Tips en Trucs gevraagd buiging VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Tips en Trucs gevraagd buiging VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 15:07

Hallo mensjes!

Ik ben nu sinds een week of vijf bezig met vrijheidsdressuur met mijn friese merrie. Dit voornamelijk voor de afwisseling op de training en om haar spiertjes lekker soepel te houden.

Nu heb ik haar de volgende dingen geleerd: Naast me lopen en draven, achterwaarts, staan blijven terwijl ik er omheen loop, flemen, kusje geven, nee schudden, jambette, spagaat en het begin van rondjes om me heen stappen.

Ik ben ook al een paar weken met het buigen bezig en ben erg tevreden over hoe het gaat. Wytske doet erg haar best, en doet dus bij het commando buigen als haar hoofd naar beneden en daarna haar gewicht naar achteren. Dus al erg goed.
Maar ze gebruikt daarin haar rug wel verkeerd, ze maakt hem bol, in plaats van dat ze de rug hol maakt. Ik heb ook gelezen dat dit erg slecht is voor de spieren.
Ook heb ik de tip gelezen, dat je dan beter de hand onder de buik kan leggen, zodat ze meer durft te hangen. Maar ook dan durft ze het niet zo goed door te buigen. Ik vroeg me af of hier meer tips voor zijn, of dat het eigenlijk gewoon een questie is van veel doen en dat ze het dan uit zichzelf wel zou gaan doen.

Fotootje als voorbeeld:

Afbeelding

NikkivanOlst

Re: Tips en Trucs gevraagd buiging VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:13

hoeveel druk zet je onder de buik?
Het moet overigens op de singelplek en je mag volle tegendruk geven ;)
Daarnaast staat ze wat te ver in de spagaat waardoor het gewicht van de voorhand naar de achterhand verplaatsen even eng kan zijn ;)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 15:16

Ik geef idd niet volledige druk nee ;) Ik gebruik nu me hand dus ook als commando i.p.v. de zweep, maar ze kan beiden.
Wat betreft de spagaat, daar zit wel wat logica eigenlijk :P
Maar tot hoe ver zou ik haar dan ongeveer moeten vragen in de spagaat?
Ik had gelezen dat dit het makkelijkste was, dus ik denk mooi in de spagaat, gaan met die banaan :P maar dat kan dus ook, heel goed te begrijpen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:19

mmm.. laten we zeggen, ongeveer een halve meter breder dan een paard dat vierkant staat :j denk dat het voor jouw fries ongeveer wel goed zal zijN :)

Je mag dus gewoon vol druk geven, dan gaan ze vanzelf zakken :)
Afbeelding

De achterhand moet inprincipe verticaal onder het lichaam komen te staan, mag zelfs ietsjes meer onder de massa, dan krijg je goede gewichts verdeling, probeer het voer ook zo laag mogelijk bij de grond te houden, als een paard teveel onder zijn eigen lichaam wil gaan kruipen houd hij ook makkelijker zijn rug vast

Hier is bijvoorbeeld de spagaat te klein waardoor het paard opkropt in zijn gehele lichaam
Afbeelding

Hier zie je duidelijk dat de spagaat te breed is en het paard niet lekker in zijn rug kan zakken omdat het dus te breed is
Afbeelding

Geef je een paar stukjes minder spagaat krijgt een paard ook makkelijker de ruimte om te buigen
Afbeelding

Ik hoop dat het zo duidelijk is :))
Laatst bijgewerkt door NikkivanOlst op 05-12-11 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 15:21

Daar zie je inderdaad het verschil heel goed, bij Wyts zie je duidelijk de kromme rug. En bij de haflinger zie je duidelijk wat meer een holle rug!
Dank je wel!! ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:22

*heeft post nog wat aangepast*

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 15:23

Zeker weten, maar heb denk ik nog wel wat moeite om het toe te passen. Maar ga natuurlijk me best doen. Dankt u :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:24

Gewoon oefenen en uitproberen, dat werkt het best :j
maar gewoon VOL druk op de singelplek geven (op de eerste foto met de haf waar mijn hand ligt)
Dan zakken ze meestal wel :j
ben benieuwd naar het resultaat :D

