stemcommando's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

stemcommando's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:38

Ik weet niet of hier al een topic over is, ik kon het niet vinden :')

Ik ben al een hele tijd met vrijheidsdressuur bezig, en het grootste probleem waar ik tegenop loop zijn eigenlijk de commando's. Ik gebruik graag stemcommando's, want daar reageert hij goed op, en het houd hem bij de les. Maar het probleem is, is dat ik commando's nodig heb met verschillende klanken, en die kort en makkelijk zijn. Bijvoorbeeld 'Paso' voor de Spaanse pas, 'Sla' voor de jambette, 'Fleem' voor flemen, 'Voet' voor voetje. En ga zo maar even door. Mijn commando's beginnen op te raken..

Dus: wie weet er nog een paar goede stemcommando's? :Y)

NikkivanOlst

Re: stemcommando's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:23

Mmm.. voor welke oefeningen moet je nog commando's hebben? :P

Mijn lijstje aan commando's:

Steigeren: let ooopppp.... UP!
Knielen: kniel
Compliment: kom
Jambette: pas
Spaanse pas: tong klikken en pas
Spaanse draf: in draf zetten, tong klikken en pas
Bokken: Alee
Liggen: down
Platliggen: plat
Rollen: rol
Spagaat: strek
Klassieke buiging: Plié
Nee schudden: shake
Aanraken: Touch
achteruit: back
flemen: fleem
Ja knikken: jaaahhhh
Mooi staan: mooooiii
capriole: Let ooopp.... UP ALLEE
zitten: zit
stilstaan: HO

en zo heb ik nog wel een lijstje :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:00

Simpel. ik gebruik geen stemcommando's. :)
Enkel bij de vooraankondiging van een moeilijke/zware oefening gebruik ik 'leeeeeeht op' en dan komt altijd het steigeren of het galopperen. Met 'leeeeeht op' weet hij dat er iets komen gaat en dat hij alert moet zijn op de hulpen.

Het enige stemcommando wat ik gebruik is voor het gapen. Simpelweg omdat paarden geen woorden uit elkaar kunnen houden. Ik kan net zo goed 'bloemkool' zeggen bij het gapen en het op dezelfde manier uitspreken als bij het woord 'gaap' en dan zal hij het ook doen. :)

Het gaat dus niet om de woorden maar om de klanken.
Maar aangezien er tig kunsten zijn moet je dus tig klanken gaan bedenken. Het paard onthoud ze wel, nu jij nog.. ;)

Daarom ben ik al heel snel gestopt met het geven van stemcommando's. Het paard reageert namelijk eerder op de plek/manier waarop jij staat. Je zult merken dat je bij het vragen van een kunstje altijd op dezelfde plek staat/het op dezelfde manier vraagt. Je paard zal dit dus ook als commando gaan zien.

Probeer maar eens te trainen zonder stemcommando's maar dan wel gewoon op de gebruikelijke plek staan, je zult zien dat je paard dan ook gewoon zijn kunsten uitvoert. :)

Je kunt voor jezelf wel gewoon stemcommando's blijven gebruiken als je dat fijn vind maar ik heb zelf ondekt dat het (voor mij iig) geen toegevoegde waarde heeft.

Ik gebruik mijn stem alleen nog maar voor de aanmoediging en beloning. :)

Stukje van Nalanta:
Nalanta Vrijheidsdressuur schreef:
Veel VD'ers gebruiken (stem)commando's tijdens vrijheidsdressuur. Wij van NALANTA krijgen wel eens vragen over commando's koppelen aan een bepaalde kunst. Daarom hier een bladzijde over het gebruik van commando's en het aanleren/toepassen daarvan.

