Longeren blijft een drama..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_xx

Longeren blijft een drama..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 10:55

Ik rijd sinds mei ongeveer een super leuke belg bij. Nu heb ik vanaf moment 1 eigenlijk al problemen met longeren en losgooien met hem. Hij is namelijk niet vooruit te branden.. De zweep intereseerd hem helemaal niks. Zijn eigenaren zijn er niet vaak, maar als ze er zijn lossen dit nog wel eens op door hem een flinke tik met de zweep te geven, maar dit vind ik niet de juiste manier. Hierdoor wordt hij alleen maar vervelend en gaat hij trappen naar de zweep inpl van naar voren lopen (als hij trapt krijgt hij natuurlijk nog een tik, want dat is echt niet de bedoeling). Met losgooien precies hetzelfde probleem, hij rent gewoon van de 1e naar de andere kant van de bak in draf. Ik kan deze bak niet afzetten dus ik blijf maar heen en weer rennen dan om hem maar 3 rondjes te laten draven. Dingen als galop hoef ik helemaal niet aan te denken, maar dit heeft hij onder het zadel ook niet onder de knie.
Ik vind het dan zo frustrerend om te zien dat hij het wel kan (als hij los staat en hij heeft een gekke bui galloppeerd hij keihard door de bak, de bak is dus niet te klein voor hem om te gallopperen..).
Het laatste waar ik tegen aanloop is dat hij, als hij er geen zin meer in heeft, keihard aan de lijn gaat hangen (en het bit dus zelf door zijn mond heen trekt) en de andere kant op rent. Het is dan heel moeilijk om een knol van 800 kilo vast te houden en niet de lijn los te laten. Hij trekt je dan door de hele bak heen. Wat ik nu meestal doe (naast meegelsleurd worden :+) is hem juist naar voren laten lopen en niet stil te laten staan.. Het is een enorm nadeel dat hij weet hoe sterk hij is en ook nog eens verdomd slim is (en misschien ook wel erg verwend door de eigenaren dat dit soort gedrag eerst waarschijnlijk goedgekeurd werd)..
Ik hoop dat iemand mij kan helpen om hem normaal vooruit te laten lopen en fijn te kunnen laten longeren. Ik word er zo langzaamerhand namelijk nogal moedeloos van..

troi

Re: Longeren blijft een drama..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:50

Basis grondwerk oefeningen! Hij vindt jouw niet baas genoeg om jouw lichaamstaal te willen volgen. En waarom zou hij in hemelsnaam iets gaan doen waar hij geen zin in heeft (want dar wordt je moe van) voor iemand die niet zijn leider is? Parelli is een leuke om mee te beginnen. Ik raad je aan les zoeken als je het echt goed wilt doen.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:51

Ik was er trouwens vergeten bij te zeggen dat ik tijdens het rijden ben begonnen met duidelijke stemhulpen en dat dit wel iets helpt, maar ook alleen als het hem uitkomt..

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:55

Oh tegelijk gepost, maar daar heb ik zelf inderdaad ook al aan zitten denken. Helaas heb ik nog niemand gevonden die me daarmee kan helpen. Met mijn vorige bijrijdpaarden heb ik ook wel grondwerk gedaan, maar die reageerde toch een stuk makkelijker en werkte goed mee.. Bedankt voor de tip iig! Alle tips zijn welkom mensen!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:00

Wij hebben ook Belgen. En het gewoon doortrekken aan het bit kan je oplossen door er bitringen aan te doen. Dan kan het bit niet meer door de mond gaan. Je kan ook een kneveltrens gebruiken, die zijn ervoor bedoeld niet door de mond te gaan, maar die zijn erg duur in trekpaardenmaat.
Sommige Belgen zijn ook gewoon erg ongevoelig en die hebben echt wel een tikje nodig om te willen lopen. Dat geldt ook met NH; je begint met zo min mogelijk druk uit te oefenen, maar als daar niet op wordt gereageerd zal je de druk toch op moeten voeren en uiteindelijk je zweep moeten gebruiken.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:11

Helemaal mee eens troi! ik denk ook dat dit de beste oplossing is, maar of dit makkelijk gaat is een ander verhaal. Hier in Wekerom weet ik wel een goede instructrice maar in Leiden zou ik het eigenlijk niet weten misschien eens op internet googelen?? Heel veel succes!!

