Evelyne79 schreef:Wendy_Chewie schreef:Hoe stuur ik haar het beste weg dan, zonder dat het straffend lijkt?
Maak je groot, desnoods je armen gebruiken, sta er resoluut en laat je niet van je plaats wegsturen, dat je paard maar gaat, die heeft niet in je ruimte te komen
Ik zal het proberen zo, in stilstand lukt dit wel, maar ik denk dat het wat ingewikkelder wordt in draf?
Vie schreef:Ik zou starten met je ruimte te vergroten. Zo loop je geen kans om een duw te krijgen. Loopt ze je omver? Dan heeft ze op dat moment duidelijk jouw ruimte niet gerespecteerd. Maak jezelf groot, zwaai met je armen. Als je haar aan een touw hebt, kan je dat ook gebruiken om te corrigeren.
Als je ziet/voelt aankomen dat ze gaat bijten: blok haar met je elleboog. Zo stoot ze zichzelf en gaat ze zo iets hebben van 'Oops... Té dicht...' Je moet
proberen het gedrag voor te zijn. Werkt beter dan een tik die
na de beet komt. Idem duwen/omver lopen: reageer als ze al te dicht kom, alvorens je daadwerkelijk omver gelopen wordt of een duw krijgt.
Oren platleggen hoeft niet noodzakelijk protest te zijn, kan ook concentratie zijn. Maar dat moet je bekijken per geval en kan je zo moeilijk beoordelen.

Thanks, moet zeggen dat ze me nog niet omver gelopen heeft, of geduwd heeft hoor. Maar bij het aandraven doet ze gewoon... zo raar, haha, dat ik denk van 'ojee, opletten!'. Maar eigenlijk is dat dus een manier om mijn reactie te testen, waarschijnlijk. Kan ze in mijn ruimte komen, deins ik weg... Echt wel voortdurend op mijn ruimte werken en die tip met de elleboog ga ik zeker doen 
Lovely schreef:TS, je noemt 3 dingen op die jouw paard doet die heel onprettig voor jou zijn. De enige tip die ik je kan geven is dat je erg waakzaam moet zijn hoe het gedrag van je paard onstaat. De belangrijkste gedachte is daarbij dat je paard alleen iets doet als het hem iets oplevert. Jij moet je dus af gaan vragen wat het is dat je paard krijgt bij dit gedrag. Je moet niet denken in tips en ingewikkeld getut, je moet leren de oorzaak en het gevolg uit elkaar te houden zodat je weet waar je welk gedrag moet beinvloeden.
Ik wou dat ik het wist hoor, waarom ze dit doet
Het bijten snap ik gewoon niet, omdat, zoals ik beschreef, ze gewoon doet wat ik vraag, ze doet het ook gewoon vlot, dus snap niet waar dat 'geniepig' gedoe vandaan komt. Ik weet ook echt niet wat ze er mee bereikt. Hoop dat ik het met de tijd wel ga zien 
Xyris schreef:Je paard weet heel goed wat die doet, inderdaad gewoon een knal geven, het paard kan zo mooi meelopen als je wilt, maar als die bijt ben jij ook niet lekker ontspannen, bovendien weet je paard precies wat ze fout doet, in het wild zou ze echt een rotschop krijgen.
Daarnaast, het dichtbij lopen, ik heb mijn paardje dat afgeleerd door steeds met mijn elleboog in haar zij te porren. Jij dichtbij? Ok, dan kan je mijn elleboog hebben. Gewoon echt continue je elleboog opzij houden, vindt ze echt niet lekker als die tussen dr ribben prikt, mij paardje had dat binnen een minuut of 5 in de gaten en na een week hield ze er mee op.
Ik krijg het idee dat ze gewoon lekker je grenzen aan het opzoeken is en dat oren in dr nek onderdeel daarvan is, ze heeft wel gewoon lol in wat ze doet maar weet niet wie er de baas is, gewoon concequent zijn, bijt zij, mep terug, is zij irritant met plakken, gebruik dan net zoveel druk met je elleboog terug, ben je net zo irritant als zij is maar je wint het uiteindelijk wel.
Succes!
Dank je! De tip met de elleboog is hoger inderdaad ook gegeven, en ga ik toepassen. En bij het bijten toch maar een tik - dan moet ik op tijd leren reageren, want vaak heb ik iets van, huh? En dan komt m'n reactie natuurlijk niet meteen 
Duss, kort, wat hebben we geleerd?
- sowieso eigen ruimte groter maken, als ze op correcte afstand is kan ze niet bijten e.d.
- doet ze iets wat ze niet mag, kan een knal best wel op z'n plaats zijn
- oren achteruit hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn
- als paardje te dicht naast me loopt, porren met die elleboog!
Ongeveer goed samengevat, zo?