Cirkelen vs Join Up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

Cirkelen vs Join Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 14:23

Ik hoop dat ik het in het goede forum heb geplaatst :o
Ik ben nu bezig met grondwerk met mijn jonge paard, en ik maak nu een begin met cirkelen (heb ik uit het boek Natural Horse Man Ship van Parelli) en nu vind ik dat er niet zoveel verschil zit tussen cirkelen en een join up (heb ik uit Paardenfluisteren van Monty). Ik heb op dit forum gelezen over join ups, en doe ik mijn paard dan hetzelfde aan met cirkelen? Alvast bedankt! :)

NikkivanOlst

Re: Cirkelen vs Join Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:41

met cirkelen stop je op ten duur weer, waarschijnlijk heb je het vooral over roundpennen? Daar werk je gewoon rustig op lichaamscontact en houd je tussendoor waarschijnlijk ook contact met je paard.

Bij de join up dwing je je paard gewoon om zich over te geven, praat je niet tegen je paard maar 'jaag' je hem eigenlijk alleen maar van je af.

Dus circelen blijft gewoon heel veel contact tussen jou en je paard en blijft het op een vriendschappelijke basis :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:57

Is het wel verstandig om je zelf dit soort dingen aan te leren uit boekjes?
Volgens mij kun je beter wat meer geld uitgeven en cursussen gaan volgen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:58

Cursussen zijn inderdaad beter, maar weetje wat daar het probleem bij is? Er zijn ZO enorm veel mensen die het tegenwoordig geven, en er zitten veel mensen bij die niet weten waar ze het over hebben. Als het boek van de schrijver is die ook de methode heeft gemaakt, heb je in iedergeval recht van de bron 'les' :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:04

Je moet gewoon even goed kijken naar wie de cursus geeft en waar diegene is opgeleid.
Er zijn momenteel zelfs schoolmeisjes die Heartland hebben gelezen en op Marktplaats adverteren met het geven van les. Het lijkt me nogal wiedes dat je daar niet je opleiding bij gaat volgen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:06

Daar heb ik het niet over ;)
maar er zijn ook mensen met diploma's die maar aanrommelen, en ze moeten zoiezo bi jou en je paard passen :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:07

Dan kun je toch beter les nemen bij iemand die een reguliere hippische opleiding heeft genoten. Dan hoef je al die rare praktijken zoals join-ups ook niet te leren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:10

Ik zou NOOIT bij iemand lessen die een standaart opleiding heeft gevolgd, ik zou gaan lessen bij iemand die niet perse een diploma heeft, maar mij wel kan begeleiden met het correct en ontspannen laten werken van mn paardje :)
Als mensen een join up willen 'leren' moeten ze dat zelf weten, maar ik raad dat iedereen altijd af :') join up is ECHT geen redmiddel ofzo. Opvoeding is het sleutelwoord :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:25

Als je het boek van Parelli goed hebt doorgelezen, zul je zien dat Parelli niet meer dan drie of vier cirkels een kant uit vraagt, en dan van hand verandert. Niet te vergelijken met de Join Up dus, daar ga je langer door en ga je door tot je de signalen krijgt van communicatie/overgave. En longeren is ook uit den boze als je Parelli trouw gaat volgen. Domweg iedere keer dezelfde rondjes laten rennen om een paard beweging te geven of conditie op te bouwen is niet de weg die Parelli in zou slaan.

Wat betreft de lessen: op de website www.parelli.nl staan erkende instructeurs in Nederland en Belgie. Als je je daar aan houdt, zit je goed.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 18:30

Ik ga even kijken voor een cursus inderdaad. Bedankt voor jullie reacties!!