gaat het bij meer mensen VD langzaam? (paarden dan := )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

gaat het bij meer mensen VD langzaam? (paarden dan := )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:06

Hallo bokkers!
Sinds 1 dec. weer met VD begonnen met mijn Forester.
Begin ging het in stijgende lijn!! Achterwaarts,zijwaarts en uitbreiding daarvan en zelfs begin van compliment ging goed!
toen jambette.. Nou beetje optillen (begin maken) ging wel goed!

Maar nu loopt het vast! Jambette lijkt ze niet te snappen zegmaar de uitbreiding (van alleen schrapen op oprillwn) lijkt ze niet te kunnen maken/snappen.

Pff hoe verder? meer mensen die langzaam lerende of luie :+ paarden hebben??

LisErm94

Re: gaat het bij meer mensen VD langzaam? (paarden dan := )

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:09

De jambette krijg ik ook niet verder als gebogen omhoog tillen, maar dat ligt denk ik vooral aan mijn gebrek aan ervaring met VD. Ook vind ik dat als je vanaf 1 dec bezig bent, het al best snel gaat hoor. Ik ben denk ik al een maandje bezig :P

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:14

Mijn pony was erg traag met het leren van trucs die hem kleiner maken, zoals de buiging, compliment en het liggen bijvoorbeeld. Hij vond het maar eng geloof ik, omdat hij geen volledig overzicht van de omgeving meer had misschien. kwestie van geduldig blijven en ieder stapje te belonen. gebruik je een clicker of alleen je stem? Is het voetje optillen op zweepcommando of iets anders?

Ieder paard heeft zn eigen tempo, als het nou echt niet lukt kan je een lesje van iemand nemen om je verder te helpen, of een ander trucje leren :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:54

het is een kwestie van gewoon doorvragen, shapen en pas belonen als je telkens een centimeter verder bent :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:05

Zolang ik goed time gaat alles supersnel. Nou is mijn pony wel echt een slimme en wil graag leren, hij vind het leuk om uitgedaagd te worden.

Heb je iemand die eens met je mee kan kijken waar het 'mis' gaat?

Hoe is je targetten bevestigd?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:02

Hier ook eentje. :Y)
Ik heb er een, die wil supergraag alles leren en doet ontzettend zijn best, en de ander, is liever lui dan moe, heeft alleen maar concentratie voor alles om zich heen en niet voor zijn beloning, en kan alleen een niet zo nette jambette die hij van mijn andere pony heeft afgekeken.

Wat ik heb gedaan? Ik heb het er maar bij gelaten en ben gaan doen waar hij voor gefokt is, als sportpony, hij doet het super voor de sulky en vind het ontzettend leuk om hard aan het werk gezet te worden, als hij er maar niet bij hoeft te denken. :+

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:43

Ik en mijn paardje kwamen ook maar niet verder, of nouja, in HEULE kleine stapjes! Ik ben ook meer dan 100000x mn motivatie verloren, enja, ik leg me er gewoon bij neer dat vrijheidsdressuur gewoon niet helemaal ons ding is! :') Tuurlijk doen we het geregeld nog wel hoor, maar echt nieuwe dingen, nee, daar merk ik bij dat ik hem toch geen plezier mee doen. Jammer dan, nouen! :) We doen nog zát andere dingen, en bij de klassieke dressuur ligt toch meer onze intresse :j

Ik zou als ik jou was vooral lekker doorvragen, op het goede moment ook stoppen, heel belangrijk. Probeer net een beetje de grenzen op te zoeken, en meteen uitbundig te belonen als het gelukt is. Waar word je paardje écht blij van? Daar beloon je hem mee! :) Zoek een beetje naar het punt tot waar het goed gaat, blijf daar lang zitten en probeer, steeds voorzichtig wat verder uit! Belangrijk is dus goed belonen, op tijd stoppen en vooral; MOTIVEREN! :D

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:04

Het ligt echt heel erg aan het paard zelf hahah :D

Sommige waren heel actief/oplettend
waardoor ze snel leerden, maar bij sommige paarden
heb ik ook veel geduld moeten hebben, en niet te veel
moeten vragen in 1x. Dusja, :')

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:19

komt vaker voor hoor :)

het is gewoon een kwestie van herhalen en iedere kleine vordering belonen. Al slaat ze hem maar een centimeter meer vooruit,belonen. Het lijkt onbegonnen werk maar is zeker de moeite waard.

succes!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:22

been oppakken en naar voren strekken en commanda op geven, en belonen, paar keer herhalen en dan vragen op je normale commando en pas belonen als hij been naar voren gooit

roozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:24

doe met shetlander ook VD de jambette ook al heel lang, ze snapt wel dat ze dr voetje moet uitslaan maar soms komt ze niet verder dan even dr been uitslaan.
Ik denk gewoon steeds oefenen en dan doet ze m vanzelf steeds beter...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:29

Citaat:
Het ligt echt heel erg aan het paard zelf hahah

Dat lijkt mij niet.
Zonder persoonlijk te worden denk ik dat het heel erg aan de trainer ligt. :)
Het zou best kunnen dat het ene paard sneller leert dan een ander maar het gaat om de manier waarop je daar mee omgaat. :)
Timing en het opzetten voor succes is énorm belangrijk.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:59

StalNollie schreef:
been oppakken en naar voren strekken en commanda op geven, en belonen, paar keer herhalen en dan vragen op je normale commando en pas belonen als hij been naar voren gooit

Dat moet je dus nooit doen ;)
Dan word het bukken om het been te pakken onderdeel van je commando en krijg je benen tegen je hoofd. Heb ik al vaak zat gezien :Y)
Gewoon op zweepcommando vragen en een tikje doorvragen.

