Pony reageert niet/nauwelijks op druk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aibelle

Pony reageert niet/nauwelijks op druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 14:53

Hallo,

Ik heb sinds kort een bijrijdpaardje waar ik klassieke dressuur mee wil beginnen. Het enige probleem is dat hij nauwelijks reageert op druk of op de zweep. Het interesseert hem niet, als ik wil dat hij voor mijn hand wijkt dan duwt hij terug. Dit is ook zo met de zweep, hij vind het totaal niet interessant en reageert er dan ook niet op.

Ik ben bezig met hem met grondwerk, maar welke oefeningen kan ik dan het beste doen om dit te verbeteren? Ik heb er namelijk ook last van met rijden dat hij niet op mijn been reageert.

Alvast bedankt :)

NikkivanOlst

Re: Pony reageert niet/nauwelijks op druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:12

Je moet niet duwen, je moet druk geven, wegnemen, geven, wegnemen, dan kan hij namelijk niet terug gaan duwen... Daarnaast moet je proberen zelfverzekerd over te komen, zo van: ga maar eens even voor mij opzij. En ook zelf GELOVEN dat hij voor je opzij zal gaan.

(met korte druk bedoel ik bijvoorbeeld gewoon met je vinger prikken of tikjes geven met een zweep, niet hard slaan, maar gewoon een stukje irritatie)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:02

Misschien moet je hem belonen voor druk? Ik verzorg een shetlander die eerst ook totaal niet op druk of aanraking van een zweep/hand reageerde, zelfs met poetsen draaide ie naar je toe en kreeg ik hem niet weg. Toen heb ik haar leren voedsel weigeren/wachten, met druk. Ik pakte een snoepje, en dan kwam ze met haar hoofdje, legde ik een lichte druk op haar hoofd zodat ze een beetje terug moest gaan met haar hoofdje, maar dat pikte ze natuurlijk eerst niet. Toen ben ik gewoon weg gelopen, en steeds op nieuw, op een gegeven moment dacht ze: geef me dat snoepje nou maar! En was ze een beetje geirriteerd dat ze niet won, dus toen plaatste ik weer druk op haar hoofdje, en ze deed haar hoofdje een centimetertje terug, en ze kreeg het snoepje :)

Zo leerde ze eigenlijk dat ze moet wachten op jou, en voor druk weg moet gaan. Misschien moet je niet beginnen met iets "moeilijks" als wijken, maar met iets kleins als voedsel weigeren?

De shetlander kan nu heel netjes met druk achterwaarts en zijwaarts (inmiddels ook alleen met een zweepje die haar niet eens raakt maar zo ben ik wel begonnen ;))

Met de zweep heb ik haar ongeveer hetzelfde geleerd, ik tikte zachtjes en regelmatig op haar kontje tot ze een stap naar voren deed. En toen gelijk belonen! Nu kan ik ook mooi met haar aan de lange teugel(waar ik de zweep ook mee gebruik), en ze kan de jambette op zweep commando, longeren met een zweep enz. kortom ze reageerd op de zweep zonder dat ik een gevecht ben aangegaan (in het begin natuurlijk wel omdat ik nog niet op dat idee was gekomen om het rustig aan te doen)
Niet alle paarden snappen dat ze onder druk voor je wegmoeten, of het is een stukje dominantie, hetzelfde met de zweep!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:04

Begin eens met de eerste games van het parelli programma. Met een juf of met behulp van een site icm youtube flimpjes. Erg aan te raden!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:26

Hoe hard duw je?
Wat ook wel wil helpen bij wat eigenwijzere paarden is knijpen. En zodra paard wijkt direct druk loslaten en over de plaats aaien.

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 00:49

H_Nalanta schreef:
Hoe hard duw je?
Wat ook wel wil helpen bij wat eigenwijzere paarden is knijpen. En zodra paard wijkt direct druk loslaten en over de plaats aaien.

Ik geef druk tot een bepaald punt en houd het dan vast. Niet dat ik er met mijn hele gewicht op leun, maar wel aardig hard. Knijpen heb ik ook al geprobeerd, helpt helaas niet want daar reageert hij ook niet op :(.

Van x_Heidi ga ik eens proberen, dankjewel :)