hoe snel leerde jouwn pony zijn kunstjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iza_viv

hoe snel leerde jouwn pony zijn kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 18:08

hallo bokkers,
ik heb gister mijn pony een nieuw kunstje geleerd: op het blok
na het laten snuffelen en het er voetje op zetten zetten hij gelijk zijn 2e beentje erbij
de 2e keer had ik het commando nog niet gegeven en alleen het blok aan geween en hij stond al
tja... dan wil je wel combineren dus de jambette en het flehmen op het blok zat er al in!!
maar bij de spagaat duurt het nog steeds erg lang hij kan het al maar nog steeds niet zonder balkje!!
de jambette kon hij al naar 10 min.
maar het flehmen heeft heel lang geduurt!
en de verzorgpony van mijn vriendin doet er bij alles heel langzaam over

nu is mijn vraag
hebben jullie een pony/paard die alles heel snel leert
eentje die juist heel langzaam leert of hangt het er bij de oefening van af??

bedankt voor het lezen
groetje! :evaw:

Princeps

Re: hoe snel leerde jouwn pony zijn kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:23

Ligt aan de oefening. Alle ''hoofdkunstjes'' leert ze erg snel, maar dingen met de benen (jambette etc.) snapt ze niet erg goed. Waarschijnlijk omdat ik iets niet goed doe, maargoed...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:28

Ik doe VD met mijn verzorgShet.
Zorro snapte voetje heel snel, omdat ik haar altijd al zelf haar voet laat geven bij het uitkrabben.
Jambette gaat steeds beter, eerst was het schrapen, ze tilt hem al steeds meer op.
Nee schudden snapte ze snel, zelfs nadat het kunstje nog niet compleet was en ik na 2 maanden weer VD ging doen, stop wegen dracht.
Achteruit lopen had ze ook heel snel door.
Kusje geven ging ook vrij snel

We zijn nu bezig met flemen, lukt prima :)

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 18:30

@eskegirl
wow dus als ik het goed begrijp leert hij alles snel :D
bij mij wa shet ook eest schrapen nu is dat met links egt de jambette en met rechts nog steeds schrapen :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:32

Zorro is een hele slimme Shet, en doet graag dingen voor snoep, nee echt. Van zwarte nachtmerrie is ze ineens het liefste paard ter wereld :=
Ze leert dus heel snel ja :j

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 18:34

haha ja bij mij is het ook meer voor snoep dan voor mij
maar als ik hem nu een kusje laat geven zonder snoepje gaat hij niet smeken ofz!!
die van mij heft gister het op het blok egt binnen 30 sec. geleert

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:12

*schopje*

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:23

Die van mij die kon binnen 10min. de jambette.
De 'grote' kunstjes deed hij wat langer over, maar het compliment zat er vrij snel in.
Steigeren duurde 2 weken voordat hij het snapte/durfde.
nee schudden kon hij binnen 5minuten en ja knikken duurde echt een héééle tijd voordat het lukte.
het is een beetje verschillend per paard, en per kunstje.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:05

haha het schudden lukt niet dan loopt die van mij weg :+

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:16

heb je hem niet bij bij vrijheidsdressuur vast aan een touwtje?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:55

Nike kon binnen 8 maanden: steigeren, liggen, zitten, knielen, compliment, klassieke buiging, jambette, flemen, nee schudden en nog wat dingetjes :)

Mijn paard kon binnen 3 jaar bijna alles wat je kunt verzinnen...

Elk paard leert verschillend, maar als je zelf meer ervaring hebt gaan dingen gewoon sneller want je weet hoe je het aan moet pakken :) ik kan een paard nu in 1 uurtje het targetten leren, de jambette, het voerweigeren en een beginnetje van de spagaat en het nee schudden bijvoorbeeld :)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:59

Het hangt echt zo hard van paard tot paard af, dat heb ik wel ontdekt nu met mijn nieuw paard :D Mijn vorige snapte binnen de 10min de jambette. Maar Iowa ben ik nu toch al enkele maanden mee bezig en sinds een week snapt ze eindelijk dat ze haar been naar voren moeten uitslagen *\o/* Commando kusje geven snapte ze dan weer wel binnen de 10min maar dat is natuurlijk ook wel iets makkelijker...

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:06

Schudden en jambette ging echt heel snel bij mij. 2 minuutjes en hij deed het op commando.
De basis zoals terug volgen enzo kon hij al omdat ik vaak met hem speelde.
Kusje geven, bij mij komen op commando en voedselweigeren ging binnen 10 min vlekkeloos.

Maar nu zit ik vast. Hij volgt mijn hand zo vlug en als ik hem bijv. naar beneden wil vragen om bijv het compliment te doen dan gaat hij heel snel terug terwijl het duidelijk andere hulpen zijn dan de back up...

