wel of niet leuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

evelienn28

wel of niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:33

heeej bokkers

ik ben een jaar geleden ongeveer begonnen met vijheidsdressuur/grondwerk.
nou ben ik altijd bezig geweest met een merrie maar die is inmiddels verkocht.
Nou is er sinds een tijdje een jonge nieuwe merrie.
die zocht mij vrij gauw op en plakte ook aardig aan me vast, nou lijkt het er op dat ze grondwerk/vd leuk vindt.
maar soms heeft ze haar oren behoorlijk in de nek, het is mij een beetje onduidelijk of ze het nou wel leuk vindt of niet ze komt altijd achter me aan en wil graag leren.
of kan het zijn dat ze snel jaloers wordt want de andere paarden lopen er ook gewoon en als die te veel bij mij zijn gaat ze vaak dreigen.
vaak als ze me volgt of andere oefeningen doen heeft de oren in nek maar toch heb ik het idee dat ze het wel leuk.
ze kan altijd van me aflopen als ze geen zin heeft, kan ik nou gewoon door gaan of kan ik er beter mee stoppen
heeft iemand nog goede tips?

xx

evelienn28

Re: wel of niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:48

niemand die mij verder kan helpen?

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:58

Misschien kun je zorgen dat er geen andere paarden in de buurt zijn, dus lekker met je paardje in de bak, en dan kijken wat ze doet. Dan zie je gauw genoeg hoe haar houding naar jou is, denk ik.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:00

Ik deed ook wel eens wat grondwerk met mijn vorige paardje, maar heel simpel hoor, gwn dat ze halt moest als ik ook stilstond en allemaal van dat soort dingen... ik deed dit in een bak zonder andere paarden of mensen erbij. Mijn merrie had ook vaak haar oren in haar nek, maar ze vond het wel leuk dat merkte ik duidelijk. Omdat ze ook wel eens speels werd. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:06

Hier loopt er ook zo een. Doet een moord voor een beetje aandacht en vindt vrijheidsdressuur helemaal geweldig maar als we dan aan het [***] zijn liggen de oren constant plat in de nek.

Ach ja, ze vindt het wel leuk want ze heeft keuze tussen meedoen of weglopen dus maak me er niet al te druk om. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:28

Vaak is het oren in de nek een teken van onderdanigheid. Waarschijnlijk liggen ze niet plat maar staan ze enkel naar achter gericht? Oftewel, je paardje werkt gewoon netjes met je mee ;)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 11:51

VisibreTeam schreef:
Vaak is het oren in de nek een teken van onderdanigheid. Waarschijnlijk liggen ze niet plat maar staan ze enkel naar achter gericht? Oftewel, je paardje werkt gewoon netjes met je mee ;)

andere paarden hebben hun oren ook wel naar achteren maar lang niet zo ver als haar, vandaar dat ik het me afvraag.
maar denk wel dat ze het leuk vindt :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:52

Mijn paarden hadden ook vaak oren naar achter :j
Maar ze vonden het écht wel leuk hoor :))

roozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:32

idd! vaak is het volgens mij ook uit concentratie en gehoorzaamheid! :)

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:23

ik zou me er niet zo druk om maken zolang ze doet wat je vraagt is er niks aan de hand toch :D

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:16

ik zou eerst de andere paarden uit de bak halen.
en alleen met je paard zijn, als hij dan nog volgt dan kun je het eens proberen.
doet hij het dan nog?
het kan ook nog zijn dat ze gewoon met je wilt spelen?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:20

Werk je met voerbeloningen? Het kán namelijk zijn dat ze je aan het vertellen is dat ze vind dat je op moet schieten met de beloning :j ( dan zie je ook een beetje het orenspel, soms zelfs wat dreiggedrag, wat paarden ook doen als het over eten gaat).

Wat jij beschrijft is overigens iets wat ik bij veel VD-paarden en pony's zie hoor. Heb er al vaker over nagedacht, en kom zo dus op de "voer-connectie" ( waarbij ik NIET zeg dat ik tegen voer beloningen ben hoor, integendeel!)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:23

gewoon eens zorgen dat ze aleen is en dan kjken als ze dan ook aan je vast plakt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:48

Hey, idd dat voer kan ook nog wel eens flink meespelen :j
Paarden die minder op voer gesteld lijken te zijn hebben inderdaad hun oren minder in de nek...
Eyeopener Riagr!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:08

Dat doen otje en tiamo ook, hun oortjes wat naar achteren, gewoon uit oplettendheid naar mijn idee :D
hier is ze gewoon allert op mijn stem.

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:24

@ Visibre team: Leuk dat je dit verschil kennelijk ziet bij paarden die jij beschrijft als meer/minder voergericht. Het is nl iets wat ik vaker gedacht heb als ik foto's maar met name ook filmpjes zie van VD paarden. Als je goed kijkt zie je de paarden dan ook een kleine beweging maken met hun neus, een soort iets knikkend rondje ( pffff beschrijving lijkt er maar matig op).. maar het is exact de beweging die paarden maken als ze bv in een kudde naar het hooi lopen. Oren naar achteren, een specifieke beweging maken met de neus, en dan een hapje eten...
Vandaar dus dat ik dacht dat het misschien met de verwachting van de voerbeloning te maken had ( en mogelijk dat het paard zo zegt.. .hè baas... ik heb het toch goed gedaan... dus nu ff opschieten met de beloning hoor... :D ). Gewoon communicatie dus, en geen teken dat het paard het werk niet leuk vind

En x-heidi: natuurlijk zijn er meer redenen waarom paarden hun oren naar achteren doen, idd soms uit oplettenheid, gerichtheid op de ruiter enz enz... maar in het geval van TS zit ze niet óp het paard, maar staat ze er naast.. Bij gerichtheid op haar zouden de oren dan juist naar voren moeten staan.

(