Allereerst is het handig om te weten dat een paard natuurlijk geen mensentaal verstaat maar wel verschillende klanken en woorden uit elkaar kan houden. Dus het is niet handig om twee verschillende kunsten met bijna hetzelfde commando te geven. Flemen en Jambette bijvoorbeeld. Je kunt dan voor het flemen het commando 'Fleem' gebruiken en voor de Jambette het commando 'Been' maar je zult zien dat je paard dit moeilijk/niet uit elkaar kan houden. Eva: 'Voor Shilas heb ik wel de commando's Fleem en Been, maar dit is dan ook weer gekoppeld aan een subtiele lichaamshulp. Fleem = vinger in de lucht voor het hoofd en duidelijk FLEEM zeggen. Bij been sta ik naast zijn lijf, raak ik zachtjes zijn been aan en zeg ik BEEN. Je kunt dus wel gelijke commando's gebruiken, maar hier zal wat meer aandacht moeten worden besteed aan het aanleren'.

Omdat een paard geen mensentaal kan verstaan kun je ook een apart commando geven. Zoals 'Appelflap'. Het maakt niet uit wat voor commando's je gebruikt, al gebruik je allemaal etenswaren. Als je paard ze maar goed kan onderscheiden. Daarbij kun je natuurlijk lichaamstaal en lichaamshulpen (wijzen, aanraken en aantikken) gebruiken. Dit doen wij ook. Het aanwijzen naar het been en de Jambette word gegeven.

Naarmate je verder vordert met Vrijheidsdressuur zul je merken dat je paard meer op je lichaamstaal gaat reageren dan op stemcommando's. Je kunt de stemcommando's dan eventueel afbouwen, maar je kunt ze ook blijven gebruiken als je dat fijn vind. Hannah gebruikt bij Menno vrijwel geen stemcommando's meer, Eva daar in tegen gebruikt voluit stemcommando's en praat constant.

Vaak is het zo dat als je paard een kunst beheerd je het op een bepaalde manier vraagt aan je paard door een bepaalde houding aan te nemen. Hannah; "Ik sta links van de schouder van Menno om hem "mooi" te laten doen. Ik ga links van hem met mijn rug naar zijn hoofd toestaan en leg mijn zweep op zijn kont om hem te laten turnen. Ik ga schuin voor hem staan om hem in de spagaat te zetten. Menno reageert niet meer op stemhulpen. Behalve bij het gapen. Verder reageert hij alleen op mijn lichaamshouding. Ikzelf vind dit een erg fijne manier om te VD-en omdat ik mijn stem dan alleen hoef te gebruiken bij het belonen en ik niet alle commando's hoef te onthouden".

Eva: "Ikzelf ben een groot voorstander van stemcommando's. Wanneer je enkel werkt met de zweep en je lijf, zul je de oefeningen vanaf de rug wat lastiger vinden aan te leren. Dit komt doordat je geen woord hebt om je paard duidelijk te maken welke oefening hij of zij moet uitvoeren. Zelf ervaar ik groot gemak met mijn stemcommando's, denk bijvoorbeeld aan het teruglopen. Een paard dat dit volledig op stemcommando kan vanaf de grond zal het ook gemakkelijker kunnen leren met de trainer op de rug".

Met oefeningen ohz heb ik geen hinder van het feit dat hij geen stemcommando's kent maar dat komt omdat mijn zweepcommando's ook prima vanaf de rug te geven zijn. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:05

Ik vind stemcommando's wel heel fijn om op lange afstand te werken, je kunt moeilijk vanaf 10 meter afstand een zweephulp geven, maar eens stemcommando kun je vanaf overal geven :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:06

Kun jij op 10 meter afstand je paard een jambette laten doen op stemhulp dan? :+
Menno kan dat niet.. Maar dat komt natuurlijk omdat hij ook geen stemcommando's kent. :P

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:11

Vienna kon op 10 meter afstand de spaanse pas door de bak lopen, steigeren, rondje draaien en ik was bezig met de klassieke buiging op lange afstand :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:15

Maar waarschijnlijk gebruikte je je lichaam daar ook bij. Of stond je in een hoekje met je armen over elkaar? :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:16

