Spaanse pas en daar stopt het dan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Spaanse pas en daar stopt het dan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 18:23

Tja rare titel, maar ik wist niet hoe ik het anders moest verwoorden :+

Ik ben een hele poos geleden met mijn verzorgshet wat VD te leren, natuurlijk eerst de basis (meelopen, stilstaan,..)
En toen wou ik beginnen met de trucjes zelf, eerst iets makkelijks : flemen
En toen wat moeilijker: de jambette.
Ik wou hem dan verder de spaanse pas leren, maar hij snapt totaal niet dat hij zijn been moet strekken terwijl hij stapt.
Dus dat heb ik al opgegeven :+
En toen wou ik een begin maken aan het compliment, door eerst de spagaat aan te leren.

Maar nu het probleem, meneer denkt dat als ik mijn hand met en snoepje tussen zijn voorbenen steek, dat hij dan zijn jambette moet uitvoeren.
Nochtans heb ik hem geleerd om het te doen als ik zijn elleboog aanraak.
Maar omdat hij ziet dat ik een snoepje heb, begint hij al in het wilde weg wat jambettes te doen.

Heeft iemand misschien een oplossing, waarmee hij zijn jambette niet verleert?

NikkivanOlst

Re: Spaanse pas en daar stopt het dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:21

Zweepcommando aan de jambette koppelen ;)
Al dat aanraken met de hand voor de jambette vind ik zo vreselijk verwarrend voor een paard :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:40

Lijkt me duidelijk dat je de jambette dus op een ander duidelijk commando moet zetten. Probeer het aan te leren op zweepcommando. :j

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 13:27

Bedankt, ik ga er onmiddelijk mee aan de slag :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 08:10

Aanraken met de hand is niet verwarrend, alleen je andere commando's moeten er niet op gaan lijken.

Je zegt eerst de spaanse pas aan te willen leren maar dat je daar vast liep. Ik zal even wat tips geven:
Er zijn veel paarden die met de spaanse pas vastlopen.. Er zijn ook een aantal manieren om ze de spaanse pas aan te leren.

1. Doe je paard een halster en touw om en ga lopen, tik vervolgens het been aan waar je naast loopt en geef zo het commando voor de jambette. Bij 1 hogere stap al direct uitgebreid belonen en het daarna nog een keer proberen. Als je paard het snapt ga je van 1 pas naar 2 passen. Dus bijvoorbeeld: je loopt links van je paard. Paard loopt, gooit linkerbeen hoog op, rechterbeen normaal en linkerbeen nog een keer hoog. Dan weer uitgebreid belonen. Als je paard dit snapt ga je naar 3 passen. Zodra hij dit snapt stoppen en even wat anders gaan doen. Vervolgens ga je aan de andere kant lopen. Hier doe je precies hetzelfde. Eerst 1 pas, dan 2, dan 3.

Nu moet je het nog gaan combineren. Sommige paarden doen dit uit zichzelf al, dan heb je geluk. Zo niet kun je dat ook weer op 2 manieren aanpakken:
1. je gaat er voor lopen en tikt om en om het been aan (met een zweep!!!) Als je paard dit snapt ga je steeds meer proberen de zweep in het midden op de borst te houden zodat dat het commando wordt en je er langzaam naast kan gaan lopen.
2. met z'n tweeën. De een loopt links, de ander rechts en jullie geven omstebeurt het commando.
Ook hierbij moet je na een tijdje het commando gaan verschuiven naar de borst.

Manier 2: sommige paarden snappen het echt totaal niet als je met ze gaat lopen dat ze dan hun been op moeten tillen. Wat je dan kunt doen is een jambette vragen en zodra het been de lucht in gaat geef jij druk op het halstertouw zodat er een voorwaartse beweging gevraagd wordt. Zorg hierbij ook dat de achterbenen meegaan!!!! Dan meteen uitgebreid belonen en herhalen. Na een tijdje zal je paard doorkrijgen dat er een voorwaartse beweging gemaakt moet gaan worden en kun je het vragen zoals in manier 1 beschreven staat.

Ik hoop dat dit wel voor je werkt. :)

Wat buigen en compliment betreft: Inderdaad eerst aan de spagaat gaan werken. De spagaat moet je niet op dezelfde dag trainen als de spaanse pas, helemaal niet in de aanleerfase omdat dat erg verwarrend is voor je paard. Met de spaanse pas moet hij zijn achterbenen meenemen en met de spagaat niet.

Ga met de spagaat aanleren voor je paard staan, met een zweep geef je het commando voor de jambette. Als hij de jambette gedaan heeft moet hij zijn been een stukje verder naar voren gezet hebben. Zo nee: negeren en nog een keer vragen. Beloon alleen nog maar als zijn been een stuk naar voren gaat. Vraag beide benen om en om. Als hij wat breder staat zal hij een keer zijn achterbenen meenemen, zet hem dan een paar passen achteruit en start opnieuw. Je paard zal snel doorkrijgen dat hij alleen zijn voorbenen naar voren mag zetten.

Als hij dit snapt hoef je niet meer voor elk been te belonen maar beloon je pas als beide benen 1 pas naar voren hebben gezet. Daarna pas als beide benen 2 passen naar voren hebben gezet en uiteindelijk beloon je alleen nog maar als hij in de spagaat staat.

Vervolgens kun je gaan beginnen aan de buiging. Leid het hoofd met een snoepje naar beneden tussen de voorbenen door. Duw met je andere hand op de singelplek. Een paard duwt van nature terug dus zal zakken met de schoft. Er zal heus niet in 1 keer een perfecte buiging uitrollen dus beloon bij elke vordering maar neem niet te snel genoegen met een afgeraffelde buiging, blijf je paard uitdagen!
Als hij de jambette gaat doen negeer je dat of zeg je duidelijk NEE.
Probeer niet zijn oksel aan te raken maar echt alleen de singelplek.

Het compliment is het makkelijkste als je paar de buiging al kent omdat hij dan weet dat het gewicht naar de achterhand verplaatst moet worden en hij van voren moet zakken. Pak met je hand het been van je paard en duw met je andere hand op de singelplek. Let op: Het compliment is een enorm kwetsbare oefening en de meeste paarden vinden het ook een hele enge oefening. Beloon bij elke kleine vordering. Al kun je aan het begin alleen maar het been vasthouden terwijl het paard alleen zijn gewicht naar achteren verplaatst en niks doet.. Dat geeft niks, is al een mooi begin!

Dit ga je dan steeds een stapje uitbreiden tot je paard uiteindelijk zijn been neerlegt. :)
Als je paard het snapt kun je er uiteindelijk een zweepcommando aan gaan koppelen. Leg elke keer voordat je het compliment vraagt je zweep op de onderarm van je paard. Dit gaat het commando worden.. Elke keer help je je paard iets minder en geef je iets langer het commando.
Wat je ook nog kunt doen is met 1 hand de zweep op de onderarm van je paard houden en met je andere hand het been begeleiden, dan heb je dus geen hand op de singelplek maar als je paard het compliment al begrijpt is dat niet zo erg. :)

Zo, heel verhaal op de vroege ochtend. Hoop dat je er wat tips uit kunt halen en als je nog problemen krijgt/vragen hebt mag je altijd PB-en. :D

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:29

Idd , Op een andere commando geven .