Meer mensen aan het werk met een paardenvoetbal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Meer mensen aan het werk met een paardenvoetbal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 17:36

Zo'n 2 maanden geleden kochten wij een pony voor onze dochter. Tijdens het proefrijden bleek pony erg gericht te zijn op een voetbal:

Afbeelding

Dus hebben wij een grote groene voetbal aangeschaft van ong een meter doorsnee. Dochter en pony werken hier regelmatig mee. Lekker erachteraan sturen en de pony schopt of duwt met de neus de bal vooruit. Nu was ik vandaag emt mijn Fries bezig (zal de volgende keer eens foto's schieten) hetgeen resulteerde in onderstaande grondwerksessie anex schriktraining:

Citaat:
Bij Jippe gaat het om een stuk leiderschap en dan in spannende situaties. Hij trekt zich niet los, gaat achter mij staat meestal maar vergeet daarbij mijn grenzen te respecteren. Feitelijk moet ie leren dat mijn grenzen overtreden een stuk spannender is dan een klapperende omheining, grote bal of langskomende auto. Denk dat we vandaag een heel eind gekomen zijn ~~}> Binnenbak in, met omheining gerammeld etc. Ging prima. Voetbal erin gegooid. Dat leverde gesnork op. Maar hij ging er wel naar toe. Bal voor zijn hoeven gelegd, flink veel snuffelen eraan. Toen hij hem neit zo eng meer vond begon hij hem te rollen met zijn neus. Vervolgens 2 of 3 keer zijn been gepakt en emt commando "Strekken" deed hij dat ook en als het dan tegende bal aankwam heb ik hem beloond. Uit zichzelf deed hij het nog niet.

Ik heb de bal herhaaldelijk tegen hem aangeschopt, onder hem door geschopt, onder zijn buik gelegd (past NET), de bal boven mijn hoofd opgetild... toen ging hij zelf naast me staan en heb ik de bal OP zijn rug gelegd, aan de andere kant eraf laten stuiteren... Jippe vond het allemaal wel leuk en best en was balproof haha. Wel een beetje nekkie erop en af en toe snorken...

Toen hij wegliep (hetgeen eigenlijk natuurlijk inhoud dat hij wil stoppen, maar dat had ik te laat door en toen had ik de bal al een knal verkocht) de bal achter hem aan geschopt. Dat leverde wel een leuke reactie op. Bal kwam tegen zijn achterbenen aan en die kreeg toch een knal terug met een achterhoef. Botste met veel kabaal tegen de omheining aan... maar Jippe schrok niet. Jippe was wel verbaasd dat hij dat deed }:0 Toen nog even aande bal laten snuffelen en de bal er weer uit gegooid.

De hele sessie nergens paniek, nergens trillen, wegbreken of willen vluchten. Meer spannend nieuwsgierig.

Nu ben ik benieuwd wie van de Bokkers nog meer met een voetbal werken met hun paard een hoe?

Firebug

Re: Meer mensen aan het werk met een paardenvoetbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:38

ja hoor :)
we maken er heuse voetbaltrainingen van af en toe :Y)
eerst wennen, dan gewoon in stap erachteraan, in draf, er op af draven, de bal naar je toe laten rollen en dan erachteraan en ook gewoon echte voetbalwedstrijdjes :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:42

Ooh doen wij ook hoor, skippyballen, voetballen.
Tijdens het grondwerk er naartoe sturen, laten aanraken en voortrollen en onder het zadel lopen we heel de bak rond al schoppend tegen de bal :D

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:42

Ik ook.
Een van onze paarden maakt er een sport van zijn voet erop te krijgen }:0 en de andere duwt m mooi weg.
Soms doen we leuke wedstrijdjes met anderen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:14

Leuk stukje. :D
Ik gebruik hem voornamelijk voor 'braafheidstraining.' Hij moet dan blijven staan terwijl ik dan met van alles en nog wat bezig ben. Schriktraining kan ik het niet noemen want hij vind niets eng.
Verder ohz voetballen en ook vanaf de grond, al vind hij dat niet zo heel erg interessant..

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:17

haha dat klinkt bekent die van mij haalt de bal uit de waterbak eruit en dan lekker mee spelen
en als hij paar uurtjes later dorst heeft tja dan zit er een laagje ijs op het water

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:09

Mijn pony vind het geweldig om even lekker met de bal te ravotten. :)

Toen de bal nog niet zo groot was...
Afbeelding

Hier toch wel en paste niet meer onder haar door.
Afbeelding

Zijn foto's van vorig jaar, inmiddels zijn we alweer verder, met hoog stuiteren en op haar rug etcetera. :)
Laatst bijgewerkt door Muzefee op 21-11-11 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:12

Wat een super leuk filmpje ! :D
Bij die van mij zou dat helaas niet gaan lukken haha.
H_Nalanta schreef:
Leuk stukje. :D
Ik gebruik hem voornamelijk voor 'braafheidstraining.' Hij moet dan blijven staan terwijl ik dan met van alles en nog wat bezig ben. Schriktraining kan ik het niet noemen want hij vind niets eng.
Verder ohz voetballen en ook vanaf de grond, al vind hij dat niet zo heel erg interessant..

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:16

Wij doen het ook wel is in de manege lessen vindt het harstikke leuk! (wel jammer dat veel paarden het nogal eng vinden :+ )

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:29

Is het een speciale paarden voetbal of een gewone skippy bal?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:50

Toen ik op mijn manege op voltige zat, oefende we ook met (kleine, zachte) ballen. We moesten namelijk een hengst promoten op een keuring en hadden in de voltigeproef het gooien met ballen verwerkt.
In het begin met oefenen, vond hij het wel wat spannend, maar uiteindelijk was het echt zo'n sul die erbij stond en dacht: Daar gaan ze weer...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:07

elbee schreef:
Is het een speciale paarden voetbal of een gewone skippy bal?

Ik heb een speciale paardenbal van Jollyball :j