pony gebruikt zijn rug niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

pony gebruikt zijn rug niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:59

Hoi,

Met longeren gebruikt mijn pony zijn rug niet goed en ook heel erg zijn hoofd zo hoog mogelijk houden enzo.
Met rijden kan ik hem gewoon naar beneden vragen en dan gaat het super.

Ik ben uitgekomen op deze hulp:
Afbeelding

Zou dit helpen om mijn pony naar beneden te vragen zodat hij zijn rug beter gebruikt?
En boven al, ik heb er vrijwel geen ervaring mee, ik ken nu niemand in de buurt die er ook mee werkt. Is het dan wel veilig?
Op de stal waar ik met mijn pony stond gebruikten ze het ook veel voor de rug en ik heb hem ook al wel is omgedaan enzo bij een pony mar ik heb er nog nooit mee gewerkt...

Groetjes

Kim_Asterix

Re: pony gebruikt zijn rug niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:43

Iemand?

XXkimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:45

Ik denk dast je dat beter niet kunt proberen als pony in paniek raakt dan schuurt hij allesopen ik zou een longeersingel doen met touwtjes of een passoa doen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:47

Nee, niemand.
Er zijn hier al heel veel topics over.

Maar goed gebruikt, dit systeem van bijzetten, werkt wel.
Maar er wordt dan wel een longeer singel omgedaan waar de touwtjes doorheen lopen

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:57

XXkimberly schreef:
Ik denk dast je dat beter niet kunt proberen als pony in paniek raakt dan schuurt hij allesopen ik zou een longeersingel doen met touwtjes of een passoa doen

De 'echte' is heeel zacht! schuurt echt niet open ;)
(tevens is de 'echte' in Duitsland goedkoper)
Ik kan het echt aanraden! is een erg fijn hulpmiddel, hierdoor zit er ook niet continu druk op de schoft (wat bij een longeersingel wel zo is)

http://www.kraemer-pferdesport.de/Longi ... &ci=247713

Afbeelding

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 22:18

Ik bedoelde ook idd met dikke zachte touwen. Bedankt.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:26

ik vind dit geen fijn hulpmiddel.. Het biedt het paard geen stille ligging van het bit.
En dat is toch wel de basis voor een goede nageeflijkheid. Vaak ligt de oplossing al in de manier van longeren. Kan je daar geen hulp in vragen? Een longeerder die het paard goed voorwaarts houdt kan helpen. Als je daarbij je lichaam in de correcte positie plaats, je hand met de longeerlijn in wat zijwaarts en naar beneden, zodat het paard uitgenodigd wordt om te zakken, dan heb je vaak dit gedoe niet nodig.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:01

Waar ik altijd bang voor ben (waarschijnlijk vooroordeel)
Als het paard schrikt of iets anders, dat het dan in een keer zijn hoofd omhoog trekt, dat hij/zij dan ook een grote schok in de rug krijgt.
Omdat het zeg maar direct verbonden is met elkaar, maar ik weet niet of dit ook echt zo is?
Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee ;)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 16:38

Dorienn schreef:
ik vind dit geen fijn hulpmiddel.. Het biedt het paard geen stille ligging van het bit.
En dat is toch wel de basis voor een goede nageeflijkheid. Vaak ligt de oplossing al in de manier van longeren. Kan je daar geen hulp in vragen? Een longeerder die het paard goed voorwaarts houdt kan helpen. Als je daarbij je lichaam in de correcte positie plaats, je hand met de longeerlijn in wat zijwaarts en naar beneden, zodat het paard uitgenodigd wordt om te zakken, dan heb je vaak dit gedoe niet nodig.

Ja dat is waar...
Maar hij is daarbij juist wat te voorwaarts.

En ik ben voor het zelfde wat bang als Jolliej, maar kan dit echt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:43

Dorienn schreef:
ik vind dit geen fijn hulpmiddel.. Het biedt het paard geen stille ligging van het bit. En dat is toch wel de basis voor een goede nageeflijkheid. Vaak ligt de oplossing al in de manier van longeren. Kan je daar geen hulp in vragen? Een longeerder die het paard goed voorwaarts houdt kan helpen. Als je daarbij je lichaam in de correcte positie plaats, je hand met de longeerlijn in wat zijwaarts en naar beneden, zodat het paard uitgenodigd wordt om te zakken, dan heb je vaak dit gedoe niet nodig.

