longeren met draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabien88

longeren met draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 20:49

Hallo allemaal! /3
Allereerst gelukkig nieuw jaar natuurlijk! *\o/*
Ik heb sinds paar maanden een draver (3 jaar, nooit op baan geweest). Tijdens rijden kan hij met buitenritten op de rechte stukken gewoon lekker in galop.
In de bak word dit al moeilijker. Nu wil ik heb graag longeren. Mijn vraag is wat voor hulpteugel kan ik het beste gebruiken bij een draver?
Ik wil hem leren ontspannen, galopperen en spieropbouw.
Iemand hier ervaring mee? Tips zijn altijd welkom natuurlijk :)

Laura_x_

Re: longeren met draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:52

Je kunt even in het dravertopic kijken en wat mensen daaruit pb'en. Dravers reageren een beetje 'anders' dan 'gewone' paarden. Ik zou sowieso begeleiding zoeken :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:22

Heh? Hoe bedoel je dat Laura, dat dravers anders reageren dan zogenaamde gewone paarden?
Dex ik zou je paard gewoon eerst lekker losjes bijzetten (touwtje) of een pessoa gebruiken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:29

Ik zou hem in het begin helemaal niet bijzetten. Paard dat alleen rechtdoor over de baan heeft gelopen zal sowieso al wat moeite hebben om op een kleinere volte in goed evenwicht te lopen.
Pas als hij netjes op de volte in alle drie de gangen kan, zou ik hem bijzetten.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:37

@Goof: Paard is nooit op de baan geweest, staat in de OP.

Ik zou zelf nog niet beginnen met bijzetten, het galopperen is al moeilijk genoeg voor hem en dan daag je hem wel heel erg uit als je hem meteen zou bijzetten. Zou rustig aan beginnen met kleine stukjes galop op een zo groot mogelijke cirkel. Pas als dat goed gaat eens gaan bijzetten maarja met wat... tsja daar reageert élk paard anders op dat maakt niks uit welk ras het is.
Ga eens wat uittesten, leen wat spullen van stalgenootjes om het een paar keer te proberen. Als hij dan ergens goed op loopt kan je het altijd nog zelf kopen :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:40

Er staat bij dat het om een paard gaat wat niet heeft gekoerst. Het zou dus heel goed kunnen dat hij zelfs niet is getraind. Aan de andere kant, er worden ook veel koerspaarden gewoon bijgezet gelongeerd.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:41

als je paard moeite heeft om in de bak te galloperen terwijl dat op rechte stukken wel goed gaat zou ik beginnen zonder hulpteugel.
zodra je paard wat meer balans begint te krijgen zou ik hem licht bijzetten met touwtjes..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:06

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 23:05

dat dacht ik dus ook een gewoon paard met speciaal plekje, in mijn hart ;) ik neem de verdere tips mee, met welk hulpstuk zijn jullie verder gegaan nadat de 3 gangen goed gingen?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:22

Ik heb eerst met touwtjes gelongeert maar m'n paard werd daar juist heel gespannen van en begon 'omhoog' te trekken omdat te touwtjes naar beneden trekken. Geen succes dus, ookal had ik ze heel los. Nu heb ik de bijzetteugels met die rubbere ringen er tussen, heb hem daar pas één keer gelongeert maar daar liep hij veel beter op.

Zoals ik al zei, elk paard reageert anders op bijzet. Je zal dus wat moeten oefenen. Touwtjes kan je gewoon kopen, bijvoorbeeld bij de action, dan is het dus niet zo duur. Andere bijzetteugels zou ik als ik jou was eerst even lenen van stalgenootjes en een paar keer mee longeren. Dan kan je kijken waar hij het beste mee loopt om het vervolgens zelf te kopen.