TurdusMerula schreef:
Citaat:
Het ligt echt heel erg aan het paard zelf hahah

Dat lijkt mij niet.
Zonder persoonlijk te worden denk ik dat het heel erg aan de trainer ligt. :)
Het zou best kunnen dat het ene paard sneller leert dan een ander maar het gaat om de manier waarop je daar mee omgaat. :)
Timing en het opzetten voor succes is énorm belangrijk.

Klopt enorm :j
Bij de ene persoon leert een paard sneller als bij een ander.
Maar er zijn ook paarden die gewoon écht niet de snuggerste zijn en die leren niet zo snel :')
dat is een kwestie van heel heel heel veel herhalen en zelf heeeeeel rustig blijven :=

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:11

VisibreTeam schreef:
StalNollie schreef:

Dat moet je dus nooit doen ;)
Dan word het bukken om het been te pakken onderdeel van je commando en krijg je benen tegen je hoofd. Heb ik al vaak zat gezien :Y)
Gewoon op zweepcommando vragen en een tikje doorvragen.

Omdat ik niet zo'n zin had in benen tegen mijn hoofd, maar mijn ouwetje zijn pootje soms gewoon niet omhoog krijgt, help ik hem een beetje met mijn voet.
Als hij niet omhoog komt, dan duw ik het been met mijn voet iets omhoog, waardoor hij weer de motivatie krijgt om verder te proberen.
Op deze manier blijf ik recht op staan en help ik hem toch. En tja, ik vind het niet zo'n ramp dat hij zijn been opgooit als ik per ongeluk een keer met mijn voet zijn been aanraak :+ .

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:13

Met je voet optillen idd dan al gelijk een stuk veiliger :j
Maar ik ben zelf écht een voorstander van goed afstand houden :3

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:24

VisibreTeam schreef:
Met je voet optillen idd dan al gelijk een stuk veiliger :j
Maar ik ben zelf écht een voorstander van goed afstand houden :3

Afstand houden, daar heb je helemaal gelijk in.
Hij snapt het ook wel met zweephulp, maar krijgt zijn been gewoon niet omhoog! Om hem daarmee te helpen stuur ik hem een beetje met mijn voet.
Achja, als hij er maar lol in heeft!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:24

@visebreteam: ik heb hier hele goed ervaringen mee juist, dus dat ik per paard zeer verschillend,

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:26

Van de 50 paarden waarbij ik het uitgeprobeerd sloegen er 45 richting mn gezicht als ik vooroverboog. Genoeg teken voor mij om het iets anders aan te pakken ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:52

Ik heb dat met de 50 paarden juist geen een ging slaan als je bukte. ;)
Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoevaak je het paard helpt..
Ik help het paard max 5x en dan moet hij het zelf gaan doen.. Werkt (tot nu toe) bij elk paard (en dat waren er veel. :P) Al zullen er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:53

Ik had ook dat mijn shet de jambette & het liggen heel erg traag leerde, maar andere dingen vlotter. Tips voor de jambette zijn al gegeven, maar ik zou het afwisselen met andere kunstjes zoals toucheren, flemen, gapen, kusje geven ... om de interesse er bij te houden :)

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:19

mijn pony vindt het wel leuk, maar leert het ook wat langzamer hoor.
Je ziet dat ze er haar best voor wil doen, maar het soms gewoon niet snapt. Dit los ik op door het in nog kleinere stapjes te vragen.

als je 1 dec. begonnen bent vind ik dat jullie toch nog best snel/best veel geleerd hebben.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:25

ja ik denk dat ik binnenkort sowieso een lesje wil ,want haar intresse voor de grote trucs is er wel.
Compliment snapt ze al redelijk (als ik me hand tussen haar voorbenen doe , gewoon zonder snoep etc, zijn we der al bijna alleen het laatste stukje nog)
Maar ik wil die kleine trucjes ook graag kunnen doen en haar intresse gaat daar nog niet zo naar uit..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:19

Hoe doe je het zelf? Als je zelf ook zoiets hebt van 'zucht het lukt niet' dan wil je paard ook gewoon niet. Maar als je zelf al een air hebt van YAY WE GAAN DIT DOEN WE KUNNEN HET dan is je paard ook écht al een stuk enthousiaster :) maar heel veel paarden hebben minder met de kleine truukjes ;) Als ik zelf een paard moet trainen is het clickeren, targetten, jambette en dan gelijk door naar de spagaat en het compliment enzo :)