Dat vind ik ook :j
Elke keer dat het linker voorbeen van je paard naar achteren beweegt geeft het meer druk aan de linkerkant, en elke keer dat het rechter voorbeen naar achteren beweegt geeft het meer druk aan de rechterkant. Het paard 'zaagt' dus als het ware zelf het bit door de mond.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:13

En juist daardoor gaan ze het hoofd wat meer naar achteren brengen om het gezaag van het bit los te laten.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:21

Jolliej schreef:
Als het paard schrikt of iets anders, dat het dan in een keer zijn hoofd omhoog trekt, dat hij/zij dan ook een grote schok in de rug krijgt.

Ja, plus een behoorlijke snok in zijn mond. Daar kunnen ze van schrikken en dan behoorlijk er van tussen gaan en vaak nog erger ertegen aan lopen.

Dorienn schreef:
Het biedt het paard geen stille ligging van het bit.

Klopt ook, het bit wordt lichtelijk heen en weer gehaald.

Maar heb je een superbraaf paard, wat niet snel schrikt en niet overgevoelig is, dan is het een fijne longeerhulp. Ze laten inderdaad heel mooi de rug los.
Alleen je kan er zelf dus niets aan regelen als je aan het longeren bent, dus als het fout gaat, gaat het ook echt fout. Inclusief schrammen onder de oksels.

Dus zeker geen aanrader voor onervaren mensen of onervaren paarden.

Zelf heb ik de hulp al 8 jaar, maar gebruik het zelden.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:15

Bedankt allemaal, ik heb besloten deze hulp niet te gaan gebruiken omdat er te veel nadelen aan zitten.
Hier hoeft nu niet meer over gereageerd te worden.

Heeft iemand nog wel een ander idee wat zou kunnen helpen?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:18

ik denk dat je met de pessoa ook wel verder komt ;) je moet alleen wel weten hoe je hem goed afstellen anders werkt hij avenrechts of juist niet

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:28

goh hangt echt af van paard tot paard.. Is je pony misschien wat nerveus bij het longeren?
Want uiteindelijk is dat zakken en afbuigen van het hoofd een gevolg van een paard dat ontspannen is, de achterhand gebruikt etc... De meeste paarden die onder het rijden alleen afbuigen als je moet 'spelen' met je handen zal natuurlijk aan de longe niet zo snel vanzelf goed lopen. Juist omdat die druk daar wegvalt.
Probeer eens verschillende longeerhulpen uit, en zie welke het beste bij je pony past zonder dat er veel dwang gezet moet worden. Ook kan het helpen om het eigen rijden te veranderen, door bv een stille hand te bieden waarop het paard kan nageven, niet andersom: nageven omdat er gespeeld wordt met de teugels. Ik weet natuurlijk niet dat of je dit doet, maar het is maar een tip :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:32

Zie dit heel vaak tegenwoordig! Ik zou het met mijn pony niet aandurven. *ziet rampscenario's voor zich*

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:03

als een paard met pessoa schrikt krijgt het paard ook gewoon een snok in de mond := dat is bijna met ieder hulpmiddel :=

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:48

just_kiki schreef:
als een paard met pessoa schrikt krijgt het paard ook gewoon een snok in de mond := dat is bijna met ieder hulpmiddel :=

Niet bij een kaptoom :Y)
Daarbij moet het paard zélf aan zijn houding werken, en uit ervaring kan ik zeggen dat het mij en mn paard onwijs heeft geholpen! De lengtebuiging en het ondertreden aan de hand en aan de longe, valt het paard vanzelf in een goede voorwaarts neerwaartse houding, en kan het zelf zijn rug gaan ontspannen, zonder dat er met allerlei hulpteugels aangezeten word! :j
Je kunt het altijd eens overwegen, om je wat meer in de trant van de academische (klassieke) rijkunst en het rechtrichten te verdiepen? :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:55

met mijn pessoa longeer ik lang&laag en ik stel hem ruim in.
Ik vind het een fijn hulpmiddel omdat hij niet dwingt, maar puur het paard uitnodigt.
hij kan dus ook zijn hoofd bij mij gewoon omhoog doen, wat hij weleens doet als hij schrikt of iets ziet in de verte bijvoorbeeld. Ja hij zit niet helemaal stil ivm het achterstuk, daardoor beweegt het bit ook. Maar wel via katrollen, dus niet dmv gezaag ofzo, zeker niet als je hem zo lang instelt als ik.
Maar probeer het gewoon eerst even dmv een longeersingel en touwtjes, eerst lang instellen en dan iedere keer weer ietsjes aanpassen. Kunnen ze mooi rustig wennen, zonder extra dingen zoals achter de kont langs enz.