Jambette lukt niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyLittleLove

Jambette lukt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:16

Hoi,

Ik ben met mijn verzorgpony bezig met grondwerk aangezien ze het rijden nogal moeilijk vind en het wel een leuke afwisseling is.
Ze kan nu langs me stappen en draven (zonder touw uiteraard) en op commando achteruit lopen en stilstaan.

Nu heb ik de jambette geprobeert en sommige zeggen dat je met je gewicht tegen het been aan moet leunen en ze dan hun been omhoog doen maar dit werkt niet. Ze loopt dan gewoon zijwaarts weg.
Ook staat er op een site dat je het been op kan tillen en dan de beweging moet maken van de jambette maar de pony denkt dat ik dan haar hoef uit wil krabben..

Heeft er iemand de gouden tip of ben ik verkeerd bezig?

Borisje

Re: Jambette lukt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:36

Al geprobeerd om met een zweep, vanaf de zijkant tegen haar been te 'kietelen', als ze ook maar ietsje optild gelijk heel erg belonen. :j

De jambette is een van de simpelste oefeningen, maar met dwang (duwen, been optillen) gaat het je niet lukken. :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:05

Borisje schreef:
De jambette is een van de simpelste oefeningen, maar met dwang (duwen, been optillen) gaat het je niet lukken. :n

Juist wel, alleen niet met dwang maar met hulp!

Ts: De beide dingen die je gelezen hebt moet je combineren.
Waarschijnlijk bij het been optillen pak jij het been bij de koot. Dit is fout, zo kunnen ze de jambette gaan verwarren met hoefjes geven en dat moet je niet hebben!

Wat je moet doen: Ga naast je paard staan. Leg je hand achter de elleboog van je paard en geef hier druk, dit wordt je uiteindelijke commando.
Vervolgens duw je met je gewicht het gewicht van je paard op zijn andere been. (Niet te hard anders stappen ze over) vervolgens pak je met je andere hand het been net onde de knie en maak je de beweging van de jambette. Pak het been nooit bij de koot want dan gaan ze de jambette verwarren met hoefjes geven.

Dus: naast je paard gaan staan. Hand achter de elleboog leggen en ietswat druk geven (erg belangrijk!) dan met je andere hand been net onder de knie pakken en zelf de jambette maken. Op het hoogste punt je beloningssignaal geven, been loslaten en belonen.

Dit herhaal je een aantal keer, niet te vaak! Denk aan 5x ongeveer. Vervolgens probeer je je paard steeds minder te helpen. Dus je gaat alleen nog maar druk geven achter de elleboog. Als je paard het dan nog lastig vindt mag je ook nog druk geven bij de knie maar niet meer zelf de beweging maken, laat je paard het maar uitvinden! Uiteindelijk ga je de druk bij de knie ook weghalen en geef je alleen nog maar druk achter de elleboog. :)

Succes!

MyLittleLove

Re: Jambette lukt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 13:44

@Borisje, dat wist ik niet, stond op een site namelijk dat met die druk/dwang.

@Captain: Super bedankt voor de handige uitleg! Ik ga het morgen proberen :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:57

MyLittleLove schreef:
@Borisje, dat wist ik niet, stond op een site namelijk dat met die druk/dwang.

@Captain: Super bedankt voor de handige uitleg! Ik ga het morgen proberen :j

Beetje vreemd uitgelegd ook van mij. :P Wijken voor druk is natuurlijk wel te gebruiken, zoals Captain ook verteld,
dat je bij het been een beetje drukt en dat hij dan 9 van de 10 keer zijn been wel optild.
Alleen naar mijn mening kun je het been beter niet optillen (dwang), als voorkomen dat hij dit gaat associeren met
gewoon voetjes optillen. En de paarden die ik train begrijpen het op die manier ook echt niet.
De manier zoals Captain verteld overigens wel (druk bij het been).

Alleen ik heb het mijn paarden geleerd door met de zweep te 'kietelen', dus dat zou je ook nog kunnen proberen.
Overigens wel op dezelfde plek als Captain beschrijft. :j

Succes! :D