Mijn paard vertoonde vandaag iets bijzonders. Althans, ik ben er niet bekend mee en weet ook niet goed hoe ik het moet interpreteren.
Ik was mijn paard aan het longeren in een longeercirkel met enkel een hoofdstel en daaraan een longeerlijn. Er zat dus geen bijzet of iets anders aan mijn paard bevestigd. Camaro is prettig opgeleid en begint altijd in een rustig basistempo en lang-laag. Op een gegeven moment moest zijn puberenergie er even uit en heeft hij flink wat rondjes de heupen losgegooid en fanatiek geaccelereerd.
Daarna hebben we wat overgangen en tempowisselingen gedaan in draf en galop. Op een gegeven moment begon Camaro erg fijn te draven en zijn hoofd zakte en hij begon ontspannen te kauwen op het bit. Steeds een paar passen, dan liep hij er weer wat uit, en weer terug naar die ontspanning. Nou is nageven misschien niet de goede term, maar het benadert wel het meest wat ik heb gezien. Paard was erg serieus aan het werk in zijn ontspannen aanspanning.
Een longeerlijn geeft door de lengte natuurlijk geen fijn contact, laat staan aanleuning. Daarom was ik verbaasd over deze vorm van ontspanning. Herkent iemand dit?
Ik herken het een paard dat goed over de rug loopt gaat automatisch nageven
Een paard kan ook gewoon zonder enige optoming nageven
shirleyp
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-12 23:44
VisibreTeam schreef:
een paard dat goed over de rug loopt gaat automatisch nageven
Tja tuurlijk... Simpel eigenlijk. Maar moet heel eerlijk bekennen dat ik IRL dit nog geen enkel paard heb zien doen met zo weinig hulpmiddelen. Tragisch toch, dat ik er verbaasd over ben?
eigenlijk zouden meer paarden zo lekker moeten gaan lopen door alle overgangen en even zn puber energie er uit te gooien is hij waarschijnlijk gaan ontspannen en die houding aan gaan nemen Je doet in iedergeval iets goed!
Pentax
Geplaatst: 13-01-12 23:51
Ja kan heel goed. Ik longeer vanwege het gewicht van de lijn daarom trouwens met een halster. (zowiezo vind ik longeren met één lijn met bit een no go, daar heb je een kaptoom voor).
shirleyp
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-12 00:11
VisibreTeam schreef:
Je doet in iedergeval iets goed!
Dank Paardlief is enorm leergierig en werkwillig, hij biedt zoveel zelf aan!
@Pentax, kaptoom is dan weer niet mijn ding... Met een doordacht bevestiging en voldoende lengte in de lijn werkt een enkele lijn met bit in mijn ogen ook goed.
Wat fijn dat je dat zo ontdekt hebt! Ja een paard dat zijn lichaam goed gebruikt zal vanzelf nageven. Met of zonder teugels. Hij draagt zichzelf dan. Als je met teugels rijdt kun je dat checken door even 1 teugel naar voren te brengen, als het goed is verandert zijn houding niet. Let wel even op zijn achterhand en paslengte of het echt `nageven` is en niet achter de loodlijn komen en spanning vasthouden. Goed bezig!
Één van de redenen waarom ik nooit snap waarom mensen al die hulpmiddelen nodig hebben, terwijl paarden dit blijkbaar gewoon uit hun natuur kunnen
misskrisss
Geplaatst: 16-01-12 19:24
Als een paard goed in de buiging loopt en op zijn eigen benen loopt, niet op je teugels, 'moet' hij anatomisch wel zakken. Dit is dus ook heel goed te oefenen op de volte, zonder druk in je teugels, alleen de stelling naar binnen en de buiging om de binnenbeen heb je daarvoor nodig.
EN als een paard goed in balans loopt zal hij zichzelf gaan dragen en mooi rond komen. Men is 'vergeten' dat je op die manier je paard rond krijgt ipv door teugeldruk en veel tempo. Veel overgangen rijden op je zit, zonder dat je paard aan de teugels hangt, veel schouder binnen en travers rijden zorgen ervoor dat het gewicht van je paard op de achterhand komt en richten je paard recht, dan zal hij ook vanzelf gaan zakken en rond komen.
Bedankt voor de positieve reacties! Ik ben inderdaad bekend met het nageven onder het zadel. We trainen erg bewust en dat zal zeker hebben bijgedragen aan zijn lossigheid en balans die hij ook bij het longeren toont. Camaro heeft sowieso weinig druk nodig om fijn te lopen onder het zadel. Fijn om te weten dat het dus echt positief is! Nu bij de volgende longeerbeurt weer naar dat moment proberen toe te werken!