Ho: HO
blijven staan terwijl ik wegloop: stay
compliment: neer
liggen: down
steigeren: up
rondje draaien: draai
spaanse pas: pas

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:16

Combinatie :P
Ik stond in het midden van een 'longeercirkel' en riep PAS. Daarna elke stap een klikje met mn tong geven om haar in het ritme te houden en ik bewoog mn hand op en neer in het ritme :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:17

En gebruik je dat handcommando ook als je er naast loopt? En bij het steigeren, hield je toen je armen omlaag? :P Ik denk nl dat ze op afstand op je lichaamshouding reageerde.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:19

ook lichaamshouding, maar als ik niet zeg mist ze een enorm stuk focus :)
Stem is vooral ter verduidelijking en dan houd ze haar aandacht beter bij

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:21

Oke! :j Dat bevestigde al wat ik dacht haha! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:24

Ik gebruik altijd een combi van alles, zo heb je het lekker duidelijk en je kunt ook niet 'per ongeluk' een verkeerd commando geven of een commando geven wanneer je het niet bedoelt. Zo heb ik voor het steigeren van Vienna een hele serie commando's. Ik buig iets door mn knieeen, zeg LEETOOOOPPP, kom omhoog, geef een tikje op de borst, houd mijn zweep naar boven en roep UP

:=
Safety first :)

Ze kan het ook wel op klein commando, maar altijd eerst dat tikje op de borst en LET OP

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:25

Dat leeeeeht op gebruik ik ook ja, wel handig om een paard extra alert te maken. :j Zonder leeeeht op steigert hij ook niet. Persoonlijk vind ik stemcommando's enorm onhandig maar ik vergeet ze ook gewoon allemaal. :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:28

Ja dat is natuurlijk lastig :')
doe mij maar stemcommando's :j
ik praat zoiezo graag tegen paarden als ik train en aan de klank en tonatie van je stem kun je al heel snel iets duidelijk maken, motiverend praten als een oefening nét ietsjes beter mag gaan, kalmerend praten om een enge oefening door te zetten, dus gewoon rustig vragen om dowwwnnnnn dowwwnnnn :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:29

Ja dat doe ik ook hoor.. banketstaaf de hele tijd door.. :')
'Goedzoo Menno.. Ja... Ja... Nog een keer.. Kom op.. Dat kan iets hoger.. Ja... Goedzooooo braaaaaaf!!' :')

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:25

Ik gebruik heel graag stemcommando's, natuurlijk gaat het me ook om de klanken, ik weet heus wel dat een paard geen taal kan. Daarom zoek ik juist naar verschillende korte commando's met een verschillende klank :) . Ik werk met stemcommando's omdat het hem juist motiveert om mee te doen, als ik bijvoorbeeld de spaanse pas vraag, dan zeg ik 'Hoog! Hoger! Goedzo!' tijdens het lopen, en hij gooit daardoor echt super hoog op. Dit is aanzienlijk minder wanneer ik geen stemcommando gebruik :j . Hij begrijpt het ook beter wanneer ik een stemcommando gebruik, alsof hij beter begrijpt wat ik bedoel. Daarnaast gebruik ik natuurlijk hoofdzakelijk aanwijzingen met mijn lichaam en zweep, mijn stem is slechts een hulpmiddel :) .

Verder ben ik het met Nikki eens :j

Bedankt voor iedereen, ik heb er een aantal goede uit kunnen halen :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:29

Dat zijn geen stemcommando's maar gewoon belonen en aanmoedigen met je stem. :+
Maargoed, fijn dat je er wat uitgehaald hebt. :D

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:44

H_Nalanta schreef:
Dat zijn geen stemcommando's maar gewoon belonen en aanmoedigen met je stem. :+
Maargoed, fijn dat je er wat uitgehaald hebt. :D

Het is een commando, hij moet hoger dus is het commando 'Hoger!' en ik spreek dus dan is het een stemcommando :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:56

Wat jij wil.. :')