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:19

Ik heb precies hetzelfde probleem.
De buiging bij mijn pony ziet er net zo uit als bij ts.
Ik geef vol tegendruk (met mijn hele onderarm til ik hem voor mijn gevoel op :+ ), maar hij wil nog niet die rug hol maken.
Zijn hier nog meer tips voor? Zijn spagaat is volgens mij wel de goede breedte. Ik leid zijn hoofd tot ongeveer de hoogte van zijn knieën...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:05

je mag wel tussen de benen vragen, maar laag bij de grond :)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:06

Okay, want ik heb inderdaad constant zoveel mogelijk bovenin tussen de benen gedaan, maar werk je het paard dan ook tegen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:08

nouja, dan moet hij dus weer enorm gaan opkroppen, als je laag (ongeveer knie hoogte) vraag en dan tussen de benen werkt het beter, dan komt hij beter uit in zn hals, waardoor de schouders weer beter kunnen waardoor de rug waardoor de achterhand noem maar op :))

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:16

Ik doe zijn hoofd dus tussen zijn knieën (al zag ik vandaag op het filmpje dat het nog iets lager mag), maar toch buigt hij niet door zijn rug. Moet dit met te tijd steeds verder gaan komen, of moet hij dit in principe gewoon gelijk doen?

Nog even een vraagje (als dat mag :o ): Mijn pony kon de spagaat prima. Op het moment zet hij echter zijn achterbenen weer vrij snel bij. Als ik hem dus beloon voor de spagaat en daarna naar de zijkant loop om de buiging te vragen, dan staan zijn achterbenen alweer te dichtbij!
Tips zijn welkom!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:23

dan moet je dus wachten met belonen tot je aan de zijkant staat, dus telkens uit gaan stellen, pas als jij de oefening afbreekt mag hij er uit stappen, doet hij het eerder zet je hem terug :)

het buigen moet ook vanzelf gaan komen, spieren moeten van tevoren opgerekt worden :)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 19:57

Ik ben gister ook weer even bezig geweest, maar een klein beetje, omdat ik nog steeds niet in de bak kan...

Maar ik had kwa gevoel wel het idee dat ze meer op me hand ging hangen, vond dat eigenlijk best wel zwaar.
En ik had ook echt het gevoel dat ze goed haar best deed. Toch, toen ik later op film terug keek, had ik het idee dat ze alsnog haar rug krom deed.
Ik heb echt flink druk gegeven op de singelplek, of komt het dan omdat ze het zelf nog te eng vind. Of wil ik te snel?
Ik had het idee dat ze het wel beter deed, dus misschien moet ik meer op me gevoel afgaan?

Dit zijn een paar screenshots:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:18

bij de laatste foto zie je wel dat de buiging er al super uit begint te zien, ze verplaatst haar gewicht al netjes naar achteren :) Ik hou het erop dat de spagaat nog ietsjes kleiner mag ;)

De druk mag je flink tegenhouden. Misschien het hoofd nog ietsjes verder onder het lichaam vragen?

Je moet er een beetje mee gaan experimenteren, het ene paard doet het op de ene manier beter, het andere paard op een andere manier :)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:25

Okay, dan zal ik morgen nog even oefenen :P
Zal de spagaat nog kleiner maken, haha, ze vind de spagaat zo makkelijk, dan loop ik toch wat sneller te ver uit. Maar daarvoor vraag ik ook hulp ;)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:32

Gisteren is ze eigenlijk begonnen om het echt dieper te doen, heb vandaag weer even gefilmd. Ik ben echt zo blij, het ging sowieso al met kleine stappen vooruit. Maar echt vanaf gister zag ik erg veel verschil. Ook deed ze vandaag twee keer een compliment. Ik ben zo blij, dat ik wel een gat in de lucht kan springen!!!!! Kan ook niet ophouden de filmpjes te zien, haha :P

Hier fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:36

Wat mij betreft kan er wel een slotje op ;) Ik weet niet of ik daarom mag vragen. Mijn vraag is beantwoord en het resultaat is GEWELDIG!!!! :P haha