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:20

Als het paard wegtrekt bij het longeren moet je veel korte duidelijke ophoudingen maken. Je moet echt heel consequent worden, want het paard loopt op dit moment over je heen. Praat ook duidelijk tegen je paard, leer hem evt je stemhulpen te ondersteunen met je zweep, zodat hij weet dat wanneer je bepaalde stemhulpen gebruikt, hij moet reageren.

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:10

Je moet heel consequent zijn. Als hij gaat trekken dan trek je 1 keer hard terug. Dus niet de hele tijd blijven trekken maar een korte ophouding geven.En ik denk dat wat je zelf zegt als je met rijden goed je stem blijft gebruiken je dit in je longeren ook kan laten gebruiken!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:24

Hoe loopt hij verder mee aan de hand? En is hij onder het zadel wel voorwaarts te rijden?

Bij losgooien houd ik persoonlijk niet zo van opjagen. Zie daar het nut niet zo van. Je laat hem vrij en dan moet hij nog op commando luisteren. Dat werkt verwarrend. Voor mij is aan de hand/longe/onder het zadel luisteren en opletten, maar los in de wei/bak is spelen/doen waar je zelf zin in hebt, zolang je jezelf en de omgeving heel laat.

Kan je eventueel tijdens het longeren je rijbak opslitsen met iets, waardoor je een soort longeercirkel krijgt? Dat zou in ieder geval het longeren veiliger maken, doordat hij je dan niet door de hele bak kan trekken.

Verder altijd consequent zijn in wat je vraagt en hoe je het dan wil hebben. Dus aan de hand lopen ook niet slenterend, maar gewoon braaf naast je lopen op het tempo dat jij wilt. Ook stil staan wanneer jij het wilt. Onder het zadel ook. Steeds goed op te tempo letten en meteen reageren als het niet meer het tempo is wat jij wilt hebben. Als je dit de eerste tijd allemaal tegelijk met stemcommando's doet, leert hij ze ook veel sneller en zal hij door gaan krijgen wat bijvoorbeeld het woord "voorwaarts" betekent en wat je precies bedoeld als je "draf" of "draven" vraagt. Het zal dan aan de longeerlijn ook steeds beter gaan.

Heel veel succes! Het zal wel even gaan duren, voordat hij het helemaal door heeft en ook doet, maar je geduld zal uiteindelijk beloond worden, als je consequent vol houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:28

Ik heb ook een [ras] en die longeer ik altijd in een longeercirkel zonder lijn.
Zo kan ik mijn aandacht bij lichaamstaal en hulpen houden en zit ik niet constant met de lijn in de knoop.
Maar los in de bak is natuurlijk een ander verhaal en deze paarden zijn vaak heel slim. :D

Je zegt dat het niet de bedoeling is om het paard een tik te geven als hij niet doet wat jij vraagt, maar je kunt beter 1 keer duidelijk zijn dan zelf steeds gefrustreerd de bak uit lopen.
Tussen 'een tik geven' en 'je paard verrot slaan' zit een heel groot verschil en Trekpaarden zijn niet van suiker.

Kandell schreef:
Praat ook duidelijk tegen je paard, leer hem evt je stemhulpen te ondersteunen met je zweep, zodat hij weet dat wanneer je bepaalde stemhulpen gebruikt, hij moet reageren.
Dat is ook een goede tip. :j
Zo kun je hem aanmoedigen.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 16:53

PriscaZ schreef:
Hoe loopt hij verder mee aan de hand? En is hij onder het zadel wel voorwaarts te rijden?

