Parelli met tinker Soesjie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Parelli met tinker Soesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:00

Hoi :)
Ik ging vandaag naar mn verzorgpaardje Soesjie toe, en ik ging wat parelli met hem oefenen aangezien ik woensdag bij Maureen langs ben gegaan en ik wat van haar heb geleerd.
Ik ging aan de gang met de 7 games.
Ik begon met de Friendly game. Dat ging goed, hij vond het in het begin toch wel spannend, dat touw dat over hem heen ging maar voorderest vertrouwde hij me wel met aan zn benen zitten enzo.
Toen ging ik aan de gang met de Porcupine Game. Ging ook goed. Ik had de carrotstick in zn lies geplaats en hij draaide braaf een rondje. Het zelfde bij zn hoofd.
Toen de Driving Game. Ging ook zonder problemen.
Maar ik wilde Yoyo Game gaan doen en daar ging het mis. Ik kreeg hem niet achteruit. Ik heb bij Maureen geleerd dat jouw paard achteruit moet gaan als je zegmaar met dat touw voor zn neus heen er weer zwaait + je vinger heen en weer. Ik kreeg hem niet achteruit. Ik heb het uiteindelijk toch geprobeerd door te zwaaien met het touw en hem achteruit te duwen d.m.v. de druk op zn borst verhogen. Wat ik dus hoopte is dat hij dan de druk + het achteruit gaan gaat asocieren (weet even niet hoe je dat schrijft) met het zwaaien met het touw.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanleren?
Lieke

LastDream

Re: Parelli met tinker Soesjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:29

liek het is echt verstandig om dit samen me te doen,.
soes is een stresskip je weeet
ze kan het ook verkeerd opvatten. wees daar voorzihtig in

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:30

Nou ik denk niet dat dat veel uitmaakt want jij kan me bij dat onderdeel toch niet helpen :) En hij was heel rustig en de rest vatte hij wel goed op. oja mag ik via pb ff je mob nummer. ik moet je ff spreken!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:50

Misschien is het handig als je je eerst nog wat meer verdiept in het hele principe van Parelli. De 7 games zijn niet gewoon opdrachtjes die je paard uit moet voeren, maar zijn de basis voor het hele systeem van Parelli. Dat jouw paard niet achterwaarts wil heeft ermee te maken dat hij niet goed begrijpt wat jij wil, en jij het dus niet duidelijk genoeg verteld. Heb je al geleerd hoe je in fases moet werken? Dus van fase 1 opbouwen naar fase 4 wanneer het paard de opdracht niet uitvoert of niet snapt.

Ik weet niet of je al voldoende engels beheerst om de dvds te begrijpen, maar als je hier echt graag mee verder wilt zou ik toch een instructrice zoeken of de dvds aanschaffen (maar die zijn wel engels). Als je dit zelf of via internet gaat proberen op te lossen ben ik bang dat het niet gaat lukken. Elk paard is anders, dat is vanaf hier niet te beoordelen hoe je het op moet lossen of hoe je precies moet reageren.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:33

Ik heb al een volwassen iemand die mij daarmee helpt en ik heb het boek. Ik ben ook een keer naar iemand geweeest wiens paard al die games al kon, dus daar hb ik het ook mee gedaan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:34

Nou in dat geval zou ik het aan diegene vragen ;) Die kan je vast veel beter helpen dan zo via internet!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:01

Ja, die zegt dat ik hem vooral niet in mijn zone mag laten omdat hij die oefening niet doet omdat hij mijn zone niet respecteert.

Rosan2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:28

mag ik een vraag stellen? Namelijk: Wat is Paralelli? ik doe ook zoiets volgens mij met mijn paard....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:46

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Parelli manier van Game 4 zelf niks vindt. Je krijgt een paard wat met z'n kop omhoog achteruit loopt.
Ik denk dat waar jij nu ook tegen aan loopt is dat je meer met je energie moet doen ipv alleen maar met dat touw zwaaien. Intentie is heel belangrijk.

Probeer je paard dus eens naar achteren te laten gaan zonder het touw te gebruiken. Gebruik je lichaam.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:50

Sassol schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Parelli manier van Game 4 zelf niks vindt. Je krijgt een paard wat met z'n kop omhoog achteruit loopt.
Ik denk dat waar jij nu ook tegen aan loopt is dat je meer met je energie moet doen ipv alleen maar met dat touw zwaaien. Intentie is heel belangrijk.

Probeer je paard dus eens naar achteren te laten gaan zonder het touw te gebruiken. Gebruik je lichaam.

Misschien in het begin, wanneer ze het nog niet helemaal snappen dat ze hun hoofd wat omhoog gooien wanneer je iets duidelijker door moet komen. Maar mijn pony kan ondertussen op een vingerwijzing achteruit hoor en niks hoofd omhoog meer :)

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:10

Wat al gezegd is, het is erg lastig om er vanaf hier iets over te zeggen. Wij kunnen vanaf hier niet zien wat voor soort paard het is.
Parelli doet niet een aantal "trucjes", het is een stijl, een manier van omgaan met je paard. En als je je er verder in verdiept en meer leert, dan zul je ook steeds kleinere signalen oppikken van het paard en daarop in leren spelen.

En dat je het al eens met een ander paard hebt gedaan, betekent niet dat het ook direct lukt met dit paard. Paarden hebben, net als mensen, verschillende karakters en met elk karakter pak je het op een andere manier aan. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat hij heel rustig was, maar een introvert paard kan heel rustig LIJKEN maar hoeft dat niet te zijn. Ik zeg niet dat het zo is, maar dat het kán. En met een paard dat echt rustig is zegmaar, heb je dus een heel andere aanpak dan bij een paard die rustig lijkt, maar het niet is.

