ik wil mijn pony leren zitten/liggen alleen ik zal echt niet weten hoe ik dit moet leren. Mijn pony kan de volgende kunstjes; jambette,spaanse pas, spagaat, en buiging. Wie kan mij (makkelijk) uitleggen hoe ik dit kan leren?
Op vele sites staat uitgebreid uitgelegd hoe je dit kunt aanleren. Op www.nistaVD.tk onder het kopje "vrijheidsdressuur: de kunsten" staat o.a. ook uitgelegd hoe je het liggen en zitten makkelijk aan kunt leren
Ssmarty
Geplaatst: 02-01-12 13:12
googlen is denk ik de beste manier! bekijk wel meerdere sites voordat je het uitprobeert op je pony!!
Het liggen kun je aanleren vanuit het natuurlijk gedrag: rollen je gaat naar je paard als hij wil gaan rollen en beloont hem. Dat blijf je herhalen. Daarna ga je er een commando aan koppelen.
Je kunt je paard ook eerst leren knielen en van daaruit stelling vragen tot hij gaat liggen.
Het zitten kun je weer aanleren vanuit het liggen. Door hem in zijn omhooggaande beweging stil te zetten en te belonen.
Je kan twee manieren gebruiken, idd door rollen. Dat is wel niet zo prettig Maar je wast je paard en daarna gaan ze meestal rollen in de bak, dus laat je paard dan los in de bak, als ie zich rolt, geef je een commando en je doet dat dus tot die het weet. Tweede optie, Je leert hem eerst buigen, je tilt zijn linker been op zodat die zijn gewicht naar achter legt en gaat buigen. Als je dit hebt, dan ben je al ver.
Klimop
Geplaatst: 03-01-12 18:31
Ik maak op dit moment met mijn paard een beetje 'misbruik' van het feit dat het zo vaak regent.. vaak als ik haar nu 's avonds op stal zet is ze natgeregend (ze heeft een schuilstal maar staat daar natuurlijk niet de hele dag in) en op een gegeven moment viel het me op dat ze 's avonds steeds in haar stal op het schone zaagsel ging liggen/rollen. Dus kwam ik op het idee om hier handig gebruik van te maken door steeds te wachten tot ze gaan liggen (duurt niet lang) en dan uitgebreid te belonen en het commando 'down' + met m'n voet op de grond schrapen eraan vast te plakken (het zal er vast erg geestig uit zien ). Volgens mij begint het kwartje ondertussen een beetje te vallen Als de bak straks weer droog is ga ik kijken of ze het daar ook begrijpt als ik hetzelfde commando geef, ben benieuwd