Simpel. ik gebruik geen stemcommando's. 
Enkel bij de vooraankondiging van een moeilijke/zware oefening gebruik ik 'leeeeeeht op' en dan komt altijd het steigeren of het galopperen. Met 'leeeeeht op' weet hij dat er iets komen gaat en dat hij alert moet zijn op de hulpen.
Het enige stemcommando wat ik gebruik is voor het gapen. Simpelweg omdat paarden geen woorden uit elkaar kunnen houden. Ik kan net zo goed 'bloemkool' zeggen bij het gapen en het op dezelfde manier uitspreken als bij het woord 'gaap' en dan zal hij het ook doen. 
Het gaat dus niet om de woorden maar om de klanken.
Maar aangezien er tig kunsten zijn moet je dus tig klanken gaan bedenken. Het paard onthoud ze wel, nu jij nog.. 
Daarom ben ik al heel snel gestopt met het geven van stemcommando's. Het paard reageert namelijk eerder op de plek/manier waarop jij staat. Je zult merken dat je bij het vragen van een kunstje altijd op dezelfde plek staat/het op dezelfde manier vraagt. Je paard zal dit dus ook als commando gaan zien.
Probeer maar eens te trainen zonder stemcommando's maar dan wel gewoon op de gebruikelijke plek staan, je zult zien dat je paard dan ook gewoon zijn kunsten uitvoert. 
Je kunt voor jezelf wel gewoon stemcommando's blijven gebruiken als je dat fijn vind maar ik heb zelf ondekt dat het (voor mij iig) geen toegevoegde waarde heeft.
Ik gebruik mijn stem alleen nog maar voor de aanmoediging en beloning. 
Stukje van Nalanta:
Nalanta Vrijheidsdressuur schreef:Veel VD'ers gebruiken (stem)commando's tijdens vrijheidsdressuur. Wij van NALANTA krijgen wel eens vragen over commando's koppelen aan een bepaalde kunst. Daarom hier een bladzijde over het gebruik van commando's en het aanleren/toepassen daarvan.
Allereerst is het handig om te weten dat een paard natuurlijk geen mensentaal verstaat maar wel verschillende klanken en woorden uit elkaar kan houden. Dus het is niet handig om twee verschillende kunsten met bijna hetzelfde commando te geven. Flemen en Jambette bijvoorbeeld. Je kunt dan voor het flemen het commando 'Fleem' gebruiken en voor de Jambette het commando 'Been' maar je zult zien dat je paard dit moeilijk/niet uit elkaar kan houden. Eva: 'Voor Shilas heb ik wel de commando's Fleem en Been, maar dit is dan ook weer gekoppeld aan een subtiele lichaamshulp. Fleem = vinger in de lucht voor het hoofd en duidelijk FLEEM zeggen. Bij been sta ik naast zijn lijf, raak ik zachtjes zijn been aan en zeg ik BEEN. Je kunt dus wel gelijke commando's gebruiken, maar hier zal wat meer aandacht moeten worden besteed aan het aanleren'.
Omdat een paard geen mensentaal kan verstaan kun je ook een apart commando geven. Zoals 'Appelflap'. Het maakt niet uit wat voor commando's je gebruikt, al gebruik je allemaal etenswaren. Als je paard ze maar goed kan onderscheiden. Daarbij kun je natuurlijk lichaamstaal en lichaamshulpen (wijzen, aanraken en aantikken) gebruiken. Dit doen wij ook. Het aanwijzen naar het been en de Jambette word gegeven.
Naarmate je verder vordert met Vrijheidsdressuur zul je merken dat je paard meer op je lichaamstaal gaat reageren dan op stemcommando's. Je kunt de stemcommando's dan eventueel afbouwen, maar je kunt ze ook blijven gebruiken als je dat fijn vind. Hannah gebruikt bij Menno vrijwel geen stemcommando's meer, Eva daar in tegen gebruikt voluit stemcommando's en praat constant.
Vaak is het zo dat als je paard een kunst beheerd je het op een bepaalde manier vraagt aan je paard door een bepaalde houding aan te nemen. Hannah; "Ik sta links van de schouder van Menno om hem "mooi" te laten doen. Ik ga links van hem met mijn rug naar zijn hoofd toestaan en leg mijn zweep op zijn kont om hem te laten turnen. Ik ga schuin voor hem staan om hem in de spagaat te zetten. Menno reageert niet meer op stemhulpen. Behalve bij het gapen. Verder reageert hij alleen op mijn lichaamshouding. Ikzelf vind dit een erg fijne manier om te VD-en omdat ik mijn stem dan alleen hoef te gebruiken bij het belonen en ik niet alle commando's hoef te onthouden".
Eva: "Ikzelf ben een groot voorstander van stemcommando's. Wanneer je enkel werkt met de zweep en je lijf, zul je de oefeningen vanaf de rug wat lastiger vinden aan te leren. Dit komt doordat je geen woord hebt om je paard duidelijk te maken welke oefening hij of zij moet uitvoeren. Zelf ervaar ik groot gemak met mijn stemcommando's, denk bijvoorbeeld aan het teruglopen. Een paard dat dit volledig op stemcommando kan vanaf de grond zal het ook gemakkelijker kunnen leren met de trainer op de rug".
Met oefeningen ohz heb ik geen hinder van het feit dat hij geen stemcommando's kent maar dat komt omdat mijn zweepcommando's ook prima vanaf de rug te geven zijn.