging ze de hele bak achteruig buigend door, ze snapte er niets van - lokte haar met een snoepje tussen de benen en gaf die tussen de benen, nu geef ik het gewoon na de oefening).

Nu ben ik met 'pas' bezig (voorbeen optillen bij lichte aanraking) wat ze eigenlijk super snel door had. Had ik niet verwacht, maar ze deed het binnen 10 minuten en is het nog niet vergeten. In tegenstelling juist; wederom overenthousiasme. Nu krijg ik ook een pas als ze 'terug' moet, 'om' moet of gewoon als ze eten wilt :+ Ik doe rechtricht oefeningen met haar aan de hand, en ging ze ook stilstaan en pas geven met zo'n kop van 'goed he', terwilj we daar helemaal niet mee bezig waren :+ . Ik beloon alleen als IK het zeg en als ze maar 1x een pas doet en met het juiste been. Maar omdat ze hoopt op meer blijft ze heel netjes maar constant paso geven :+

Nu mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken. Moet ik haar over enthousiasme en het overtollig uitvoeren van de oefeningen nu compleet negeren (dat doe ik nu) of moet ik het afstraffen met een nee? Ik zit erover te denken een clicker aan te schaffen om dat als beloning in te zetten ipv voer. Ik probeer nu ook niet elke keer brokjes in haar mik te duwen, maar ook uitgebreid te belonen met stem & krauwen in de manen.
Maar ja, ik ben een beginner wat dit betreft, dus wie weet zijn hier goede tips waar ik zelf niet was opgekmen :)

Amable

Re: Overenthousiast & voedselgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:58

Corrigeren. Ze moet leren wanneer het wel en wanneer het niet mag. Negeren is voor haar duidelijk niet voldoende, de verwachting dat er misschien, wellicht, stel je voor, eventueel toch iets lekkers zou kunnen volgen is voor haar voldoende motivatie om door te gaan. Sterker nog, met negeren kan je het gedrag zelfs versterken, want als je aan het trainen bent negeer je ook de foutieve en beloon je de goede reacties. Dus wellicht dat ze bij negeren enkel denkt "ah, ik moet gewoon nóg véél beter mijn best doen!" Dus dan krijg je zelfs het tegenover gestelde van wat je wilt ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:36

Clicker is nooit een vervanging van voedsel. Clicker is een aankondiging van voedsel :)
Je moet eens opnieuw beginnen met voerweigeren mét clicker. Dan kun je gaan beginnen met HEEL duidelijk er in trainen dat een click voer oplevert, en dat als er geen click is dat ze van je AF moet blijven. Het is jouw ruimte, jij mag er vrij in bewegen. Dus als je paard te dichtbij komt, stoot hem maar een keer aan. Jouw ruimte toch? Mag jij vrij in bewegen :) Je moet daarnaast wel écht gericht gaan trainen (en dus ook jezelf daarin trainen) dat je paard alleen een beloning uit de hand krijgt met clicker. Dan gaat hij leren dat als er geen click is geweest hij ook niks hoeft te verwachten. Negeren is goed, maar als het te gevaarlijk word mag je rustig eens een tik uitdelen.

Het enthousiasme kun je wat indimmen door zelf enorm rustig en gedisciplineerd te werken. Als jij er rust en discipline in weet te houden gaat je paard het vanzelf van je overnemen. Maar probeer boven alles gewoon enorm consequent te blijven.

Eten krijgt hij pas als jij het beslist, jij beweegt vrij in je ruimte en je paard moet daar maar uit blijven. Eten komt ALTIJD na de click en tussendoor bedelen is ongevraagd in je ruimte komen :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 20:21

Bedankt voor de tips! Ik ga opzoek naar een clicker, lijkt mij idd wel fijn om de dingen wat duidelijker te maken wanneer het nu goed is en wanneer er een beloning gaat volgen. Bedankt!