De enige goede tip die ik je kan geven is: neem les en/of doe het samen met iemand die er ervaring mee heeft. Als je hiermee gaat rommelen dan kan het de band met je paard meer slecht doen dan goed! Let wel; ik zeg dat het kán, niet dat het zo ís. Paarden zijn vergevingsgezind, maar het zou zonde zijn als het misgaat omdat het niet lukt, omdat het soms lastig is om te zien wat nu exact de reactie van het paard is op jouw actie. En omdat het lastig is om bepaalde signalen van je paard te herkennen en daarop in te spelen, zeker als je nog niet zo goed weet hoe het moet. (Vindt de eigenaresse van het paard het wel goed als je dit doet?)
Verdiep je in de achtergrond (en geloof me, aan alleen het boek heb je eigenlijk niet genoeg, op de DVD's (en dan zeker de "oude" levels 1 en 2) staat héél veel noodzakelijke en waardevolle informatie) en dan zul je misschien ook wat beter gaan begrijpen waar het om gaat met Parelli.

@Rosan2001: Parelli is een bepaalde stroming binnen NH die uitgaat van 7 games. Met die games (die nagebootst zijn uit de natuur van het paard) kun je communiceren in een "taal" die jouw paard ook begrijpt (mits hij die games dus kent/begrijpt). Het gaat om de band met je paard: niet zozeer om wát je bereikt maar hóé je het bereikt. Zie ook de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Parelli

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:22

Sassol schreef:

En hier is waar het allemaal om draait. Het zijn geen truukjes die je doet in grondwerk, maar je vertelt iets door middel van houding en lichaamstaal. Extra hulp dmv stick of zwaaien met het touw is enkel aanvulling om nog wat duidelijker te zijn.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:35

Ja, dat snap ik aleen ik doe nu dus een poging hem achteruit gaan te leren, maar ik weet dus niet hoe. Ik doe nu dus mn houding wat dwingender maken, met het touw zwaaien en hem een duwtje op zn borst geven. Aleen die mevrouw die mij helpt, weet niet hoe ze game 4 aan moet leren, wel hoe ze hem doet maar niet hoe ze hem aanleert..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:38

Sassol schreef:

Dit is een vriendin van mij en ik zie hier geen paard die met zn hoofd omhoog naar achter loopt. Hij schudt alleen om de vliegen weg te krijgen.. http://www.youtube.com/watch?v=VdjwGg62hsQ vanaf 1,25

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:08

Dan kijken wij toch niet hetzelfde filmpje denk ik, ik zie toch echt een paard wat z'n hoofd hoger instelt (ook al is het maar een beetje) op de vraag achteruit. Tijdens het achteruitlopen komt ie dan wel weer lager, misschien toch een vertekend beeld door de vliegen?
Sowieso had de fjord z'n hoofd al te hoog ingesteld staan naar mijn smaak ;)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:24

Ja, daar ben ik het ook mee eens.. maar zij leren het ook als het paard het niet doet gaan ze met het touw rondzwaaien, dus een op een soort van touwtjespringmanier. Ik vind dat niet zo vriendelijk.

sofietje0802

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:37

Hoi, ben ook met parelli en de 7 games begonnen. Achteruitgaan ging bij mij eerst ook niet goed, nu loopt hij achteruit op enkel mijn vingerbeweging. Toch gebruik maken van het touw.
Eerst vingerbeweging (geen reactie), pols (geen reactie) elleboog (geen reactie), heel je arm bewegen. In het begin stapte hij bij mij maar een beetje opzij. Blijven oefenen, vooral duidelijk de fases hanteren. Desnoods eerst met druk op zijn hoofd met jouw hand. En gebruik je stem! Bij 1 stapje gelijk belonen.
Doe het nu bijna overal. Niet alleen in mijn parelli momentje, maar overal waar ik met hem loop. Even naar achter. Je zal zien dat het best snel gaat...Succes

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 09:31

oke, bedankt, hier heb ik wat aan!

sofietje0802

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:46

Heb in het begin ook mijn ogen wat samen geknepen, zoals Parelli dat uitlegt op de dvd. Hij imiteerd dan een agressief paard. Als hij niet recht achteruit gaat (zoals mijn tinkertje), kun je m door openingen naar achter laten gaan. Het gebruik van het touw lijkt heel agressief, maar het is puur een hulpmiddel. En het heeft absoluut met dominatie te maken. Met een touw kun je je net wat groter maken. ;-)

sofietje0802

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:47

Leuke naam btw, Soesjie :-)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:52

sofietje0802 schreef:
Heb in het begin ook mijn ogen wat samen geknepen, zoals Parelli dat uitlegt op de dvd. Hij imiteerd dan een agressief paard. Als hij niet recht achteruit gaat (zoals mijn tinkertje), kun je m door openingen naar achter laten gaan. Het gebruik van het touw lijkt heel agressief, maar het is puur een hulpmiddel. En het heeft absoluut met dominatie te maken. Met een touw kun je je net wat groter maken. ;-)

idd :j wij hebben nu eenmaal geen lange nek en een lang lijf met 4 benen. Daarom vind ik het bij Parelli ook zo fijn dat je een carrotstick gebruikt. Je kunt dan zoveel sneller en duidelijker handelen zodat je paard ook echt begrijpt wat je van m wilt. Zelfde geldt idd voor het touw. Heb bij mijn pony inderdaad ook eerst gebruik gemaakt van poorten of balken. Inparkeren noemde ik dat :)) Nu gaat ie eigenlijk bijna altijd gewoon recht achteruit ook zonder obstakels :j

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 16:12

oja wij hebben ook wel wat balken liggen die ik kan gebruiken