Hoe werken jullie met lichaamstaal!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iloveyellow

Hoe werken jullie met lichaamstaal!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 23:24

Ik doe de laatste tijd erg veel grondwerk enz. puur om de band met Yellow te verbeteren! Ik kan erg goed helpen dat ze je meer gaan vertrouwen! :D

Ik weet alleen niet erg goed hoe ik me lichaamsstaal over moet laten komen op yellow! Bijv. als ik naast haar loop en ik wil haar laten stoppen dan stop ik zelf gewoon! Ik wil hier graag een lichaamstaal aan vast zetten! Ik kan haar gewoon naast me laten lopen, maar ik wil van hand veranderen welke lichaamstaal heb je daar bij nodig? Ik denk als ik meer lichaamsstaal ga gebruiken Yellow mij beter zal gaan snappen in heel veel dingen!
:)

Iemand goede tips?

JenW

Re: Hoe werken jullie met lichaamstaal!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:40

ik denk weet niet zeker hoor, een touw aan het halster vast maken en los laten hangen en als je wilt stoppen je hand omhoog slaan met het touwtje en als dat goed werkt het langzaam proberen zonder het touwtje te doen ? ik hoop dat je der iets aan hebt ik zou het anders ook niet weten ..

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:42

Heb je wel eens een trainingsweekend gevolgd?
Is echt heel interessant en leerzaam en ook nog eens superleuk samen met je paard!

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 23:44

@Milan_lover Nee, dat heb ik nog nooit gedaan! Ik heb af en toe een lesje van H_NALANTA maar dat is VD. Ik doe nu meer grondwerk en daar zou ze pas ook voor komen maar toen werd ik ziek! :O

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:45

Oke, ik kan het je wel aanraden want het is echt super leerzaam!
Kijk maar eens naar de trainingen van www.equixantos.com die zijn echt heel leuk!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:43

Ja uhm lichaamstaal...
Als je er naast loopt moet je eigenlijk '1 worden' met de beweging van de schouder van het paard.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 11:50

VisibreTeam schreef:
Ja uhm lichaamstaal...
Als je er naast loopt moet je eigenlijk '1 worden' met de beweging van de schouder van het paard.

Okeee, hahah euhm. Dus de beste plek is ook om naast de schouder te lopen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:00

inprincipe wel ja :j

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:01

VisibreTeam schreef:
inprincipe wel ja :j

hahah oke!, Ik liep meestaal naast haar nek! Maar hoe laat jij silke bijv. weten hoe je van hand wil veranderen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:04

Ik loop nooit naast mijn twenter, ik loop altijd voor en hij schuin naast mij.Laten stoppen dan doe ik mijn armen wijd.En het halstertouw omhoog,volgende week doe ik alleen nog het touw omhoog.Mijn kwp enner stopt ook als ik het touw omhoog doe.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:09

Begrenzen met je hand om de andere kant op te gaan, maar ik werkte eigenlijk alleen zo met Vienna :))
En ik loop ongeveer hier voor verzameling, ter hoogte van de schouder voor normale gangen :=
Afbeelding

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:10

okee! :D Maar hoe begrens jij met je hand?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:14

Wat ik altijd doe, is het allemaal zo natuurlijk mogelijk te houden.
Ik stel me op als 'leider' van de kudde. Werk met dezelfde signalen als de leider ook zou doen.
Maar daar zou je je dan ook in moeten verdiepen.
En met het ernaast lopen.. Der zijn zoveel manieren.
Eigenlijk zou hij nieteens met zijn hoofd voorbij jou mogen lopen, dat is namelijk een belangrijk respectspunt bij een paard.
Als jij stopt, en hij loopt door, dan kun je hem stop zetten, en dan achterwaarts naar de plek waar die eigenlijk moest stoppen. En telkens weer terug zetten, tot het kwartje valt.
let er wel op, dat je het suptiel doet, duidelijk, en zonder agressie.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:18

Ik denk dat het per paard wisselend is. En per persoon :)
ik werk gewoon graag naast het paard, begrens met mijn schouderhouding en evt zweep. Maar ik train natuurlijk tussendoor met vrijheidsdressuur, en dan is schuin ervoor voor mij totaal niet ideaal :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:19

Maar iets meer tenopzichte richting de achterhand van mn paard was altijd erg makkelijk om te verzamelen :=
Afbeelding

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:20

okeee :j jaa dat is wel erg handig! Als jij vienna laat weten dat jij wil gaan draven ga je gewoon rennen of heb je daar ook nog iets aan vast geknoopt? :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:21

klein klik signaal met mn tong was genoeg en inprincipe zelf versnellen :j
ze kopieerde mn beweging :))

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 22:47

Ik kan je het boek van Emiel voest absoluut aanraden!
Hierin staat alles beschreven wat voor volwassenen maar ook voor jongeren goed te begrijpen is,gecombineerd met super duidelijke illustraties.