Aan de hand is hij in principe braaf, tot het moment dat hij iets moet doen waar hij geen zin in heeft. Wandelen kan ik ook absoluut niet met hem doen, als hij links wil en ik rechts rukt hij zich los en gaat er in volle galop vandoor. Hij heeft gewoon voor niemand respect. Zelfs de staleigenaar (flinke kerel die al jaren in de paarden zit en wel weet wat hij moet doen) laat hem tegenwoordig maar los als hij weg rent. Dit is op zo'n moment het veiligste wat je kan doen. Het boeit hem trouwens niet wat er in zijn mond zit, stang, bit, hengstenketting, als je hem het ene moment goed onder controle hebt kan hij het volgende moment weg trekken en geloof me, niemand houdt hem dan.
Onder het zadel is hij te rijden, daar heb je veel meer over hem te vertellen. Maar zet je hem niet goed aan het werk dan gaat hij zich vervelen en naar doen. Nu ben ik absoluut niet bang voor hem en pak ik hem ook flink aan. Veel overgangen, pas stoppen of verder lopen als IK dat zeg en niet omdat meneer het wil. Donderdag heb ik ook weer les met hem, dus qua rijden word ik goed begeleid.

Qua losgooien, bedoel ik eigenlijk los 'longeren', wat veel paarden juist leuk vinden om te doen. Helaas kan ik de bak niet opsplitsen met een veilige omheining, ik zou staanders en balken kunnen gebruiken, maar ik ben veel te bang dat dat mis gaat. Ik ben zelf ook erg consequent met hem, als hij het goed doet wordt hij uitvoerig beloond (door stem, eten zou alleen maar meer vervelend gedrag opwekken) en als hij vervelend doet wordt hij gestraft.

KoudbloedKim schreef:
Je zegt dat het niet de bedoeling is om het paard een tik te geven als hij niet doet wat jij vraagt, maar je kunt beter 1 keer duidelijk zijn dan zelf steeds gefrustreerd de bak uit lopen.
Tussen 'een tik geven' en 'je paard verrot slaan' zit een heel groot verschil en Trekpaarden zijn niet van suiker.
Het punt is dat 'een tik geven' geen enkel effect heeft. Ik snap dat daar een groot verschil tussen zit, maar ik heb een paar keer echt hard geslagen en het enige wat hier het resultaat van is is een gefrustreerd paard.. Ik ben bang dat als ik hem blijf slaan hij er imuum voor wordt. Zelf denk ik dat dit in de loop der jaren met zijn eigenaar is gebeurd. Dat hij inmidddels al zo vaak een goede klap heeft gehad, dat het hem niet meer boeit of dat hij er niet meer van opkijkt. Of is hij gewoon hardleers?

Kandell schreef:
Praat ook duidelijk tegen je paard, leer hem evt je stemhulpen te ondersteunen met je zweep, zodat hij weet dat wanneer je bepaalde stemhulpen gebruikt, hij moet reageren.
Dat is ook een goede tip. :j
Zo kun je hem aanmoedigen.

Dit vind ik zelf ook een hele fijne tip, waar ik ook mee bezig ben met hem. In het begin reageerde hij niet maar dat gaat echt steeds beter gelukkig.

Ik wil iedereen bedanken voor de tips en ga er ook zeker mee aan de slag! Bitringen zijn iig gekocht vandaag en maandag ga ik boeken halen over parelli. Misschien lijkt het alsof ik overal een smoesje voor heb, maar ik heb inmiddels al zoveel geprobeerd dat ik een beetje moedeloos wordt ervan.. Iedereen iig bedankt voor het lezen en voor de tips, ik ga het maandag proberen!

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:39

:+ samen met mijn moeder longeren wij onze belg elke week 〃7 jaar en 1000 kilo〃met een pessoa dat helpt erg goed

Veertjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:42

heb je niet een leeg flesje en daar e gaat kreukelen of een rosmat uitrolen en rare bewegingen maken

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:53

RT-P >> GVL