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:48

Chicalover schreef:
Schudden en jambette ging echt heel snel bij mij. 2 minuutjes en hij deed het op commando.
De basis zoals terug volgen enzo kon hij al omdat ik vaak met hem speelde.
Kusje geven, bij mij komen op commando en voedselweigeren ging binnen 10 min vlekkeloos.

Maar nu zit ik vast. Hij volgt mijn hand zo vlug en als ik hem bijv. naar beneden wil vragen om bijv het compliment te doen dan gaat hij heel snel terug terwijl het duidelijk andere hulpen zijn dan de back up...

Heb je al geprobeerd om langzaam met je hand z´n neus omlaag te vragen? niet in een keer zoef met je hand tussen ze benen maar met beleid.
Lichte spagaat werkt ook altijd wel.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:41

Kanjer leerde eigenlijk de kleine kunstje vrij snel, spagaat wat nu super gaat hebben we heel erg lang over gedaan. eerst één stapje per training, toen twee ect. en de jambette heeft zo'n half jaar geduurd. Maarja beter goed aangeleerd, dan verkeerd!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:02

Ik ben nu al een jaar bezig mijn paard te leren steigeren (Ja, ik weet waar ik mee bezig ben, ;) maar hij heeft het gewoon nog steeds niet helemaal door. Het beginnetje is er, maar hij snapt nog steeds niet waar zijn voeten zitten, en hoe hij die dan moet gebruiken.

(Voor de duidelijkheid, ik heb het hem geleerd vanuit het spelen, en hij steigert NOOIT naar me, het was alleen zijn manier om om zijn achterhand heen te draaien. Meer een soort 'sprongetje')

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:44

Bij mijn pony is het echt heel verschiled :p
Het stijgeren, liggen, heb ik ongeveer 2 dagen geoefend kon ze het, en de jambette deed ze dan weer heel lang over hihi, ligt er ook net aah war voor zin ze heeft :p

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:38

Ligt bij mij aan de oefening. Jambette en flemen zat er zo in. 'Blijf' en de spagaat bijvoorbeeld duurde een tijdje

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:52

Mijn pony leerde jambette in 2weken en schudden in 10 minuten, maar flemen ben ik al een maand mee bezig maar het lukt gwn niet.. Targetten/tutcheren ben ik een dag mee bezig en lukt al aardig :)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:54

Ik ben met mijn friesje nu een paar weken bezig. Kusje geven, flemen en schudden met zijn hoofd ben ik binnen tien minuten klaar mee geweest. Het enige nadeel, waarschijnlijk doordat ik te snel ben gegaan, haald ze het nog wel eens door elkaar :P
Jambette had ze veel meer moeite mee, omdat het eerst begon bij alleen voetjes geven, daar ben ik dik twee, drie weken mee bezig geweest. De spagaat had ze daarintegen wel weer vrij snel door. Al hoewel dat wel telkens beter wordt, en telkens duidelijker voor haar!
Ben nu sinds drie weken met de buiging bezig, ik doe dit erg rustig. Ze moet haar rug nog wat beter krommen, maar ze gaan wel op de zweep/hand hulp met haar hoofd tussen de benen en verplaatst haar gewicht naar achteren. Dat is een start en de rest komt dan later wel.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:49

Ik heb mn manege lieveling leren flemen, mán wat ging dat snel, hij is echt leergierig. (alles voor een snoepje, maar niet opdringerig hoor)
Deed het 1x in de week, en na 2 weken (2x oefenen) kon hij het al zonder "hulp"
En met mn verzorgpaardje weet ik het niet echt, die kon al redelijk wat toen ik dr ging verzorgen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:53

Leer je die van de manege alleen flemen? Tenminste, weten zij van de manege ervan en worden er ook door andere kinderen op gereden? Anders kunnen andere kunsten best gevaarlijk zijn. ;)

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:58

Flemen is niet gevaarlijk maar ik zou wel eerst vragen of het van de eigenaar mag (: Is niet zo netjes namelijk..

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:59

Ik zeg ook niet dat flemen gevaarlijk is, maar andere kunsten kunnen dat wel, bijvoorbeeld jambette of iets dergelijks. Het voetenwerk

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:07

Mijn pony kan flemen, nee schudden en op blok staan volledig..

Flemen in een weekje ongeveer maar dat was wel iedere dag gewoon even vragen minuutje en voila :).
Nee schudden kon ie bijna meteen en op blok snapte die nadat ik hem een paar maal begeleid had.

Hij heeft ook een aantal waar hij het begin van kent maar die ik nog moet perfectioneren en uitwerken.
Een daarvan is buiging alleen hij strekt zijn benen niet maar plooit ze in de plaats :')(als iemand weet hoe ik het kan vermijden ? maar wel via pb graag ;))