Je zegt dat je niet weet hoe je je paard moet laten stoppen,ik kan het je wel kort uitleggen. Maar het beste is om les te nemen of een filmpje te kijken waar je het echt duidelijk ziet,op papier is het toch altijd lastiger te begrijpen zonder beeld erbij.
maargoed,komtie;

als je je paard wilt laten lopen blijf je meelopen ter hoogte van de achterhand,omdat dit de drijflijn is. Als je je paard wil laten stoppen,moet je de ''leidende lijn opzoeken. Dit is bij de schouder. Hier verplaats je je naar,en je doet je drijvende hand (de hand het dichtst bij de achterhand) omhoog en je leidende hand omhoog,als een stopteken.Tenslotte sta je zelf stil. Hier kan niets ''misgaan'' een paard negeert je lichaamstaal namelijk zelden. Maar toch gaat het vaak ''mis'',en dat komt omdat lichaamstaal op precisie aankomt. Daarom is het handiger iemand bij je in de buurt te hebben die je steeds de exacte plek kan aanwijzen.

Om je paard van hand te laten veranderen,laat je hem eerste stilstaan. Dan vraag je hem naar je toe door jezelf klein te maken en uit te nodigen (praten). Komt hij naar je toe. (Het liefst draait hij zich niet naar buiten om naar je toe,want het allerbelangrijkste bij loswerken is dat alle bewegingen van het paard naar je toe gaan,en niet van je af).Vervolgens loop je ter hoogte van de achterhand. (welke kant is afhankelijk van welke kant je opwilt!) en wijs je met je leidende hand naar de kant die je paard opmoet.

Ik kan me ontzettend goed voorstellen dat dit een warrig en ingewikkeld verhaal voor je was,dat is dus wat ik bedoelde! :+

succes! Voor meer vragen mag je me een pb-tje sturen :)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:17

hahhaa, euhm. tja dat is een lap tekst! Als ik het zo 3 keer doorlees snap ik misschien nog net de helft :') Maar ik denk dat dat als ik het nog eens 3 keer lees dat ik het dan wel ga begrijpen!
Als het goed is komt er ook nog gauw weer een lesje aan! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:19

@yelabrenda
het van handveranderen doe ik altijd anders. Ik zet het paard stil en block zijn voorwaartse beweging, daarna draai ik mn schouder tegen hem in en dan draait hij :)

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:32

Als je er naast loopt moet je volgens mij tussen hoofd en schouder lopen. Achter de schouder is de plaats van het veulen.
Je kunt goed werken met lichaamstaal in een roundpenn. Jij in het midden, paard aan de rand van de penn. Wil je dat je paard voorwaarts gaat dan verplaats jij je zelf iets meer richting achterhand, midden is neutraal, wil je stoppen dan verplaats jij jezelf richting voorhand. Wil je gang en tempo beinvloeden dan ben je nadrukkelijker, voor galop of sneller zak je bijv iets door je knieen. Je gebruikt ook je armen en handen om aan te geven wat je vraagt.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:33

O ja, en de stand van je bekken is belangrijk, geeft de richting aan, bijv bij het van hand veranderen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:44

Wat naast alle tips die al gegeven zijn ook erg leuk en leerzaam is is door gewoon eens te gaan, tja, ik noem het maar zo, fröbelen. Paard in de bak, jij er bij, gewoon iets doen (bv wat pasjes naar voren) en kijken hoe paard reageert en op die manier wat spelen. Mijn mening is dat het paard in principe altijd goed reageert op je lichaamstaal maar dat je als mens misschien soms eigenlijk iets anders zegt dan dat je bedoelt. Door dat 'gefröbel' (en dan natuurlijk wel goed kijken wat paard doet, onthouden wat en hoe je het doet) leer je, ik althans, ook heel veel.
Moet je alleen niet zo'n slimme muts hebben die dan achter je gaat staan en, als je je omdraait, je aankijkt alsof ze wil zeggen 'Ga rustig verder, reuze interessant, ik kijk wel mee...'. :')

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:58

ik loop altijd voor mijn paard. ze loopt netjes achter mij aan. zo krijgt je paard heel veel vertrouwen in jezelf. ze leert echt op je letten. als ik ga rennen gaat mijn paard ook rennen. zo kan jij alle kanten op en je paard komt achteraan. er zit wel veel werk aan om het op te bouwen, maar met veel geduld en liefde zal het vast lukken. *\o/* als je wilt stoppen draai je heel snel om en doe je je handen in de lucht als je paard daar goed op reageert kun je het gaan afbouwen. op en duur stop je en je paard stopt ook!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:21

Voor een paard lopen vind ik ZO onhandig :') zo zou ik een paard nooit kunnen leren verzamelen of wijken :)