negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 18:50

ik ben op zoek naar negatieve ervaringen met het longeren met een longeerhulp van touw. vandaag voor het eerst gelongeerd met deze longeerhulp en mijn paard was er echt helemaal niet blij mee. het touw gaf kleine rukjes aan het bit hoe ik ook het touw afstelde. ( wel de juiste maat gekocht!) ff een fotootje van internet gehaald, dit is dus niet mijn paard!

Afbeelding

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:53

Ikke!

Door de bewegingen van het schouder viel mij erg op dat het bit zaagde in de mond.
Heb em na een paar keer op verschillende paarden te hebben geprobeerd en ingesteld in verschillende lengtes weggedaan.

Ik longeer liever met pessoa.

criollolover

Re: negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:03

oke, dit is nummer 1, ben benieuwd of er nog meer komen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:04

Er zijn er meerderen bij mij op stal die ermee longeren.. maar ze krijgen er de achterhand niet mee voor elkaar en hij rukt teveel aan het bit.. die gaan dus weer over op pessoa.. :+

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:24

Ik........jaren geleden werd deze methode door een aantal stalgenoten op mijn vorige stal
gebruikt, door mijn onervarenheid ben ik er ook een blauwe maandag aan begonnen maar
dank zij mijn instructrice en huidige osteo ben ik er direct weer vanaf gestapt.......
Als ik dombo mijn ogen open had gehad ipv met de meute mee te gaan lopen had ik zelf
gezien dat het bit constant door de mond van het paard zaagt, dus weg ermee !

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:39

Ik vond het vooral ook heel irritant en ook wel een beetje gevaarlijk dat het touw tussen zn benen zo heen en weer wiebelde ondanks dat het bij elkaar gebonden zat. En idd, pony bleef er enorm van op de voorhand en bit lag niet meer rustig in de mond. Doe mij maar dubbele longe, heb je het zelf in de hand.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:45

Ik vind het enorm gevaarlijk, dit beeld al. Een voet op het touw is zo gezet, enorme ruk in zijn mond. Mega risico. Inderdaad dubbele longe: zelf kunnen verkorten, verlengen, meer binnen- en meer buitenteugel aannemen. Alsof je rijdt, maar dan je paard kunnen zien. Mooi werken!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:47

Deze longeerhulp is een aantal jaar geleden al uitgebreid op Bokt besproken, dit naar aanleiding van een topic van een western-ruiter, die deze manier al veel langer gebruiken.

Toen waren er echt heel veel meer mensen met problemen met dit ding. Ik vond het al zo verwonderlijk dat in de huidige topics iedereen er mee weg loopt..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:47

Ik heb geen eigen ervaringen met eigen gebruik (die gaan er ook niet komen), maar toen ik iemand van de naburige stal met zo'n ding bezig zag schoot het me haast zelf in de rug van het kijken erna alleen al. Werkt volledig van voor naar achter in, paard was alleen maar zichzelf in een houding aan het wringen om maar niet die snokken in zijn mond te voelen. Het komt gewoon neer op het hoofd laag vastbinden.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 09-01-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:49

Ik heb er geen ervaringen mee, het is zelfs de eerste keer dat ik het zie :o,
Vind het er alleen heel erg eng uit zien, het paard hoeft maar een rare sprong te maken en je zit heel naar in de knoop.

Lijkt mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:51

Ik heb hem gehad voor Kim, vond hem heel erg zacht en vriendelijk en ondanks dat ik niks met hulpteugels heb, was dit iets dat ik wilde proberen.
Hij gaf bij Kim geen rukjes aan het bit, maar ik heb hem na een paar minuten af gedaan, omdat ik echt bang was dat ze er in zou stappen en dán hadden we écht een probleem gehad.
Bovendien liep Kim exact hetzelfde als zonder die hulp, dus ik heb hem direct weer te koop gezet.

Afbeelding

Ik vraag me ook af dat wanneer je paard struikelt of valt, hoe hij dan weer omhoog moet komen zonder dat het touw om de benen gaat zitten.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:56

De bedoeling is dat je hem zo afstelt, dat het paard gaat zoeken. Daarmee gaat hij een houding vinden waarbij dit 'zagen' niet gebeurt (als je hem goed afsteld, de goede houding). Kan even duren bij domme paarden :o
Maar, ik moet zeggen, ik heb van de 3 paarden waar ik hem bij gebruikt heb, maar 1 die er echt lekker op loopt.
De rug van dit paard werd er wel gigantisch veel beter van (was echt een probleem bij dit paard, nu niet meer, mits paard niet stil komt te staan weer).

