Aanleren shetlander 3 jaar.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RochellaCoda

Aanleren shetlander 3 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:56

Hallo,
Vandaag is het duidelijk geworden dat ik toch de Shet van mijn nicht mag gaan beleren. Ze is in Augustus 3 jaar geworden. (geboren op 08/08/2008). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? We hebben de eerste 3 jaar niet veel met haar gedaan: gewoon in de wei met vriendjes, borstelen en ze kan meelopen aan het halster. Misschien denken jullie wel van, ach een shet daar hoef je helemaal niet op te rijden. Maar het zit namelijk zo dat mijn nichtjes (die nu nog te klein zijn om uberhaupt pony te rijden) er later op gaan rijden, en dan is het wel fijn als ze al ''ingereden'' is. Het heeft dus nog niet zo'n haast, maar ik wil al wel gaan beginnen en overal goed de tijd voor nemen. Ik heb nog nooit een een paard/pony zegmaar op deze manier opgeleidt dus dit is voor mij helemaal nieuw. Ik zou graag tips, adviezen etc willen hebben over wat ik allemaal al kan gaan doen, en wat vooral niet! Zelf ben ik er bang voor dat ik deze pony 'verpest'.
Hoop nog van jullie te horen :)
Groetjes

laura123456

Re: Aanleren shetlander 3 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:58

Als je er geen ervaring mee hebt met pony's opleiden zou ik het aan iemand overlaten met ervaring :)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:00

Inderdaad zoals Laura zegt. Al helemaal omdat er later dus ook kleine jonge kinderen zonder enige ervaring op moeten rijden...

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:03

als ik jou was zou ik nog even wachten met beleren tot zijn 4e omdat de rug volgens mij pas volgroeit is rond de 4/4,5 :)
en het is handig als de pony aan de longe kan en stem commando's kent, en zorg ook voor goed passend tuig ;)

RochellaCoda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:12

Hallo, bedankt voor de reacties allemaal!
Het erop rijden heeft echt de prioriteit nog niet, dus ik ga zeker aan de slag met de longé. Ook zal ik een ervaren persoon regelmatig langs laten komen om de fijne kneepjes ervan te leren. Ik heb wel ervaring met jonge pony's maar deze waren dus al wel beleerd en moesten alleen nog doorgereden worden. Ik zal jullie wel op de hoogte houden in dit topic ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:15

Ik ben het met de andere eens, zorg voor goede begeleiding. Mocht jij haar ook gaan inrijden is het ook wel belangrijk om te kijken of je niet te groot/zwaar voor een shet bent. Als er nog niet veel met de shet is gedaan zou ik beginnen met wandelen en als dat al goed gaat eens rustig aan de longe doen. Goed de stemhulpen aanleren, dat komt later zeker van pas.

Beautjeeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:22

Nou ik en mijn beste vriendin hadden 2 jonge ongeleerde shetjes gekregen.
We moesten vanaf 0 beginnen...
Geen halster, geen enkele aanraking, voor alles waren ze bang ;s
Wat wij gedaan hebben is eerst halstertje, dan meelopen, dan borstelen...
Zoals je vertelt kunnen die van jou dat allemaal al heel goed (:
Wat wij hen hebben proberen is een bitje in te doen. Geen heel hoofdstel.
Gewoon met een touwtje aan de ringels van het halster vast gemaakt zodat ze dat gewend geraakten.
Endan lekker met ze gaan rondlopen aan een touw
Ook hebben we een longeer singel gebruikt zodat ze de druk gewend raakten. Ook is het handig als je ze al vanaf jong leert goed stil als ze vastgebonden zijn, heel handig als je zoals je zegt het aan je kleine nichtjes wil leren :j
Dan ook proberen te longeren, TIP: doe met 2 een iemand met het touw en de andere met de zweep.
Degene met de zweep moet achter de pony lopen, niet schuin aan de binnenkant want bij ons draaide ze dan de hele tijd hun achterste naar buiten ;s niet handig dus...
Hopelijk heb je wat aan deze uitleg *D
Bij ons heeft het in ieder geval gewerkt, echte brave knuffels zijn het geworden :j