hoe longeer je mat dubbele lijnen? ter info: ik heb een longeersingel.
ik zou mijn paardje dit graag leren maar ze heeft dit nog nooit gedaan. hoe kan ik hier het best mee beginnen? longeren met 1lijn kent ze wel en ze reageerd perfect op commando's
Ik zou denk ik wel even hulp erbij vragen van iemand die het eerder gedaan heeft. Ik heb maar een paar keer met dubbele longe gelongeerd, maar vond dat erg moeilijk, omdat je de druk gelijk moet houden en je paard goed bezig moet houden. Longeren zonder zweep kan ook handig zijn Omdat je anders veel in je handen hebt, maar het moet kunnen. Maar dat zou je zelf ook even kunnen bekijken.
Voordat je het je paard kunt leren, is het handig om het eerst zelf eens gedaan te hebben Daarom heb ik er destijds les in genomen en dat zou ik jou ook aanraden. Anders heb je grote kans op misverstanden, omdat jij aan het leren bent, maar je paard ook. Als je het eenmaal onder de knie hebt is het ontzettend leuk om te doen (vind ik) en mijn ervaring is dat de meeste paarden het ook leuk vinden. Vergeleken met longeren met een enkele lijn heb je toch veel meer mogelijkheden om variatie aan te brengen
Wat ook handig is (ik heb het zo gedaan met mijn paard) is om te beginnen met dressuren aan lange lijnen. Dat is dat je achter je paard loopt. Zo went je paard al aan de twee lijnen. Ik ga nu beginnen met het longeren.
Dat je het nog nooit gezien hebt, betekend niet dat ze het niet kunnen. Misschien kan iemand hier op bokt je helpen, die vlakbij je woont... Zet een vraag berichtje, misschien via marktplaats of iets dergelijks. Eventueel zou je het volgens mij ook wel bij een instructeur of instructrice doen.... Als ze maar betaald krijgen denk ik... Maar weet ik niet zeker, maar het is het zeker waard om even te proberen.
Mocht je toch stiekem zelf gaan stoeien, houd er dan rekening mee dat je eigenlijk gewoon twee lange teugels in je handen hebt. Vaak zie ik mensen die aan de longeerlijn heel grof worden. Als je op je paard zit maak je ook een ophouding door even in de handen te knijpen, met de longe is dit niet anders. Ga dus niet ineens staan trekken of op een andere manier grof worden...