Wijken voor druk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Wijken voor druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:02

Ik heb een vraagje,

Mijn tinker Jaron wijkt niet voor druk.
Hij is letterlijk lomp, en dat heeft ook best wat kracht gekost met trailer laden (omduwen moest met 2 man)
Hoe leer je een paard opzij te gaan?

We zijn al bezig geweest om hem te laten lopen, dus doen alsof je naar links of rechts wil, terwijl een ander een duwtje tegen zijn kont aangeeft, met commando om.
maar of dit de manier is?

achterwaarts wil hij nu wel als ik voor hem sta, en breed naar hem toe loop zeg maar. maar omstappen nog niet.

Alvast bedankt!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:08

Hoe oud is Jaron? Jonge paarden vinden het vaak erg moeilijk om het te snappen. En dan heb je ook nog eens een koudbloed die het niet zo erg vindt als je een beetje aan het duwen bent, omdat hij toch wel lekker stevig staat ;)

Ben je zelf al wel bekend met grondwerk? Misschien is het leuk om een keer een lesje te nemen.
Want via de pc kunnen wij niet zien wat er goed en fout gaat.

Met 2 personen het wijken aanleren is vaak erg verwarrend. Er is dan iemand aan zijn voorkant en iemand aan zijn achterkant bezig. Dan kan het zijn dat het net iets te rommelig wordt voor hem.

TurboTinker

Re: Wijken voor druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:18

Hij is 5, maar tot vorige week is hij grasmaaier geweest.
En idd, al duw je met je volle gewicht, dan blijft hij nog rustig staan.

Ik ben verder weinig bekend met grondwerk, daarom zijn we ook met vd begonnen, om er wat wijzer in te worden.
been geven en kussen is niet zo heel moeilijk aan te leren,. maar in de basis omgang moet hij wel een pas om kunnen zetten, ook bij het poetsen.
En dan idd, wijken voor druk, een pas om, of dat nu voor of achterhand is, dat moet gewoon kunnen.
Alleen dan is de vraag, hoe leer je dat een lomperd, subtiel?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:20

Je zou het volgens de Parelli-methode kunnen proberen, die oefening heet The Porcupine Game, google maar eens. Hierbij begin je met lichte druk op, bijvoorbeeld, de achterhand. De druk bouw je steeds verder op, totdat je paard een stap opzij doet, dan meteen de druk er af en belonen. Oefen je dat een tijdje dan krijgt je paard door dat opzij stappen voor de druk die jij uitoefent een beloning oplevert, al is het maar het feit dat je daarna de druk er meteen af haalt, dat is voor hem ook al een beloning, dat je hem met rust laat. Als je echt een 'lomp' paard hebt moet je dit misschien in het begin met 2 mensen doen, zodat je samen meer druk komt uitoefenen. Of probeer het met de achterkant van een zweepje, dat komt nog duidelijker over. Als je maar met weinig druk begint en dan steeds iets meer, en meteen loslaten als hij opzij stapt. Zodra hij het principe doorheeft zal hij bij steeds minder druk al opzij stappen. Succes!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:25

op die manier ging het met achterwaarts ook, goeie tip, thanks!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:30

Dankje, ik heb hier hele goede ervaringen mee. Mijn Fjord kan het inmiddels ook op lichaamstaal, als ik me groot maak (borst vooruit, eventueel armen wijd) en op haar achterhand af stap gaat ze al om. Zelfde geldt voor achterwaarts en eigenlijk alle kanten op :P Oefenen en geduld!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:31

Dan moet het best goedkomen idd :D

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:30

Wel opletten dat je niet teveel druk geeft. Als je er een hebt die heel erg terug hangt, houdt hij dit langer vol dan jij als je teveel druk zet.
Zet dus een druk waarvan je weet dat jij hem vol kan houden totdat hij reageert. :j

Let echt op met teveel druk zetten (meerdere mensen / zweepje). Hierdoor kan je paard zich juist gaan afsluiten tegen de druk en er volledig tegenin gaan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:33

nee, ik ben de enige die met hem werkt, hoogstens iemand die hem vast houdt.

Op welk punt zal je teveel druk geven? een paard zal altijd sterker zijn.

Is het een idee om te doen alsof hij om moet lopen, door zijn hoofd opzij te duwen,en dan tegelijk op zijn gat te duwen met 'om' erbij?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:35

Snackie schreef:
Hij is 5, maar tot vorige week is hij grasmaaier geweest.
En idd, al duw je met je volle gewicht, dan blijft hij nog rustig staan.

Ik ben verder weinig bekend met grondwerk, daarom zijn we ook met vd begonnen, om er wat wijzer in te worden.
been geven en kussen is niet zo heel moeilijk aan te leren,. maar in de basis omgang moet hij wel een pas om kunnen zetten, ook bij het poetsen.
En dan idd, wijken voor druk, een pas om, of dat nu voor of achterhand is, dat moet gewoon kunnen.
Alleen dan is de vraag, hoe leer je dat een lomperd, subtiel?

Hij is net 1 week ohz en je wilt hem nu al laten wijken? :+
of begrijp k dit verkeerd?
of bedoelje gewoon om zetten?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:36

Ja dat begrijp je verkeerd.

Ik heb hem een week,en ik wil dat hij om stapt als ik dat van hem vraag.
En in geval van vd, dus wijkt voor druk.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:45

Bij wijken voor druk is het belangrijk dat je de druk pas weghaalt wanneer er een goede reactie is geweest op jouw druk.
Als jij met al je gewicht tegen hem aan duwt, maar hij wijkt niet, zal je de druk moeten verminderen. Dat is heel fout, omdat je paard dan zal denken dat hij braaf is geweest.

Het hoofd erbij betrekken is inderdaad een slimme :j Niet teveel druk op zijn hoofd geven, maar in ieder geval wel zorgen dat hij naar jou kijkt. Dan kan hij ook makkelijker zijn achterhand omzetten.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:47

Snackie schreef:
Ja dat begrijp je verkeerd.

Ik heb hem een week,en ik wil dat hij om stapt als ik dat van hem vraag.
En in geval van vd, dus wijkt voor druk.

ooh sorry, ik dacht al wat raar. :+

mijn pony doet dit ook maar die loopt dan naar voren en niet opzij, en dan trek ik een beetje aan het halster en dan doet ze het wel... maar ik geloof dat jouw paard helemaal geen stap verzet? :+

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:47

thanks ninajojo! ook aan jou tip heb ik zeker wat.

magnum68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:23

lili266 schreef:
Je zou het volgens de Parelli-methode kunnen proberen, die oefening heet The Porcupine Game, google maar eens. Hierbij begin je met lichte druk op, bijvoorbeeld, de achterhand. De druk bouw je steeds verder op, totdat je paard een stap opzij doet, dan meteen de druk er af en belonen. Oefen je dat een tijdje dan krijgt je paard door dat opzij stappen voor de druk die jij uitoefent een beloning oplevert, al is het maar het feit dat je daarna de druk er meteen af haalt, dat is voor hem ook al een beloning, dat je hem met rust laat. Als je echt een 'lomp' paard hebt moet je dit misschien in het begin met 2 mensen doen, zodat je samen meer druk komt uitoefenen. Of probeer het met de achterkant van een zweepje, dat komt nog duidelijker over. Als je maar met weinig druk begint en dan steeds iets meer, en meteen loslaten als hij opzij stapt. Zodra hij het principe doorheeft zal hij bij steeds minder druk al opzij stappen. Succes!

ben ik helemaal met je eens