De andere doen het op een halstertje eigenlijk beter dan met hulpteugel, wel op de manier dat je ze leert lopen met het hoofd vrij laag. (anders kun je beter naar een hulpteugel gaan kijken).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:00

Hmm. Ik heb gewoon een dik touw. Die gaat met het midden op de nek dan door xe bitringen en dan tussen de voorbenen. Via de ellebogen omhoog en xan leg ik er een knoop in op de schoft. Heb dan geen last van rukken aan het bit dus hoe komt het dat het met deze hulpteugel wel gebeurd dan? Is toch hetzelfde?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:00

Ik denk wel dat het ene paard meer druk op het bit pakt dan het andere.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:06

@TS Dat was mijn paard Nuance, in je openingspost.
Ik was overigens wel tevreden met de longeerhulp, alleen niet in het voorjaar.
Toen had ze wat last van pollen en de longeerhulp gaf haar niet genoeg ruimte om af en toe eens met haar hoofd te schudden. Daarvan werd ze dan erg neidig en ging ze juist in verzet.
Maar buiten het pollenseizoen waren we er tevreden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:09

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:02

Afgezien van het zagen, wat denken jullie wat het doet met de oksels van het paard,
dat beweegt constant, nog nooit schuurplekken gezien ? ik wel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:03

yfande schreef:
Afgezien van het zagen, wat denken jullie wat het doet met de oksels van het paard,
dat beweegt constant, nog nooit schuurplekken gezien ? ik wel !
Met de longeerhulp die in de openingspost staat, krijg je echt geen schuurplekken.
Het touw is zo ontzettend zacht, dat dat echt onmogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:07

Idd, kijk even in het filmpje, dan zie je dat mijn paard heel los contact heeft, wel over de rug loopt maar niet zaagt en ook geen schuurplekken heeft. Het is ook heel belangrijk dat je het paard goed voorwaarts houdt, dat zie je bij de van mij ook, zodra ik wat tempo vraag ontspant hij. En ik gebruik een slof.

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:13

waarom alleen negatieve ervaringen gevraagd? dan krijg je alleen negatieve verhalen, op een of twee na. misschien zijn er ook die een positieve ervaringen hebben, hierdoor kan je beter afwegen wat je vindt.
wie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:16

pdn123 schreef:
waarom alleen negatieve ervaringen gevraagd? dan krijg je alleen negatieve verhalen, op een of twee na. misschien zijn er ook die een positieve ervaringen hebben, hierdoor kan je beter afwegen wat je vindt.
wie?

Ik heb dus alleen maar positieve ervaringen hiermee. Mijn paar durfte los te laten kreeg een hele fijne bovenlijn, waardoor ik onder het zadel heel makkelijk kon schakelen tussen laag en rond en oprichting. Ik heb de longeerhulp bij veel paarden gebruikt en altijd ten positieve.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:19

ik heb zowel bij deze als bij de pessoa het idee dat het onrustig is in de mond, de pessoa bij elke pas dat ze met het achterbeen zet en met deze als ik hem korter in stel, als ik hem op zijn langst doe niet alleen dan lijkt het of ze de de hele tijd aan het halsstrekken is,
ik gebruik hem ook wel eens voor het rijden aan op deze manier is ze wel heel fijn en los te rijden daarna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:20

Joolien, ik heb je filmpje bekeken en zie dat jij hem op een goede manier kan gebruiken.
Kim loopt van zichzelf al als een stofzuiger in draf, waardoor ik het niet veilig meer vond om het risico te lopen dat ze erin zou gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:22

KoudbloedKim schreef:
Joolien, ik heb je filmpje bekeken en zie dat jij hem op een goede manier kan gebruiken.
Kim loopt van zichzelf al als een stofzuiger in draf, waardoor ik het niet veilig meer vond om het risico te lopen dat ze erin zou gaan staan.

Op zich is deze teugel dan niet eens nodig voor Kim. Mijn paard kon ik trouwens na ee tijdje longeren zonder deze hulp en liep dan heerlijk met het neusje over de grond.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:23

Hier gewoon goeie ervaring met de longeerhulp! M'n haflinger loopt er heel goed mee. Het zagen is echt minimaal, zoals Joolien in het filmpje al zegt is dat eigenlijk niet eens noemenswaardig. ;) Ze loopt er heel ontspannen mee en ik kan niet zeggen dat ze er echt door op de voorhand valt. Zolang ik zorg dat ze gewoon voorwaarts blijft lopen is er niets aan de hand.